Sederen van paard voor vervoeren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B10

Sederen van paard voor vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 07:49

Aangezien wij binnenkort gaan verhuizen zullen onze 4 paarden dus op de trailer moeten.
Nu is dat bij 3 van hun geen probleem aangezien we ze ook regelmatig mee op vakantie nemen en er mee naar de veearts gaan,maar bij onze schimmel arab is dit een heel ander verhaal.
Ze is nu 11 jaar en heeft wat behoorlijk vervelende ervaringen gehad op trailergebied.
Nu zijn we alweer flink aan het oefenen,maar ik zie het al gebeuren dat het moment daar is en mevr het gewoon niet doet omdat we dan toch wat gespannender zijn dan anders.
Nu heb ik wel eens over sederen gehoord,maar hoe gaat dit in zijn werk en welk merk kan ik het best gebruiken want er zal ongetwijfeld veel op de markt zijn..
Wie heeft hier ervaring mee en wat en vooral hoeveel heb je gebruikt??
Ik hoop wat van jullie te horen,want hoe het er nu voor staat,ben ik geneigd haar er gewoon onder de man naartoe te rijden,ondanks de behoorlijke afstand...
Groetjes Bettine

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Sederen van paard voor vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:52

Ja, ik heb hier ervaring mee, en helaas een hele slechte.
Mijn paard had ook behoorlijk vervelende ervaringen op de trailer, en daarom besloot een vriend van mij die reed (ik had nog geen B rijbewijs) haar te sederen met Sedalin (nu sedasan).

Door het rijden in de trailer met Sedalin achter haar kiezen werd ze erg slap. Daardoor kon ze haar evenwicht niet goed meer bewaren en ging alle kanten op. We zijn toen diverse keren gestopt onderweg, en de dosis was zelfs nog vrij klein.

Uiteindelijk toen we thuis waren, was ze zo croggy dat ik haar het liefst in de trailer had willen laten staan. Helaas dacht mijn vriend daar anders over. Paardlief had echter totaal geen evenwichtsgevoel meer, zakte door haar achterbenen en viel achterover de trailer uit met haar nek op straat.

De krak was letterlijk te horen: nek gebroken en na een paar stuiptrekkingen was ze op slag dood.

Ik heb er zelf wel een behoorlijk trauma aan overgehouden. Mijn andere paard, die doodmak was met laden en vervoeren, durfde ik niet meer de trailer uit te halen, dan kon ik helemaal in paniek raken.

Voor mij dus geen sedatie meer, en al helemaal niet meer tijdens vervoeren Scheve mond

B10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 08:10

Jemig,wat een verhaal,ben hier behoorlijk van geschrokken zeg!!!
Wist wel dat je ze maar heel erg weinig moet geven ivm die verslapping van met name de achterhand..
Misschien moeten we toch een andere manier vinden..
Bedankt voor je inlichting..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:12

Wilde je niet bang maken hoor!
Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan, maar in dit geval ging het dus totaal verkeerd. We moesten van Drenthe naar Noord Holland, en op de afsluitdijk viel ze al steeds om en zijn we een aantal keer gestopt. Ze had gewoon geen gevoel/controle meer van achter, terwijl ze een vrij lage dosis had gehad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:16

Ik gaf het ook een keer en mijn paard werdt helemaal dol,die zag volgens mij dingen die er niet waren.Op een gegeven moment trok hij terug en ging door zijn achter benen, hij draaide een halve slag en kwam half onder de laadklep terecht.Later bleek dat hij daar door een rug blesure had op gelopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:18

Het schijnt dat paarden zich gemakkelijker in een vrachtwagen laten vervoeren dan in een trailer.
In een vrachtwagen staan ze stabieler; zijwaarts. Dus minder last van remmen en optrekken en van bochten.

Is het geen optie om je paarden met z'n vieren tegelijk in een vrachtwagen te vervoeren.
De kosten hiervan lijken mij niet op te wegen tegen de risico's die je loopt met je arabier.
Een ander voordeel is dat je paarden tegelijkertijd op de nieuwe plek aankomen, het scheelt heen en weer reizen met de trailer.
Je zou minimaal al twee trailerritten moeten maken, afhankelijk van wat voor trailer je hebt.

Je trailer kun je dan vol stouwen met spullen.

Ongeacht de ervaring van Cayenne zou ik het paard niet sederen tijdens een trailerrit. Ze hebben hun spieren echt nodig om in de benen te blijven tijdens een trailerrit. Ook al rijdt je super voorzichtig.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 08:24

tienus63 schreef:
Het schijnt dat paarden zich gemakkelijker in een vrachtwagen laten vervoeren dan in een trailer.
In een vrachtwagen staan ze stabieler; zijwaarts. Dus minder last van remmen en optrekken en van bochten.

Is het geen optie om je paarden met z'n vieren tegelijk in een vrachtwagen te vervoeren.
De kosten hiervan lijken mij niet op te wegen tegen de risico's die je loopt met je arabier.
Een ander voordeel is dat je paarden tegelijkertijd op de nieuwe plek aankomen, het scheelt heen en weer reizen met de trailer.
Je zou minimaal al twee trailerritten moeten maken, afhankelijk van wat voor trailer je hebt.

Je trailer kun je dan vol stouwen met spullen.

Ongeacht de ervaring van Cayenne zou ik het paard niet sederen tijdens een trailerrit. Ze hebben hun spieren echt nodig om in de benen te blijven tijdens een trailerrit. Ook al rijdt je super voorzichtig.

Heb daar ook al aangedacht om een vrachtwagentje te huren,ook omdat het wat stabieler zou zijn en ze eventueel nadat de anderen eruit zijn ook voorwaarts de trailer uit zou kunnen.
En ik denk dat ik het idee om te sederen ook maar weer snel verwerp,en ben blij dat ik dit toppic heb geopend zodoende ben ik weer wat verder..
Bedankt!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:28

Ik neem aan dat je voor een vrachtwagen voor vier paarden wel een C rijbewijs nodig hebt.
Zit er geen (handels)stal o.i.d. bij jullie in de buurt waar je eventueel een vrachtwagen inclusief chauffeur kunt huren, indien je zelf niet mag rijden met een vrachtwagen?

B10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 08:30

Heb je trouwens voor een 4 paards vrachtwagen geen groot rijbewijs nodig?
Ik weet bij zo'n 2 paards vrachtwagen niet maar bij een 4 paards...?
Dan rijden we gewoon 2x,is ook geen probleem,als ze maar veilig aankomen..
En ik wil ook niet iemand anders ze laten vervoeren met z'n 4en tegelijk want dan zit er meteen zo'n druk achter en we willen dit in alle rust aanpakken...

B10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 08:32

tienus63 schreef:
Ik neem aan dat je voor een vrachtwagen voor vier paarden wel een C rijbewijs nodig hebt.
Zit er geen (handels)stal o.i.d. bij jullie in de buurt waar je eventueel een vrachtwagen inclusief chauffeur kunt huren, indien je zelf niet mag rijden met een vrachtwagen?

We plaatsten ze net tegelijk Knipoog
Ik denk dat we het beste gewoon 2 x heen en weer kunnen rijden in alle rust,zover is het nou ook weer niet..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:52

Hier in Bennekom zit een veevervoerder die heel fatsoenlijke prijzen rekent. Je zou eens kunnen informeren, want het is ook voor jou veel gemakkelijker als je het rijden in één keer kunt doen en bijkomend voordeel is dat jij je dan niet ook nog op het rijden hoeft te concentreren. Van Driebergen naar Stroe met trailer is toch al gauw een uurtje tuffen, dat moet je dan dus 4x doen. Plus de keuze dat je dat arabje ofwel als eerste moet verhuizen, maar dan staat die op vreemd terrein met maar één bekende erbij (het andere paard) of je doet het arabje in de tweede rit en dan ben jij al wat moe......
Ik zou in jouw geval zeker gaan voor een vrachtwagen met chauffeur.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 09:29

Het vervelende vind ik van een wagen met chauffeur dat ik me opgejaagd voel want het kan een behoorlijke tijd duren(als ze er zowiezo al op loopt) en dan staat die persoon maar te wachten waar ik nog zenuwachtiger van wordt...
We hebben nu maar besloten om een 2 paards vrachtwagen te huren en het in 2 x te rijden en haar bij de meest rustige te zetten..
We zijn een aantal weken op vakantie in Putten geweest en we hebben er met Trailer (dus met 80 km p u op snelweg en een flink stuk bebouwde kom op heen en aankomstplaats) nog geen 3 kwartier over gedaan,dus wel de moeite waard om 2 x te rijden an alles op zijn gemak te doen,dan maar een dagje later dan de verhuiswagen,wat we zowiezo al van plan waren...
Maar bedankt voor de tip!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:30

Controleer bij die tweepaardsvrachtwagen wel of je voldoende laadvermogen hebt voor 2 paarden, 2 mensen en de eventuele bagage die je verder meeneemt....... Op B-rijbewijs wil dat laadvermogen nog wel eens aan de lage kant zijn. Jouw paarden zullen ergens bij de 500 kg wegen, schat ik, dus je wilt zeker 1200 kg laadvermogen hebben en liever meer (meestal wordt de auto gewogen voordat de complete opbouw erin zit, dus het gewicht van de opbouw zou er nog af moeten).

B10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 10:56

Heb er 3 van ong 400 kilo en 1 van ong 500 kilo..
Bedankt voor de tip!!