oren uitknippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:39

ik wil graag de oren van mijn paard uitknippen,maar nu heb ik een probleem.

zodra ik bij de oren van mijn paard kom word ze helemaal panisch en gestresst,en lukt het mij absoluut niet om haar oren weer netjes te maken.
heefd iemand van jullie tips hoe ik mijn paard hieraan kan laten wennen?

eekhoornerik

Re: oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:40

Wat is het doel om de oren uit te knippen? Snap dat ze er panisch van worden...zelf doe ik het nooit.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:41

Eerst laten wennen dat je aan haar oren komt, niet meteen PATSBOEM die oren vast pakken, maar stapje voor stapje gaan. Wanneer ze braaf is geweest gelijk weer de druk eraf halen en ergens anders mee bezig gaan.
en anders...
Hulp zoeken?
Praam op?
Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:42

PS: ik zou proberen eerst gewoon wat aanrakingsoefeningen te doen bij de oren. De oren zijn toch 1 van de meest gevoelige plekjes van een paard waar ze liever niet aangeraakt worden. Dus eerst veelvuldig aanraken, aaien, oefenen met een plastic schaar (zodat je niet echt kan knippen maar ze wel aan het idee kunnen wennen) etcetera. Langzaam opbouwen dus. Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:43

heeeeeeeeel veel geduld Knipoog

wil je alleen de uitstekende plukjes wegknippen of het hele oor leeghalen?
dat laatste vind ik een beetje onnodig

maar goed, ga vooral langzaam en rustig te werk, friemel es wat met je handen en zo steeds stapje verder.
schaartje erbij, knipgeluid laten horen ,maar niet knippen.
duurt even maar komt vanzelf wel goed. Haha!

bij de mijne duurde het precies een jaar en toen vond hij het zelfs lekker als ik met mijn vingers IN zijn oor ging peuteren Tong uitsteken

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:45

Ik zou de oren niet helemaal uitknippen, die haren zijn er niet voor niets. Als je de haren weg haalt komt er vuiligheid en water in de oren en dat is helemaal niet goed. Als er teveel water in komt kunnen ze ernstig ziek worden!
Wat je wel kunt doen is eerst laten wennen dat het helemaal niet eng als jij aan de oren komt en ook goed belonen en dan niet in het oor de haren wegknippen maar het dichtknijpen en de haren die dan uitsteken die niks je netjes weg. Dan staat het toch mooi en dan heb je niet de kans dat je paard ziek word doordat er vocht oid in de oren komt.
Laatst bijgewerkt door Esther91 op 12-10-07 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:48

alvast bedankt voor de tips.
ik wil ook niet het hele oor kaal knippen om het zomaar te zeggen.
er steekt nu zo'n bos uit het oor,dat ik het gewoon even weer netjes wil maken.

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:49

esther91 helemaal mee eens. paarden hebben die haren in de oren echt niet voor niets!!!!!!!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:52

Iedere dag even de oren aaien, en een beetje er aan friemelen, (zachtjes) en als ze het niet leuk vind, heel even nog doorgan, en dan haar ergens anders lekker kriebelen waar ze het lekker vind ofzoo,, Knipoog

success! Cool

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:43

En wat helpt is om op een krukje te gaan staan, als je paard er eenmaal aan gewend is dat je aan zijn oren kriebelt. Als je boven je paard uitsteekt en van bovenaf de schaar kan bedienen vindt je paard het misschien ook minder eng.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:19

Ben ik nou echt de enige die al dat gefrummel aan een paard zo'n onzin vind ?
Niets mag meer normaal aan een paard groeien, zijn het niet de snorharen welke een belangrijke functie hebben dan zijn het weer oren die moeten schoongepeutert en geknipt, welke ook een belang hebben.
Denk alleen aan bescherming tegen insecten, temperatuur, weersinvloeden en filteren geluiden.
Kokers die flink gesopt moeten worden, liefst iedere week en als het apparaat niet wil uitschachten dan gaat er een portie sedalin in, want soppen zullen we en nadenken is er niet bij wat de gevolgen zijn.
( medische reden uitgesloten, ik heb het over de dwang en het navolgen van wat een ander uitvoert met zijn paard en men gewoon niet nadenkt en besluit zijn eigen weg te volgen )
En dan nog een opmerking, de praam erop Boos!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:45

Ik vind ook ,dat er veel teveel wordt geknipt en geschoren.Ik hoop ,dat er een wet komt ,tegen het uitscheren van oren en het afknippen van baardharen en oogharen.Die dingen zitten er echt niet voor niks.Zeker bij paarden ,die overdag in de wei lopen ,vind ik het absurd,om alles maar kaal te maken.Ik doe het wel op verzoek van de eigenaar,maar vertel er wel bij waarom ik er niet voor ben.En als het even kan,laat ik het ook zitten.Van mij mogen echte uitstekende toeffen haar,worden gefatsoeneerd.Maar a.u.b.laat een paard, een beetje paard blijven.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 05:02

Ik heb ook problemen met het knippen van me pony's oren. Ik mag alles doen met haar oren maar zodra ze het geluid hoord van de schaar.....

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 06:05

juno1 schreef:
Niets mag meer normaal aan een paard groeien, zijn het niet de snorharen welke een belangrijke functie hebben dan zijn het weer oren die moeten schoongepeutert en geknipt, welke ook een belang hebben.
Denk alleen aan bescherming tegen insecten, temperatuur, weersinvloeden en filteren geluiden.
Kokers die flink gesopt moeten worden, liefst iedere week en als het apparaat niet wil uitschachten dan gaat er een portie sedalin in, want soppen zullen we en nadenken is er niet bij wat de gevolgen zijn.
( medische reden uitgesloten, ik heb het over de dwang en het navolgen van wat een ander uitvoert met zijn paard en men gewoon niet nadenkt en besluit zijn eigen weg te volgen )

Nee, je bent niet de enige, hier zit er nog een... Scheve mond

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:38

Moderatoropmerking:
Kunnen we misschien een beetje on-topic blijven? Ts vraagt hoe ze het best de oren kan uitknippen en niet of het etisch verantwoord is Lachen

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 11:37

juno1 schreef:

wat reageer jij uiterst vriendelijk zeg.
geloof niet dat ik om deze reactie gevraagd hebt.
ik vraag alleen om advies.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:53

lorelei schreef:
ik wil graag de oren van mijn paard uitknippen,maar nu heb ik een probleem.

zodra ik bij de oren van mijn paard kom word ze helemaal panisch en gestresst,en lukt het mij absoluut niet om haar oren weer netjes te maken.
heefd iemand van jullie tips hoe ik mijn paard hieraan kan laten wennen?

Natuurlijk wil je advies, maar daar kan iemand ook op reageren met een vraag of mening, daar is een forum voor.
Misschien word je daardoor iets wijzer, verdiep je je meer in een paard.
Want vraag je af waarom een dier dan panisch en gestresst wordt.
Dat ik iemand met de neus op feiten wil drukken of me afvraag wat dit allemaal voor nut heeft moet kunnen.
Heb je niet bij naam genoemd, spreek ik het algemeen daar het iets is waar ik mijn vraagtekens bij hou.
Voor een boshuppelaar ( daar bedoel ik het paard mee en dat is gekscherend bedoelt ) is het niet van belang dat die glimmend/geknipt/geschoren/gezopt /gespoeld zijn uurtje beweging mag maken, daarna staat die of in een stal of de rest van de dag heerlijk op een weiland.
Met alle weersinvloeden/temperatuurverschillen/insectenplagen enz, dan heeft hij al die bescherming nodig en hoef je namelijk niet steeds te grijpen naar middeltjes om het weer recht te breien.
Zelf als het gaat om een topruiter, iemand die op hoog niveau presteert zie ik het nut nog steeds niet in om een oor van binnen te peuteren of leeg te scheren, een paar haren lang de rand kan ik dan nog net begrijpen.
Tastharen idem, waarom denk je dat die er zijn, wat als dat dier morgen niets meer kan zien en overal tegenaan loopt.
En dat ik reageer op een praam, is voor degene die dat losjes als idee oppert.
Praam is geweldig als er een medische reden achter zit, maar dat werktuig gebruiken voor onder dwang de oren doen is een marteltuig en is mishandeling.

En heel misschien komt er dan nog eens een gezonde discussie op gang, niet met de bedoeling iemand de grond in te boren of aan te vallen, maar waar het welzijn van een paard bovenaan staat.
Termen als ik vind het een vies gezicht, hij is dan niet leuk in mijn ogen leg ik naast me neer, dan had je geen paard moeten kopen of rijden, dan had een my little pony handiger geweest.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:37

juno1 schreef:
En dat ik reageer op een praam, is voor degene die dat losjes als idee oppert.
Praam is geweldig als er een medische reden achter zit, maar dat werktuig gebruiken voor onder dwang de oren doen is een marteltuig en is mishandeling..

off-topic : Praam? op mij zeker? Nougoed, ik heb stage gelopen op een handelsstal, en daar deden we bij moeilijke gevallen gewoon simpel weg de praam op. Door de praam op de bovenlip te draaien komt er endorfine vrij, waardoor het dier rustig wordt. Mishandeling...mishandeling...nou nou! Bij handel, en zeker als het om grote bedragen gaat, wil je je dieren er netjes bij hebben staan. Béétje reclame maken voor jezelf kan geen kwaad. En bij de meest extreme gevallen gaan alleen de grote pluimen eraf. Niet dat ze in elkaar worden geramd omdat pérsée die oren opgeschoren moeten zijn...dat is mishandeling.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:36

Rustig aan doen stapje voor stapje. Het hoeft allemaal niet in 1 dag te gebeuren dus neem er de tijd voor, laat hem daarna wennen aan de schaar bij zijn oor, begin niet gelijk te knippen laat hem/haar eerst wennen! Succes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:59

Als je het perse wilt kan het door het steeds stapje voor stapje op te bouwen, maar ik zou er ook nog eens over nadenken.
Als het ook bijelkaar geknepen wordt en dat plukje dat dan uitsteekt wordt afgeknipt heb ik daar nog niet zo'n moeite mee maar ga aub niet het hele oor leeg knippen.

Groetjes kim

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:26

Ik knip ook alleen de uitstekende plukjes weg, erger me niet aan de rest...

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:29

Laat hem eerst inderdaad maar rustig wennen. Vaak met de borstel op zijn hoofd en bij zijn oren en vaak "friemelen". Verder heb ik als ervaring bij mijn eigen paard dat het met een scheerapparaat beter ging dat met een schaar. Eerst rustig zijn kin en verdere hoodharen scheren en dan zijn oren. Lukt het de eerste keer niet, dan de volgende keer gewoon weer proberen. Er wel om denken dat je niet teveel weghaalt, het zit er natuurlijk niet voor niks!
Laat me weten of het werkt.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:06

Eerst rustig laten wennen dat je haar oren vastpakt en niet nerveus worden dan voelt je paard het!
En als ze niet meer bang is kun je mkkenelijk haar oortjes knippen lukt het echt niet tsja dan zi er niks anders op dan een praam?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:31

millennium schreef:
Door de praam op de bovenlip te draaien komt er endorfine vrij, waardoor het dier rustig wordt. Mishandeling...mishandeling...nou nou!

Dit is wel een erg kort-door-de-bocht uitleg. Het moet zijn: Door de praam op de bovenlip te draaien bezorg je een paard extreem veel pijn. Als reactie daarop maakt het lichaam endorfine aan, waardoor het dier rustig wordt.

In mijn ogen dus ook alleen toegestaan bij medische noodgevallen.

En nu weer on-topic: probeer gewoon iedere dag even aan de oren te zitten. Als je paard dit toelaat dan kun je met de schaar knipgeluiden maken op een behoorlijke afstand van het oor. Als ze dat accepteert kun je het steeds een stukje dichterbij doen. Hier is geen oplossing voor die binnen een dag helpt. Gewoon veel geduld en ieder stukje vooruitgang belonen.
Maar ook ik knip alleen de pluimen eruit en niet het hele oor leeg.

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:23

Ik zou ook alleen maar de pluimen eruit knippen in plaats van de hele oren uit te knippen. Waarom moet dat?