Ik had houtkrul in de stal (zo'n 15 a 20 cm losse laag). Maar Roma liep ook zoveel rondjes in de stal dat ze in 1 nacht alles vies en nat had gelopen en ik kon geen drol meer terugvinden... Inderdaad in het midden nog een dun laagje en veel in de hoeken en langs de wanden. Maar wel vies helaas... Heb toen wel geprobeerd met bijstrooien maar dat werd te duur omdat het natte spul het schone ook gelijk nat en vies maakte door het doorlopen.
Vervolgens ben ik er hemparade overheen gaan gooien omdat dat minder snel vies lijkt (zag ik bij buurpaardje) en beter blijft liggen doordat het stugger en stroever is.
Nu ligt er een aangestampt laagje van zo'n 10 cm in de stal waar ze niet echt meer doorheen trapt. (liggen nog rubber matten onder overigens) Het voelt heel stevig en stroef. Denk dat helpt dat het onderlaagje van zaagsel al nat was en het nu goed aan elkaar plakt. Ik haal de drollen die ik zie eruit,gooi er steeds een beetje bovenop zodat het bovenste laagje schoon is en als het te hoog en te nat wordt dan haal ik die natte plekken er weer uit, verspreid het oude droge opnieuw over de kale plek als onderlaag en gooi er weer nieuw spul overheen en in de schone hoeken.
Als vlas en zaagsel dus niet mooi schoon blijven of te glad zijn, zou je de staleigenaar kunnen vragen of je ook hennepstrooisel mag gebruiken. Dat neemt ook weinig ruimte in op de mesthoop en verteert makkelijker dan houtvezel. (kunt het gewoon over het land uitrijden zonder problemen van verstikken/verzuren)