(slechte) weide ver weg vs. (kleine) paddock in de achtertui

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

(slechte) weide ver weg vs. (kleine) paddock in de achtertui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:34

Tsja..heb nu toch wel een beetje een dilema..
Ik overweeg om misschien te verhuizen samen met de paardjes, maar ik weet eigenlijk niet of ik dat zal doen, dus jullie mening gevraagd!

Situatie nu:
Ze lopen nu met zn 2e overdag op de wei (2500m2) en 's avonds op stal. De grond is er erg matig, dus de hoeveelheid gras is slecht. Het is er snel nat, en kan daardoor gedurende de wintermaanden eigenlijk nauwelijks rijden. In de zomer staan ze 24/7 buiten. Verder is er direct aan de wei een 'bosje' waar je een rondje van ongeveer 20 min kan stappen. De wei is ongeveer 15 min fietsen, ligt een beetje afgelegen en dus weinig toezicht.

Situatie die mogelijk is:
Een huisje bij de stallen! Er zijn 2 (erg!..zoek-de-fjord Clown ) ruime stallen, en een 'buitenbak' van ongeveer 45x20m. Hier zou als het goed is wel het hele jaar door gereden kunnen worden. Ook mogen ze daar de hele dag ( en nacht als het moet) lopen. Tot dusverre ideaal...maar er is geen weiland! Er zou op ongeveer een km afstand een redelijk groot bos liggen waar mooie ritten te maken zijn. De eigenaar van het terein woont er ook, dus er is permanent toezicht.

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen hoeveel waarde de wei bv heeft, aangezien ze dus wel gewoon buiten kunnen lopen, en hooi kunnen eten enz.. Wat denken jullie??

LMuntje

Re: (slechte) weide ver weg vs. (kleine) paddock in de achtertui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:37

Ik persoonlijk vind een weiland niet nodig als de paarden in de bak kunnen lopen en onbeperkt hooi oid krijgen? in de winter staat er (bij mij iig) toch geen goed gras.

Ben je van plan alleen deze winter daar te stallen?
of voor altijd? Dan zou ik in de zomer een weiland in de buurt zoeken

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:39

In de zomer is het natuurlijk wel lekker als ze een beetje aan gras kunnen knagen, maar in de winter zou ik er niet zo'n probleem van maken. Zeker dat er ook de hele tijd toezicht is, is erg fijn. Wat je de laaste tijd allemaal voor nare dingen leest.. Nagelbijten / Gniffelen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:16

Ik zou ze aan huis zetten. Ze kunnen dat in ieder geval buiten staan en je hebt toezicht. Een paard ergens afgelegen neerzetten vind ik doodeng.
Misschien kun je aan de hand ergens gaan grazen, dat zou wel fijn voor ze zijn.
Aan huis kun je ook meer rijden dan in die andeer wei, dus voor jezelf heb je er ook meer aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:12

Ik zou voor optie 2 gaan en ze dan de hele dag buiten zetten met onbeperkt ruwvoer.
Misschien kan je het wel zo maken dat ze zelf kunnen bepalen of ze in de bak of in de stal gaan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:43

Ik zou idd ook gaan voor de stallen met paddock en dan met ruwvoer.
Een wei heeft weinig waarde in de winter omdat er toch niks in groeit, spaar deze liever voor als er wel gras groeit.

Groetjes kim

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:22

LMuntje schreef:
Ik persoonlijk vind een weiland niet nodig als de paarden in de bak kunnen lopen en onbeperkt hooi oid krijgen? in de winter staat er (bij mij iig) toch geen goed gras.

Ben je van plan alleen deze winter daar te stallen?
of voor altijd? Dan zou ik in de zomer een weiland in de buurt zoeken

Het is inderdaad voor vast ( niet voor altijd hoop ik toch Tong uitsteken ) maar dus zeker niet alleen voor de winterperiode, omdat ik dus zelf dan ook zou verhuizen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:58

die stallen met paddock klinkt veel beter Lachen al zou ik ze wel af en toe een weekje op een weiland zetten, dat ze echt even uit kunnen razen Lachen.
Maar denk er aub wel aan, dat ze het zand kunnen gaan eten en dan snel zankdkoliek krijgen.. (eigen ervaring!)
En dan ben je nog verder van huis.. Verdrietig

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:01

Ik heb hier drie jaar geleden de wei laten omploegen zodat ze zomer en winter altijd buiten konden staan en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Ipv gras hebben ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking en ik geloof niet dat het ze echt iets uitmaakt.
Zou dus voor optie twee gaan als ik jou was.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:34

xSiep schreef:
die stallen met paddock klinkt veel beter Lachen al zou ik ze wel af en toe een weekje op een weiland zetten, dat ze echt even uit kunnen razen Lachen.
Maar denk er aub wel aan, dat ze het zand kunnen gaan eten en dan snel zankdkoliek krijgen.. (eigen ervaring!)
En dan ben je nog verder van huis.. Verdrietig

Ja, daar heb ik ook al aangedacht. Ik denk, dat als het doorgaat, ik wat extra lijnzaad ga voeren en ik las ergens iets over ''zandweg' een soort supplement ofzo..gewoon uit voorzorg.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Als er nog meer mensen zijn...reacties zijn natuurlijk altijd welkom!