zwetend paard afspoelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coco_coco

zwetend paard afspoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:28

hallo,

ik had een vraag:

kun je een zwetend paard, dus nadat je hebt gewerkt, afspoelen?
Of moet je hem dan gewoon een zweetdeken opdoen?

en nog een vraagje Bloos : kun je hem dan ook gewoon zwetend op de wei zetten? of moet je hem echt helemaal droog stappen?

ik hoor namelijk altijd wat anders:o
ik hoor het graag van jullie.
groetjes

wira

Re: zwetend paard afspoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:33

Je kunt je paard na het werk gewoon afspuiten met warm water. Goed droogtrekken en een zweetdekentje of fleecedeken op doen.
Ik zou hem niet zwetend buiten zetten. Dan pakt ie toch snel een kou net als wij.... Doei!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:47

nou de vraag is natuurlijk :hoe zwetend is hij?
als mijn paard alleen onder het zadel zweet en tussen de billen,beetje op de nek,zet ik hem zo buiten.is natuurlijk ook net wat ze gewend zijn.die van mij lopen dag en nacht buiten.

coco_coco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:48

euh, nou vandaag zweette hij wel heel erg, maar heb hem ook wel iets droog gestapt.

en hij staat dag en nacht op de wei.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:51

Op de stal waar ik sta spoelen wij de paarden elke dag af (met warm water) en al helemaal als ze gezweet hebben, anders blijft dat zout tussen het vacht zitten. Wij maken ze wel eerst droog (zweetdeken en solarium als het koud is) voordat ze naar buiten mogen. In de zomer als het warm is stappen we ze droog

coco_coco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:52

okee bedankt Lachen!

dus ik kan hem gewoon afspoelen, en dan een zweetdeken erop doen?

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:29

ik spuit me verzorg paard ook altijd af na het rijden en hij heb er niks van dus kan gewoon hoor na het rijden afspoelen

wira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:51

ja. is prima.

coco_coco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:52

okee bedankt allemaal Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:12

Zomers spuit ik ze wel eens af ja, als ze heel nat waren en het mooi weer was. Maar met dit frisse weer doe ik dat niet. Hoogstens haar zadelplekje en tussen haar achterbenen met lauw/warm water wat zweet weghalen, maar verder niets. Droogstappen, deken op tot ze helemaal droog is. Met dit weer gooi ik ze absoluut niet nat of klam in het land. Ze blijft op stal tot ze helemaal droog is.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:15

Ik heb hier eigenlijk ook een vraag over. Kan je een paard namelijk ook na het rijden afspuiten, droogtrekken en dan in een paddock zetten? De meeste paarden gaan dan rollen en daardoor drogen ze ook heel snel op. Ook kunnen ze hun spieren dan misschien makkelijker laten afkoelen omdat ze zelf gaan draven? En daarna dan wel het zand er weer goed afborstelen natuurlijk.

Bodin_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:38

gewoon lekker afspoelen
en dan in de box laten opdrogen
wel even droogtrekken met een zweetmes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:50

Met dit frisse weer doe ik niet helemaal afspoelen, maar even met een spons over de zweetplekken. Als het zweet opdroogt dan kan het gaan jeuken, dus dat moet je even wegwrijven. Helemaal afspoelen met koud water is niet zo goed, dan koelt je paard te snel af.
Nadat de zweetvlekken weg zijn doe ik hem even opwrijven..
Kleine uitleg tussendoor.. de meeste mensen hebben vroeger op de manege geleerd dat je moet 'droog'wrijven met stro. Het woord droogwrijven is eigenlijk verkeerd, en komt van 'op'wrijven: de haren recht overeind wrijven met stro. Dit werd vroeger altijd gedaan bij de werkpaarden. Door de vacht omhoog te zetten komt er ruimte voor een klein laagje stilstaande lucht, waardoor het paard sneller opdroogd en niet zo snel afkoelt. Een soort zweetdeken dus, die paardenvacht, en dus is een echte zweetdeken eigenlijk niet nodig!
En dan zet ik hem gewoon weer buiten. Als het echt slecht weer is, met regen of flinke vorst, dan leg ik een plakje hooi binnen in de uitloopstal, dan staat hij een half uurtje binnen waar het droog is en wat minder waait, zodat ie rustig kan drogen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:55

Het is eigenlijk zelfs beter, zweet droogt namelijk op en kan gaan schuren bij het paard. Je kunt echter alleen afspoelen als het warm genoeg is anders kunnen ze idd kou vatten. Wat je kunt doen als het slecht weer is gewoon even het zweet er af halen met een sponsje en alles zo goed mogenlijk droogwrijven, en daarna blijven stappen tot het voldoende droog is.

Overigens is het zeer belangrijk dat je uitstapt tot het paard is afgekoeld en niet meer zwaar ademt, daarna kun je pas de bovenstaande handelingen uitvoeren. Als een paard zweet wil dat zeggen dat het heeft gewerkt (wat voor werk dan ook) en dat er melkzuur is vrijgekomen, als je niet uitstapt/droogstapt krijgt je paard spierpijn, door wandelen word dit afgevoerd zodat hij geen spierpijn krijgt. (precies hetzelfde als bij ons)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:54

zoals vandaag heeft mijn paard behoorlijk gezweet voor de wagen en let ik erop dat zij goed op adem is bij thuiskomst dan royaal de waterspuit over haar heen en dan in de paddock. Meestal gaat zij dan direct rollen en is dan weer praktisch droog. Bij winderig weer of lagere temperatuur dan krijgt zij even een zweetdeken op en zet ik haar op stal.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:57

als het heel warm is, zomers bijvoorbeeld, spoel ik hem wel af als die heel nat is.
anders doe ik het met de tempratuur van nu, gewoon een zweet dekentje om Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:58

Ik liet Anouar altijd gewoon opdrogen zonder deken, maar toen had hij wel heel veel haar.
Nu heeft hij nauwelijks haar, dus doe ik hem wel een zweetdekentje op.

Hij staat altijd buiten.

Ik spuit hem alleen zomers af, zodat er niet allemaal vliegen op dat zweet afkomen

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:38

nou ik moet hem wel in de winter beetje afspuiten want het is zo viezerik zit altijd ander de strondvlekke en zijn sokken zijn ook altijd vies onder het zand enzo dus die moet ik wel regelmaatig wassen met warm water

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:42

Helaas hebben wij ge warm water op stal dus spuit ik ook nooit af. Ja, alleen de benen, maar niet het lijf.
Echt alleen spoelen met WARM water!! Als je het met koud water gaat doen, is dat niet zo prettig voor je paard en absoluut niet goed voor de spieren.
En ook zeker eerst goed op adem en temperatuur laten komen.
Die van mij krijgt dan een droge zweetdeken op stal op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:50

Ik ben eigenlijk helemaal tegen afspuiten.
Op een warme zomerdag kan dit lekker zijn maar nu het koeler word vind ik het maar niks.
Zeker met warm water spoel je al hun vetten eruit en zoals ik kan volgen staan er veel paarden dag en nacht buiten.
Dit vet dat van de huid spoelt hebben ze toch echt hard nodig in de wei.
Daarbij kun je met afspoelen zo'n grote temparatuurwissel krijgen en dat is niet gezond.
Ik ben voor het op adem en zo droog mogelijk stappen en buiten zetten en lekker laten rollen.

Groetjes kim

coco_coco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:12

okee bedankt allemaal! Hier heb ik echt wat aan!

nogmaals bedankt Knipoog.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:21

Ik doe het altijd zo; Na het rijden de zweetplekken afsponzen dan met een zweetmes het meeste water eraf halen. daarna in de paddock zetten dan gaan ze meestal meteen rollen in het zand! Dan zijn ze weer droog alleen wat zanderig wat je er na een poosje gewoon weer af kan poetsen. Zo zijn de zweetplekken weer droog! Succes
ps als ze niet willen rollen dan doe ik zelf het zand op de natte plekken!!
Daarna gewoon weer droog in de wei zetten! Haha!

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:06

met warm weer spuit ik 'm af met koud water en laat hem gewoon opdrogen.
met koud weer spuit ik 'm niet af, laat 'm onder een zweetdeken opdrogen.
je kunt 'm nu wel afspuiten, maar dan met warm water en daarna onder een solarium of zweetdeken goed laten opdrogen.
Ik gooi mijn paard nooit terwijl hij nog nat is (van zweet of water) op het land. lekker opdrogen op stal.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:16

Eerst na het rijden 10 minuten uitstappen daarna mogen ze rollen. Als ze niet erg gezweet hebben dan de deken erop en in de wei. Hebben ze wel erg gezweet dan spoel ik ze af (koud regenwater maar niet uit de leiding maar uit een tank) droogtrekken met een zweetmes en dan de deken erop. Maar rollen is nu het wat kouder word bij de meeste paarden voldoende daar drogen ze mooi van op. Ik poets ze daarna niet zand is helemaal niet slecht en als je poets dan gaan de haren plat liggen en droogt het paard minder snel op.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:22

mijn hafje spuit ik met dit weer de benen af, de hals even met sponsje en dan gaat ze met zweetdeken op stal tot ze droog is. Dan gaat de regendeken op en volgende ochtend gaat ze weer op wei.