alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekia

alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:50

Kan een paard alleen in een wei ( bij huis) staan of niet?

Wat vinden jullie

chicolover

Re: alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:50

Nee, paarden zijn kuddedieren Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:51

Nee, daar wordt 'ie niet gelukkig van.

XxSultanxX

het kan opzich wel , maar ik vind het zelf niet kunnen .
een paard is een kudde dier en heeft aandacht nodig Lachen
ik zou er een 2de paard bij inzetten is veel gezelliger voor hem

Lis_Ol

chicolover schreef:

myn paard staat oko vaak alleen in de wei, en hy vermaakt zich prima Lachen

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:52

Lis_Ol schreef:
chicolover schreef:

myn paard staat oko vaak alleen in de wei, en hy vermaakt zich prima Lachen

hy staat trouwens zomers wel altijd samen maar dat is ergens anders, als ik op vakantie ben.
maar op stal staat die wel altijd alleen. maar das maar ene paar uur

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:12

het is opzich niet heel erg als ie alleen staat.. maar denk dat ut voor het paard zelf ook gezelliger is als ie met meerdere in ut land staat.. t zijn toch kuddedieren..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:14

Ik vind 1 paard alleen geen optie er moet minimaal een maatje bij.
Paarden hebben dit echt nodig, bedenk goed dat je niet 24 uur per dag met je paard bezig bent en hij het vaak zonder jouw moet doen en dan staat hij daar in z'n uppie.

Groetjes kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:39

Nee niet alleen, mischien is een shet een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:41

Het kan best , Knipoog . Maar het paard moet zich natuurlijk niet gaan vervelen . Dan moet je een maatje erbij zoeken , ookal is het maar een geit .. Knipoog

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:52

Hangt van het paard af.Je hebt paarden die het prima vinden,
maar de meeste voelen zich pretiger met een ander paard erbij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:50

Nee ik vind dat niet kunnen. Als ik maar een paard zou hebben, zou ik hem ergens anders stallen, zodat het dier toch andere paarden om hem heen heeft. Mijn pony heeft vroeger een tijd alleen gestaan en toen een week bij mijn toenmalige verzorgpony. Ik zag haar opbloeien en daarna stond ze heel vaak voor zich uit te kijken en was ze lustelozer. Dus ik denk dat soortgenootjes echt van belang zijn.

Marriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:34

Ik vind van wel hoor!
mijn paard staat ook alleen in de wei,
en dat gaat hardstikke goed! Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:46

Dat het goed gaat, wil niet automatisch zeggen dat het paard het dan ook geweldig vind Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:48

Sommige kunnen prima alleen zijn en vinden dat prettig anderen hebben echt een paar maatjes nodig. Het liefst zou ik kiezen voor een paar erbij maar je kan het alleen ook even aankijken maar als je paard ongelukkig wordt er wat bij in zetten.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:56

Ik zou persoonlijk een paard niet alleen zetten. Paarden zijn kuddedieren en hebben gewoon sociaal contact met soortgenoten nodig. Ja Een maatje erbij is veel gezelliger.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:03

ja een paard kan wel alleen staan maar met meerdere is het wel gezelliger voor het paard of je doe er een geit bij ofzo

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:06

jullie hebben ook gouw je oordeel klaar hoor Knipoog vald me wel op dat de mensen dat zeggen die niet eens zelf een paard ofzo hebben en dat maar gewoon uit een boekje vandaan hebben ofzo Huilen van het lachen

een paard kan zeker wel alleen staan , mijn pony kan niet anders omdat ze anders andere pony's en paarden in de haren vliegt (ze is nogal dominant) en tog is mijn pony heel gelukkig Lachen

en hengsten staan ook meestal alleen omdat dat ook vechters zijn ....
zijn ook niet de ongelukkigste Knipoog

maar enkele paarden kunnen er absoluut niet tegen , maar het licht echt aan het dier zijn karakter Lachen

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:08

ja inderdaad de een kan wel alleen en de ander weer niet ik had mij shetlander ook alleen staan in de wei aan huis

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:11

Het kan wel een paard alleen. Maar wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat paarden in een kudde minder stress hebben, zich veiliger voelen en gelukkiger zijn. Google maar eens (veelal Engelstalig), dan vind je genoeg bewijs.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:20

hmm , maar een wetenschapper onderzoekt maar 1 of meerdere paarden Knipoog

neem paarden die al jarenlang alleenstaan ?
en of die heel zelfstandig zijn ...

mijn pony is nooit gestressed als ze alleen staat , ook niet als dr iets raars gebeurd dat ze dan ineens als een stress kip in dr eentje rond gaat rennen van ik ben alleen Knipoog

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:43

Ik heb paarden gezien die jaren lang alleen stonden die zich
hadden berust in hun situatie, maar dat is niet hetzelfde als zich prettig alleen voelen.
De paarden die het prima vonden om alleen te staan waren meestal dominate op mensen gerichte paarden. Deze leken meer prijs te stellen op continue aandacht van mensen dan de aanwezigheid van andere paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:37

__KELLY schreef:
jullie hebben ook gouw je oordeel klaar hoor Knipoog vald me wel op dat de mensen dat zeggen die niet eens zelf een paard ofzo hebben en dat maar gewoon uit een boekje vandaan hebben ofzo Huilen van het lachen

een paard kan zeker wel alleen staan , mijn pony kan niet anders omdat ze anders andere pony's en paarden in de haren vliegt (ze is nogal dominant) en tog is mijn pony heel gelukkig Lachen

jouw paard is een uitzondering op de regel
buiten die uitzonderingen hoort een paard nooit! alleen gehouden te worden
paarden zijn kudde dieren die heel sociaal zijn , kijk maar eens gewoon naar de dynamiek in een groepje/kudde
mijn persoonlijke mening is misshcien wat hard, maar ene paard wat heel goed samen met anderen kan alleen houden ligt in mijn mening heel dicht bij mishandeling.

dat hengsten alleen zouden moeten is ook onzin
als het geen dekhengst betreft , kun je er prima nog een ruintje of zelfs hengst bijzetten (hengst als er niet direct merries naast staan )

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:38

Nee, dan zou je een shet moeten bijkopen als gezelschap.. of een geit ofzo dat wil ook nog wel helpen!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:47

draumpje schreef:
__KELLY schreef:

jouw paard is een uitzondering op de regel
buiten die uitzonderingen hoort een paard nooit! alleen gehouden te worden
paarden zijn kudde dieren die heel sociaal zijn , kijk maar eens gewoon naar de dynamiek in een groepje/kudde
mijn persoonlijke mening is misshcien wat hard, maar ene paard wat heel goed samen met anderen kan alleen houden ligt in mijn mening heel dicht bij mishandeling.

dat hengsten alleen zouden moeten is ook onzin
als het geen dekhengst betreft , kun je er prima nog een ruintje of zelfs hengst bijzetten (hengst als er niet direct merries naast staan )

ik kan anders al zeker 3 paarden die alleen staan die er nooit moeiten mee hebben (en evengoed wel genoeg sociale contacten hebben met paarden maar dan niet bij elkaar staan)

ik heb het dan ook over een dekhengst ... maar sommigen niet dekhengsten kunnen ook moeilijk doen met anderen hoor , er stond er voorheen hier 1 thuis op stal en stond op het voorste deel en merries helemaal achterin en als we ook maar een ruintje in de buurt zette begon die al uit te dagen dus dat is niet ook altijd het geval...

mijn pony staat evengoed naast andere paarden maar die hoeven bij dr ook niet in de buurt komen van haar deeltje weiland .. want ze is nogal dominant ,

verder zijn dr qua mijn mening ook echt genoeg paarden die het best in zich eentje redden , maar als dit niet het geval is moet je wel een weidenmaatje zoeken ..

en paarden zijn van naturen kuddendieren , maar paarden zijn van naturen ook wild en horen ook geen dekens op etc etc. het is allemaal al wat verstoord naar mijn mening

en het ene dier is gewoon echt een kuddendier , het paard van een vriendin van mij breekt ook de hele boel af als ze met die ander ook maar even uit rijden gaat .
maar je heb ook wel genoeg die het best kunnen vermaken in hun eentje of met een geit of schaap erbij