Vlas of stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lytse2003

Vlas of stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 10:18

Mijn paard staat nu op stro. Maar er is spake van dat ze misschien op vlas moet gaan. Ik zit hier heel erg over te twijfelen omdat ik wel eens hoor dat paarden vlas ook eten en ze hier ernstige koliek van kunnen krijgen. Mijn paard heeft nog nooit op vlas gestaan dus weet niet hoe ze hierop gaat reageren heeft iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt.

wira

Re: Vlas of stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:23

Mijn paard staat al een hele tijd op vlas en het bevalt mij prima.
Gaat lang mee en is in gebruik een stuk goedkoper dan stro.
Het eten ervan valt wel mee. Mocht je vinden dat je paard er toch te veel van eet dan kun je er cresoline over heen spuiten. Dit gebruiken ze voor abiose maar werkt op vlas ook goed om het eten te verminderen.
Succes!! Go jij! Go jij!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:03

meestal nemen ze alleen van het schone nieuwe vlas een klein hapje, het schijnt heel bitter te zijn dus niet lekker.
mijn merrie is een veelvraad maar gaat erg goed op vlas.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:08

Die van mij had ook nog nooit op vlas gestaan, kreeg hij eerst wat vlas wat in een adere stal had gelegen en dan als hij gewend was pas nieuwe. Nu hij at er eerst wel wat van, maar heb de indruk dat het eindelijk minderd ( alleen als het vlas bruinig is en er dan proper bij in gaat durft hij nog wel eens knabbelen). Heb ook gehoord dat je er iets over kan doen ( bij ons op stal dacht ikiets te horen van azijn maar weet niet of dit klopt).
Mijn paard raakte ook niet echt van zijn rotstraal af en nu op vlas zijn zijn hoeven echt goed.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:27

ik zou het gewoon uitproberen en als je denk dat het niet gaat gewoon een andere oplossing proberen

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:48

idd gewoon proberen. maar als ze idd hele happen vlas gaat eten (dus niet een hapje of 2) kan je haar beter gelijk op stro terugzetten want van vlas raken ze verstopt met koliek als gevolg.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:52

Vlas vlas vlas!!
Wij gingen laatst weer proberen op stro (vlas was op en stro hadden we nog over Clown ) maar jeetje wat kost dat veel tijd om die uit te mesten!!! (als je het echt goed doet). En vlas is nog schoner ook!!
maar als ze nou eenmaal in het vlas gepoept/geplast hebben gaan ze er niet meer van eten hoor! Net zoals bij gewoon gras in de wei Knipoog Gewoon in het begin zorgen (als ze net in een stal met schoon vlas staan) dat ze genoeg hooi hebben om te kunnen eten zodat ze hun honger niet met vlas gaan stillen Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:58

Hier ook een tevreden vlas gebruiker! Veel schoner paard, droge stal, minder stof en stank.
Mijn paard neemt af en toe een hapje ale ik er nieuwe in heb gedaan. Op stro vrat ze haar hele box leeg Tong uitsteken Het is ook gemakkelijk in gebruik. Idd wel genoeg ruwvoer aanbieden in de vorm van hooi, en ik voer ook af en toe een plak stro bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:04

Ik heb er één op vlas en één op krullen.Dit omdat de gene op krullen vlas eet.Volgens de dierenarts is dit één van de meest gevaarlijke verstoppingskolieken.

Zelf vind ik vlas beter.Maakt makkelijker schoon.Absobeert veel beter de urine,stinkt minder. Qua aan koop is het iets duurder dan krul,maar ik denk als je het verbruik mee rekent dat vlas goedkoper uitkomt.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:11

Waarom wil je je paard op vlas zetten?
Wij hebben het paard op vlas gezet omdat dat beter was voor de luchtwegen. Je kunt ook je stal vol doen met vlas en dan in een klein hoekje een hoekje stro leggen,zodat ze wel wat te knabbelen hebben. Maar dat ligt ook aan de reden waarom je ze op vlas zou willen zetten.
Wij zijn in ieder geval ook erg blij met het vlas, en hebben in het begin ook telkens een beetje stro in de hoek gelegd, maar op een gegeven moment hoefde dat niet meer, omdat ze er al gewend was.
Groetjes

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 06:26

Wij moeten waarschijnlijk op vlas. Ik twijfel heel erg omdat ik dus bang ben voor koliek. Ik wilde wat ervaringen hebben. Stro is natuurlijk duur geworden en moeilijk te verkrijgen.
Allemaal alvast bedankt.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:53

Ik heb een tijd op vlas gestaan, ik mengde het met zaagsel. Nu staan we sinds kort op gehakselt stro omdat het vlas duurder werd. Vlas is bij ons 5,30 en een zak gehakselt stro 4,50. Maar ik doe volgens mij minder lang met een zak stro dan als met het vlas.

Het is inderdaad veel meer werk om schoon te maken.

Ik strooi er ook azijn gemengd met water over. Die van mij eet het dan niet. Zal het gewoon uitproberen als ik jou was.

Mirjam

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:32

Mijn paard staat ook op vlas, en eet er nooit van. Mij bevalt het heel goed omdat mijn Silvio net een varkentje is, roert zijn poep door de hele box heen. Dan is uitmesten met vlas echt prettiger als met stro! Bijkomend voordeel is dat we minder afval af te voeren hebben en omdat we op een weitje staan is dat wel zo prettig natuurlijk. Ik houd het in ieder geval bij vlas, ook al is het wel iets duurder dan stro schat ik... Het enige nadeel wat ik zou kunnen noemen is dat het als het vers gestrooid ligt wel iets gladder is dan stro, maar dat is bij mijn paard dus niet zo lang....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:04

Die van mij staan ook op vlas, na mijn weten eten ze dit niet op. Zeker niet als ze genoeg ruwvoer te eten hebben. Mijn oudste merrie mocht niet meer op stro ivm een verstoppingskoliek (is niet gezegd dat het daar van kwam maar om te voorkomen dat het nog een keer zou gebeuren) Ik vind vlas prettig qua mesten, is vriendelijk in gebruik. Voordeel van stro vind ik altijd wel dat het veel warmer oogt een stal met stro.

spinninggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:43

ik vind vlas ook veel fijner, bij ons op stal gebruiken ze het ook. en ik vind dat stro veel meer stinkt...

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:05

hihi hier een stro-fan heb bij verschillende paarden broeierige hoeven opgemerkt en een diepe natte straal waar de hoevenkrabber rechtop tussen paste en dat op een pensionstal super chique en mega schoon met onderhouden dus de vlas was schoon nu op stro ging het helemaal over na 2maanden waren de hoefjes weer top misschien toeval maar de vlas als oorzaak was het enige wat we konden bedenken op dat moment

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:08

Wij stonden eerst op stro. Ging goed, maar toen wist ik nog niet dat vlas ook een hele uitvinding was! Dus toen de stal overging op vlas hebben wij dat ook gedaan. En wat een genot! Het mest veel makkelijker uit, de box blijft veel langer schoon! Geweldig gewoon!

POKERFACE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:32

Op de manege waar mijn pony staat, hebben ze ook een tijdje vlas gehad.
De rede weet ik al niet meer, maar mijn pony is best een hongerbak. Vork
zij verveelde zich hierdoor heel erg op stal, en begon dus onwijs te schuren; staart, manen..
ik zat op school, dus had ook niet de tijd om haar vaker uit stal te halen!
ik heb er dus een redelijke slechte ervaring mee..
gelukkig staat ze weer op stro! Haha!

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:48

De ene staat op stro en de ander moest helaas op vlas (staat op een andere stal). Heb zelf veel liever stro, ziet er ook veel schoner uit (als je gewoon goed uitmest) en het paard heeft tenminste wat te eten

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 07:57

Ik twijfel ook heel erg omdat die van ons ook een vreetschuur is en ik bang ben dat ze zich gaat vervelen. Gelukkig zijn ze er tegen ons niet over begonnen waarschijnlijk hebben we duidelijk gemaakt dat we liever niet op vlas willen. Ze verveeld zich nu al op stal nu het weide seizoen is afgelopen wat als ze op vlas zou staan.
Gelukkig kunnen we voorlopig nog op stro blijven staan.
iedereen bedankt voor de reacties.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:58

Ik heb mijn paard vorige week op vlas gezet voor het eerst. Dit was omdat ze elke dag der stal zo ontzettend goor maakte en er ook van at. Ik moest per dag minimaal een halve baal stro erin gooien. Kortom... na 12 uur stond ze continu in der eind pies en stond half op t beton. Ook ik was bang dat ze ervan ging eten en koliek zou krijgen.

Maar... het ging goed. ze nam er een paar hapjes van, zag het stro en hooi liggen en besefte toch wel dat dat lekkerder was! Als ik er een nieuwe baal vlas bij gooi neemt ze nog wel eens een hapje, maar dan houd het ook op! Ben er erg blij mee zo! Nooit geen natte hoeven meer en niet op t beton! Haha!