Zaagsel/houtkrul: hoe stal uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Zaagsel/houtkrul: hoe stal uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:01

Mijn paardje staat momenteel privé gestald.
Ik mag dus ook volledig zelf beslissen wat ik in de stal heb liggen en momenteel doe ik 1 pak vlas (of gehakseld koolzaadstro) in de stal met daarover een dikke laag stro, dit werkt voor mijn paardje eigenlijk het beste.
Nu ga ik binnenkort verhuizen naar een andere stal, waar je kan kiezen tussen houtkrul (denk ik, het is van het merk Plospan) of vlas in de stal, geen stro dus.
Op vlas heb ik al eens gestaan, en ik potte het ook altijd goed op, maar ik vond het zo'n heel gedoe als de stal helemaal leeg moest.

Aangezien ik nog nooit op houtkrul heb gestaan, vraag ik me dus af hoe je zo'n stal verondersteld wordt uit te mesten.
Is het ook de bedoeling (net als met vlas) dat het wordt opgepot? Of moet je elke dag ook de pisplekken eruit scheppen?

En wat de financiële kant van de zaak betreft, wat komt dan op lange termijn het goedkoopst uit? Vlas of houtkrul?

Alvast bedankt voor jullie mening!

LaUrOssssss

Re: Zaagsel/houtkrul: hoe stal uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:03

vlas is goedkoper dacht ik en houtkrul is gemakkelijk wij proberen meestal de kaka en de pisvlekken er elke dag uit te scheppen (de kak zeker hoot Haha!) en dan gewoon eens in de week een nieuwe zak. Nu lig
t het ook gemengs met vlas omdat we overgeschakeld zijn.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:43

Mijn bijrijdpaard staat ook op houtkrul en ik schep de drollen en natte plekken eruit. Dan gooi ik weer wat houtkrul bij, soms is dat niet eens nodig. Hoe duur het is zou ik niet weten, ik betaal het namelijk niet. Lachen

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:46

Die van mij staat op houtkrul, maar eerlijk gezegd vind ik het geen aanrader. Het paard heeft absoluut niks te doen als ze de hele dag binnen moet staan, 't is niet altijd even goed voor de hoeven (te droog; er schijnen stoffen in te zitten die de hoef aan kunnen tasten) en als je een vies paard hebt is houtkrul bijna niet schoon te houden. Die van mij is een stro 'vreter' en dus een koliek patiënt als ik niet oppas, anders had ik haar allang op stro staan.

Wat uitmesten betreft; elke dag de viezigheid eruit en opnieuw verdelen, en iedere week een halve baal/een baal erbij.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:29

Als basis zou ik vlas nemen en 1 of 2x per maand er een baaltje houtmot in gooien, klinkt misschien een beetje raar maar het is ook veel prettiger met uitmesten en het vlas gaat daardoor ook iets minder aan elkaar kleven en blijf de laag lekker los...probeer t maar eens.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:23

Ik mest vlas of zaagsel hetzelfde..pot geen van beide op.

Ik haal dagelijks de drollen weg.
Natte plekken als ze verzadigd zijn, dat is ongeveer om de 3 dagen.
Op de plek die ik leeg gehaald heb gooi ik dan het schone vlas/zaagsel wat al in de stal lag.
En nieuw vlas op het schone gedeelte.

Mijn paarden staan overdag buiten, maar savonds krijgen ze onbeperkt hooi en een plakje stro.
Dus vervelen is niet aan de orde Lachen

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:16

Mijn pony heb ik ook altijd op zaagsel/houtkrul gehad, en het is eigenijk best gemakkelijk.
Elke dag even de drollen en natte plekken eruit scheppen, en wanneer nodig wat bijvullen.
Zorg er wel voor dat je een goede laag erin hebt liggen, vooral als je een paard hebt wat veel beweegt in de stal. door het bewegen verplaatst het spul zich naar de wanden van de stal en ligt er in het midden haast niks meer wanneer je te weinig zaagsel in de stal hebt liggen.

Vlas kun je op de zelfde manier gebruiken als zaagsel, of je kunt er voor kiezen om alleen elke dag de drollen er uit te scheppen+schoon vlas toevoegen, en een keer per week (of een keer per 2 weken beetje afhankelijk van hoe schoon je paard is op stal) alles er uit te halen.
Ik ben niet zo'n "pot-fan", maar de meningen verschillen hierover.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:51

Die van mij staan op zaagsel en ik haal iedere dag de drollen eruit. Op woensdag haal ik de natte plekken eruit en gooi ik er een halve baal zaagsel bij. Op zaterdag haal ik ook de natte plekken weg en gaat er een hele baal zaagsel bij. Wij mogen van stal anderhalve baal zaagsel per week gebruiken. Voor extra zaagsel betalen we €5,- per baal.

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:04

Ik zou gewoon elke dag de mest en dan de vieste plekken eruit scheppen.
En dan is een x 1x in de week ofzoo helemaal leegscheppen.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:30

Hmm, overdag gaat hij wel de wei op, dus hij zal zich niet zo snel vervelen...
's Nachts, wanneer hij dus wel op stal staat, krijgt hij van mij steeds onbeperkt hooi, dus dat is het probleem niet.

Tsja, stro wil de stalbaas niet, aangezien het moeilijk te stockeren en moeilijk weer kwijt te raken is. Bovendien blijft bij vlas en/of houtkrul de mesthoop aanzienlijk kleiner.

Ik heb vlas ook wel eens geprobeerd zonder het op te potten, maar ik vond het op die manier wel héél gevaarlijk eigenlijk.
Ik vind vlas heel erg glad, maar als je het oppot, krijg je na verloop van tijd een 'koek' waardoor het dus niet meer zo schuift.
Bovendien heb ik een pony die veel ligt (en woelt) in zijn stal, zodat alles naar de zijkant wordt geduwd en hij in 't midden enkel op een kale plek staat. Hij viel toen ook heel erg in.
Ik had dus het idee dat houtkrul misschien iets minder glad is, en dus beter op zijn plaats blijft, maar dat is dus niet het geval?

Herkennen de mensen die vlas niet oppotten dit probleem van gladheid en schuiven?

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:15

Vlas was volgens mij ook goedkoper dan zaagsel. Mijn paard staat op zaagsel omdat die zich zo vol vreet. Iedere dag haal ik de mest er uit, maar de natte plekken potten we een beetje op. Iedere week halen we de ergste plekken er uit en strooien we nieuw zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:30

Ik herken dat niet van het schuiven.
Wat je wel kunt doen is de vloer met wat water besprenkelen en dan het vlas erop, dan plakt er altijd wat aan vast.
Kaal staan die van mij ook niet. Nu weet ik niet hoe erge woelerd die van jou is, of begin je de eerste keer met te weinig balen vlas erin?
3x3 stal is 4 of 5 balen.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:18

Nee hoor, dat is het ook niet, ik begin inderdaad met een ruime hoeveelheid! Knipoog

Echt volledig kaal stond hij niet, maar je had zo duidelijk aan de zijkanten een massa (proper) vlas, waar ik dan de mest echt in moest zoeken en vissen, en in 't midden enkel nog volgeplast, rood, viezig vlas...
Tsja, zo wilde ik mijn pony dus niet meer elke morgen vinden...

Daarom zit ik nu een beetje in dubio... Voor de rest heeft die stal alles wat ik zoek...

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:42

Mijn verzorgpaard staat ook op houtkrullen.
Elke dag wordennatte plekken en de mest eruit gehaald.
Ongeveer 1x per week krijgt hij 2 grote balen verse krullen.
En dit gaat prima! Gelukkig is hij ook vrij netjes op stal...... Knipoog

nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:01

Vlas schijnt t beste te zijn voor het paard, veel minder stoffig dan stro. Het is ook goedkoper dan houtkrullen (alhoewel ik die er wel altijd goed uit vind zien,ik vind het zachter aanzien)iedre dag de drollen er uit en zo'n beetje om de dag heb ik ook 2 natte plekken die ik eruit schuif. dan schuif ik eerst het bovenste droge vlas opzij en als de natte plekken weg zijn schuif ik het droge weer over die plekken heen. Iedere dag schuif ik van de zijkanten het schone droge vlas weer wat over het midden. Dit blijft erg mooi schoon, het paard heeft een lekkere dikke,droge! laag om op te liggen. Dit kost mij 1 baal vlas in de week maar dan heb ik wel een goeie dikke basisbodem. Zo eens in de 3 maanden gaat de stal helemaal leeg en dan gaan er toch weer 4 of 5 balen in.
Dit doe ik niet zo vaak omdat ik het erg goed bij hou en een hele nieuwe vlasbodem is in het begin altijd erg glad....of ben ik nou de enige die wel eens een glijder heeft gemaakt hierop Clown ?
Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:04

De bodem ff licht bevochtigen met water voordat je het nieuwe vlas erin gooit, dan plakt het vlas er aan en schuift het niet Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:41

Ik had houtkrul in de stal (zo'n 15 a 20 cm losse laag). Maar Roma liep ook zoveel rondjes in de stal dat ze in 1 nacht alles vies en nat had gelopen en ik kon geen drol meer terugvinden... Inderdaad in het midden nog een dun laagje en veel in de hoeken en langs de wanden. Maar wel vies helaas... Heb toen wel geprobeerd met bijstrooien maar dat werd te duur omdat het natte spul het schone ook gelijk nat en vies maakte door het doorlopen.

Vervolgens ben ik er hemparade overheen gaan gooien omdat dat minder snel vies lijkt (zag ik bij buurpaardje) en beter blijft liggen doordat het stugger en stroever is.
Nu ligt er een aangestampt laagje van zo'n 10 cm in de stal waar ze niet echt meer doorheen trapt. (liggen nog rubber matten onder overigens) Het voelt heel stevig en stroef. Denk dat helpt dat het onderlaagje van zaagsel al nat was en het nu goed aan elkaar plakt. Ik haal de drollen die ik zie eruit,gooi er steeds een beetje bovenop zodat het bovenste laagje schoon is en als het te hoog en te nat wordt dan haal ik die natte plekken er weer uit, verspreid het oude droge opnieuw over de kale plek als onderlaag en gooi er weer nieuw spul overheen en in de schone hoeken.

Als vlas en zaagsel dus niet mooi schoon blijven of te glad zijn, zou je de staleigenaar kunnen vragen of je ook hennepstrooisel mag gebruiken. Dat neemt ook weinig ruimte in op de mesthoop en verteert makkelijker dan houtvezel. (kunt het gewoon over het land uitrijden zonder problemen van verstikken/verzuren)