ivm veulen houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

ivm veulen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:08

Hey Hey
Ik heb net een eigen veulentje gekocht. Ben er overigens zeer trots op Bloos
Maar omdat dit de eerste keer is dat ik een veulen in huis haal zou ik wel wat tips willen ...
En heb zelf nog wat vragen ook:
maar eerst wat info:
Ze staat bij mij thuis in een weiland. Op dit momment staat ze alleen in het weiland naast een weiland waar m'n andere paardjes staan. Ze staat er nu een dag.
Ze is een kwpn merrieveulen en mocht net weg van de moeder.

*Tot welke leeftijd geef ik veulenbrok ? En hoeveel geef ik ?
*Moet ze daarnaast ook hooi ?
*Wat geef ik na de veulenbrok ? Een basisbrok/muesli ? En hoeveel geef ik ?
*Mag ze meteen bij m'n andere 9 paardjes op de wei ? Dit zou dan bij 3 kwpners, een fries, 2 haflingers & 2 shetjes zijn. Allemaal merries ...
Kan ze wel al voor haar eigen opkomen tegen die andere loebassen ? Tong uitsteken

Extra tips zijn altijd welkom ! Haha!

Anoniem

Re: ivm veulen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:09

Ik weet niet overal antwoord op Bloos Maar wel op de laatste vraag of ze ertegenkan ..
Je moet haar Noooit zomaar er in 1 x inzetten terwijl ze de paarden nog nooit heeft gezien Knipoog . eerst lekker aan elkaar laten wennen door bijv even aan elkaar te laten snuffelen , dan pas wet je of het kan Knipoog .

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:12

Dus hoe ze nu staat is het ongeveer goed ? De weide waar zij staat en de wei waar mn andere paardjes staan liggen net naast een dus ze kunnen elkaar besnuffelen vanachter de omheining. En wanneer zet ik haar dan bij de rest ?
Of zet ik beter eerst elke keer één van de volwassen merries bij het veulen zodat ze kan wenne ?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:14

gefeliciteerd met je aankoop van een veulen!
Veulenbrok geef je normaal tot je veulen 1 jaar is...lekker hooi erbij natuurlijk.
Na de veulenbrok kan je over stappen op een basisbrok..wel rustig aan overstappen op ander voer...ik zou geen muesli geven..heeft een jong paard helemaal niet nodig...in mijn ogen dan

En eerst aan elkaar laten wennen!! Niet zomaar erbij zetten!!...je hebt namelijk al een roedel lopen..en die kunnen met z'n alle het veulen helemaal gek maken..vooral merries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:17

Je kan beter eerst de oudste en de rustigeste merrie pakken , en met het veulen laten besnuffelen . als dat goed gaat en je hebt het een paar keer gedaan , kan je ze een half uurtje bij elkaar laten lopen . Dsan een uurtje of 2 en vervolgens kan je haar daar wel met diemerrie laten staan Knipoog . Vaalk dan nog 1 x hetzelfde doen met een ander paardje , ( of 2 ) en ze wordt meestal geacpeteert Knipoog . geduld is heel belangrijk bij een veulen ..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:17

Escardo schreef:
gefeliciteerd met je aankoop van een veulen!
Veulenbrok geef je normaal tot je veulen 1 jaar is...lekker hooi erbij natuurlijk.
Na de veulenbrok kan je over stappen op een basisbrok..wel rustig aan overstappen op ander voer...ik zou geen muesli geven..heeft een jong paard helemaal niet nodig...in mijn ogen dan

En eerst aan elkaar laten wennen!! Niet zomaar erbij zetten!!...je hebt namelijk al een roedel lopen..en die kunnen met z'n alle het veulen helemaal gek maken..vooral merries

Bedankt Haha!
Maar hoe doe ik het dan ? zet ik haar eerst eens bij 1 merrie en dan na een tijdje bij een 2de ? En dan zo voort ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:19

Jorine_ilysm schreef:
Je kan beter eerst de oudste en de rustigeste merrie pakken , en met het veulen laten besnuffelen . als dat goed gaat en je hebt het een paar keer gedaan , kan je ze een half uurtje bij elkaar laten lopen . Dsan een uurtje of 2 en vervolgens kan je haar daar wel met diemerrie laten staan Knipoog . Vaalk dan nog 1 x hetzelfde doen met een ander paardje , ( of 2 ) en ze wordt meestal geacpeteert Knipoog . geduld is heel belangrijk bij een veulen ..

Dit moet je doen , of probeer het althans .. Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:20

Jorine_ilysm schreef:

Ok dan gaat Me Blackje bij het veulen morgen staan ...Ik zal het wel eerst in het oog houden.
Maar normaal zou er geen problemen van mogen komen ... Me Black is een 12 jarige merrie die ook veulens heeft gehad & is echt een rustige lieve merrie ...
Haha!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:22

Jorine_ilysm schreef:

Dit zou je idd kunnen proberen...blijven de paarden dag en nacht buiten staan ook in de winter?...

Zo niet dan zou ik het niet doen!..dan maar in het voorjaar en dan als eerste het veulen naar buiten en daarna de rest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:26

Oke , Succes Lachen ! En PB me nog even hoe het gegaan is Lachen !

@ Escardo : Inderdaad ) Veulen wel naar binnen halen Haha!!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:34

Mn paardjes gaan allemaal op stal 's nachts behalve een merrie van 3,5 jaar en de 2 shetjes blijven dag & nacht op de wei staan. Op de weide staan wel schuilstallen.
Moet ik het veulentje deze winter binnenhalen ?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:36

als je je paarden binnen haalt lijkt het mij handig om je veulen ook binnen te halen......
Ik zou wachten tot het voorjaar en ze dan samen op de wei te zetten...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:38

Maar in de winter staan mn andere paardjes in de dag ook op de wei ...
Ze gaan alleen 's nachts binnen. & de shetjes gaan nooit op stal. De merrie van 3,5 jaar voorlopig ook nog niet. Ik vind dat als ze zo jong zijn lekker buiten moeten kunne staan. Natuurlijk als ze er tegen kunnen ...Kan een veulen daar tegen, zo een hele winter buiten staan ?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:40

een veulen moet er tegen kunnen...en natuurlijk horen ze lekker buiten te zijn!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:44

Dan denk ik dat ik ze buiten laat staan bij de shetjes en de 3jarige in de winter.
Natuurlijk als ze kunnen bijeen staan. Dat moet ik nog zien... Haha!
Ben zo blij met m'n veulentje ! Haha! Ik wil haar zo goed mogelijk verzorgen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:45

gewoon goed laten wennen aan elkaar....wees zuinig op je baby paardje..Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:49

je hebt 9 paarden en je vraagt je af of er naast bix ook hooi gegeven moet worden????

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:49

*Tot welke leeftijd geef ik veulenbrok ? En hoeveel geef ik ?
*Wat geef ik na de veulenbrok ? Een basisbrok/muesli ? En hoeveel geef ik ?
Veulenbrok kan je wel geven tot ongeveer een jaartje ofzo, daarna kan je overschakelen op voeding voor jonge paarden (1-3 jaar).
Zeker niet op besparen, er zitten veel vitamines in die ze nodig hebben, mijn D pony merrieveulen staat nu op 1 kg per dag.
De hoeveelheid staat meestal ook aangeduid op de verpakking, bv. zoveel gram per 100 kg lichaamsgewicht.

*Moet ze daarnaast ook hooi ?
Yup, liefst zelfs onbeperkt hooi geven!

*Mag ze meteen bij m'n andere 9 paardjes op de wei ? Dit zou dan bij 3 kwpners, een fries, 2 haflingers & 2 shetjes zijn. Allemaal merries ...
Kan ze wel al voor haar eigen opkomen tegen die andere loebassen ?

Eerst even laten wennen, zoals je al zei loopt ze nu op een weide naast de paarden en kan ze al eens snuffelen en kennis maken.
Overigens vind ik het wel een goed idee om ze er op termijn bij te laten, een paard heeft nu eenmaal gezelschap nodig en een veulen speelt ook nog graag. Ze zal haar grenzen wel wat aftasten maar de oudere paarden zullen haar wel snel duidelijk maken wat mag en niet mag Knipoog

Verder ben ik voorstander van 24/7 weidegang, je zegt zelf dat er verschillende schuilstallen zijn dus ik zie geen reden waarom je haar 's nachts niet buiten zou kunnen laten.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:31

Hooi kan altijd!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:37

en inderdaad lekker buiten laten als het weer niet erg extreem is (zeer zware storm bv). Voor een veulen is weidegang en sociale kontakten het aller belangrijkste. Ze kunnen heel goed tegen kou ed, zeker als er schuilstallen zijn. Verder veulenbrok en onbeperkt hooi geven.
Inderdaad wel ff de paarden rustig aan elkaar laten wennen....Maar dat doe je dus al
veel plezier

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:46

Eerst 1 paard (niet de laagste in rang) uit de groep halen en bij het veulen zetten!
Als dat een goed stel is geworden kun je ze samen bij de rest doen.
Liefst veulen buiten houden met iig 1 ander paard in de winter.
Hooi bijvoeren wanneer nodig.
brok--> staat op de zak wanneer en hoevel je het beste kunt geven.
Kijk eens op alle sites en besluit welk merk je wilt geven en dan ook welk soort Knipoog

Vind het raar dat je ná dat je het veulen heb gekocht en gehaald pas info gaat zoeken over het onderhouden
ervan Verward
Maar goed, geniet er maar van, want ze zijn zó snel groot Tong uitsteken

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:52

Veulenbrok moet je geven tot zeker 2,5 jaar en niet na een jaar overgaan op gewone biks, daar zitten te weinig bouwstoffen in die een opgroeiend paard nodig heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:01

Achilles schreef:
Veulenbrok moet je geven tot zeker 2,5 jaar en niet na een jaar overgaan op gewone biks, daar zitten te weinig bouwstoffen in die een opgroeiend paard nodig heeft.

maar je heb onder de veulenbrok verschillende soorten.
Sommige moet je geven tot 1 jaar en de andere van 1 tot 2 jaar Knipoog

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:19

Jep dat klopt. Zo heb je van pavo o.a. de podo grow, 1, 2 en 3. Voor iedere leeftijd een andere brok.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:57

Ja ik geef die van Pavo Haha!
Verder gaat alles dus super goed ! Haha! Me Blackje staat nu al een paar dagen bij het veulen & dit gaat prima, sinds vandaag staat de merrie van 3,5 jaar er ook bij. Haha!
Dat van het hooi vroeg ik omdat ze toch al 24op7 op de wei staat ...
Maar ik geef het nu toch hoor.
Ik had al wat informatie ingewonnen voor de verkoop hoor ...maar moet eigenlijk toegeven dat ik zo iemand ben die alles nog wel eens zeker wil weten & vragen enzo ...
Want ik wil haar zo goed mogelijk verzorgen. Ik heb haar Suena (dromer, eigenlijk droomster maar dat zeg je niet) genoemd. Haha!
Ze accepteert het halstertje al. Verder eet ze goed en darteld ze vrolijk rond in de wei.