Wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaardGek

Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:33

Hoi,

Wij hebben een tijdje geleden onze pony ( arabier ) gekocht, en zijn eigelijks helemaal het 'ontwormen' vergeten.
Omdat ik al eens in de winkel gekeken heb, en daar helemaal verbaasd stond van het aantal verschillende wormenkuren, hoop ik dat jullie mij een beetje kunnen helpen om te kijken welke kuur het beste bij mijn paardje werkt.

Onze pony is nu 2 1/2 jaar, loopt overdags in de wei en staat snachts op stal.

Welke kuur kan ik haar het best geven? en welk schema moet ik dan aanhouden?

Alvast bedankt,

Groetjes Elise

willemlover

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:07

een wormenkuur gaat op gewicht.. je moet een beetje een schatting van het gewicht van je paard hebben, ik doen het 1x in de 2 maanden !;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:12

Ik zou een wormenpasta geven waar ivermectine in zit. Ik gebruik vaak Eqvalan pasta. Let wel po dat je af en toe afwisseld, zodat er geen resistentie ontstaat. Ik ontworm om de 8 weken ongeveer.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:14

Je kan haar nu bv een eqvalan kuur geven, is ook goed tegen de horzellarven. Een arabiertje zal ongeveer 500 kilo wegen schat ik. Ik geef altijd voor 50 kilo meer dan het gewicht dat ze heeft. Teveel is minder erg dan te weinig geven ivm resistentie van de wormen. Ontwormen is wel heel belangrijk. Een jong paard ontworm ik altijd nog vaker dan een ouder paard. Ik geef mijn drie jarige elke 8 weken een kuur.

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:25

http://agradi.nl/product?sc=Ontworming& ... &ssc=Paard

Gebruik ik zelf altijd Tong uitsteken
Je kunt het zo ongeveer overal kopen en werkt gewoon goed..
Ontwormen is wel heel erg belangrijk vooral als je haar net hebt het beste zou zijn zo gauw ze op een nieuwe plaats komt ontwormen maar dat kan nu dus niet meer.. Ik zou haar wel zo snel mogelijk ontwormen.. om de 8 tot 10 weken daarna is genoeg..

http://agradi.nl/product?sc=Ontworming& ... &ssc=Paard

Is wat duurder maar zou ik als ik jou was ook 2 of 3 keer per jaar geven.. Dus een keertje Equimax in plaats van Equirell.. Aangezien daar meer in zit en ook tegen horzellarven en Lintwormen is.. Is altijd belangrijk ook
Je zou iemand om hulp kunnen vragen die een beetje schat hoe veel je paardje weegt en dan geef je haar ietsje meer dan geschat word zodat het altijd genoeg is..

Succes!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:51

Ik geef hem 2x per jaar equimax. Deze dood ook alle horzellarven. En de overige 4 keer geef ik een ander soort idd voor de afwisseling. equimax is voor paarden tot 700kg , dus voor jouw paardje zeker weten genoeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:15

Ik geef ook equimax, die van 25 euro in de herfst en de lente tegen horzellarven EN lintworm, ik ontworm tussendoor nog wel met de "gewone "variant van equimax, ben vergeten hoe dat heet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:12

Daarom moet je af en toe wisselen met merk. De "gewone" wissel ik nog wel es.
Maar wel handig schema, bedankt!

Marriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:40

hoi!

Mijn paard krijgt 4 keer per jaar een wormenkuur.
eerst een durdere dan weer een goedkopere..
om en om,

Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:51

afhankelijk van het type wormenkuur geef je de volgende dit kan varieren van herhalen na 6 weken of 12 weken. Welke wormenkuur is afhankelijk van het seizoen en periode.

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:51

je kan ook een mestonderzoek laten doen zij geven dan gericht advies over welke werkzame stof je nodig hebt bij het soort wormbesmetting [er is geloof ik zelfs sprake dat dit verplicht zou gaan worden ivm vervuiling door bijv de ivermectines]
eind april een paar dagen panacur met 6 weken later pyrantel is het meest uitgebreid