Rijbakverlichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermurphy

Rijbakverlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:50

Bij ons nieuwe huis hebben wij een rijbak, de verlichting die erbij hoort is echter nog niet optimaal. er zitten 3 bouwlampen in die veel energie verbruiken. Wie heeft er tips of advies voor andere lampen?

groetjes, mira

patries88r

Re: Rijbakverlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:07

lampen op zonne energie??

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:29

lantaarnpalen of ze veel verbruiken weet ik niet maar ze hebben geen of weinig schaduwwerking bij bouwlampen is dat erger

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:56

Op mijn vorige stalling hadden ze erg mooie lichtbakken (hetzelfde idee, maar dan kleiner bij voetbalstadions). Deze lampen moesten eerst opwarmen en schenen daarna perfect. De hele bak (volgens mij 20 x 60) stond in het licht. Met weinig schaduw, het was echt of je gewoon in het licht reed. Deze vier lampen schenen minder te gebruiken dan de twee bouwlampen die eerst bij deze bak stond.

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:21

wij hebben thuis 4 lantaarnpalen bij de bak staan.. werkt prima!!

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:13

wij hebbe ook bakverlichting die moeten opwarmen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:17

Wij hebben twee bouwlampen die maar de helft van de bak bestrijken... Ik lees dus even mee en ben ook erg benieuwd naar prijzen Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:21

Wij hebben 1 grote ouderwetse lantaarnpaal met twee bouwlampen erop. 1 staat verder naar achteren afgesteld en de ander dus iets meer naar beneden om het eerste stuk van de bak te belichten. Bevalt prima.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:48

Zammie schreef:
Wij hebben 1 grote ouderwetse lantaarnpaal met twee bouwlampen erop. 1 staat verder naar achteren afgesteld en de ander dus iets meer naar beneden om het eerste stuk van de bak te belichten. Bevalt prima.

En waar heb je die paal geplaatst? In het midden van de lange zijde?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:31

In het midden korte zijde. We hebben wel een behoorlijk hoge mast. is nog een ouderwetse. Onze buren hebben 4 korte masten rondom de bak en hebben minder verlichting als wij.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:46

Bij ons op pensionstal is 1 lantaarnpaal en die doet prima dienst Lachen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:47

Redneck schreef:
Zammie schreef:

En waar heb je die paal geplaatst? In het midden van de lange zijde?

Qua stroomverbruik..Mijn vorige pensionhouder heeft nu bij elke bak twee lichtbakken staan met stadionverlichting, dit verbruikt veel minder dan twee gewone bouwlampen die hij eerder had.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:55

Ja, dat zou best zo kunnen zijn, maar we hebben er nu eenmaal deze staan en hij bevalt prima, ga dus echt niet weer op zoek naar wat anders.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:24

@Zammie: bedankt voor de tip, morgen gaan we de verlichting aanleggen zoals jij beschrijft. In onze situatie hebben dan zowel de buren als de openbare weg er geen last van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:28

Als je geen bouwlampen wilt, dan ga je voor SON(-T) MHN-TD of eventueel HPL(N).
Bedenk echter wel dat deze armaturen niet goedkoop zijn (250 - 500 euro per stuk). In hoeverre je die investering terugverdient, kun je je afvragen en is natuurlijk ook afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je de verlichting gebruikt.
Ideale lichthoogte is 8 - 10mtr met 4x 250W of 400W. 12 mtr is beter, zeker met 400W, maar die masten zijn niet goedkoop en 2e hands vrijwel niet te krijgen.
Meer weten? Verlichting is mijn vak, PB maar.

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:33

Bel eens met een grondverzetbedrijf, deze hebben wel eens lantaarnpalen die ze eruit halen. Werken prima!

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:34

Lantaarnpalen staan ook op marktplaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:34

Hoge druk kwik lampen hebben wij hangen.
Op een paal van 6 meter en dat gaat goed. Had zoals ikke zegt wat hoger gemogen, maar zo stoort het toch ook niet.

Je hebt ze tegenwoordig al goedkoper dan 250 euro Lachen
zoek bij marktplaats maar eens op 400 watt, staan er meteen een paar leuke nieuwe Lachen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:37

Dan heb ik nog een andere (misschien rare) vraag. Stel je hebt idd een lantaarnpaal of iets wat hoog is. Wat als de lamp kapot is? Hoe kun je die dan vervangen? Ladder ertegenaan weet ik niet of dat zo stabiel is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:42

joyce83 schreef:
Dan heb ik nog een andere (misschien rare) vraag. Stel je hebt idd een lantaarnpaal of iets wat hoog is. Wat als de lamp kapot is? Hoe kun je die dan vervangen? Ladder ertegenaan weet ik niet of dat zo stabiel is?

Dan huur je even een all-terrain hoogwerker bij Boels en vervang meteen alle lampen.
Die lampen hebben een levensduur van ong. 5000 uur. Die gaan echt niet elke twee jaar stuk of zo.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:54

joyce83 schreef:

het meest handige is, om de lampen op een kantelbare mast te plaatsen. Je kantelt dan de mast naar beneden en kunt de lamp vervangen. Vervolgens zet je 'm weer overeind en je zet 'm vast...klaar!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:05

Wij hebben ook lampen die op moeten warmen. Ze verbruiken daarnaast ook niet veel energie.
Wij hebben er nu maar 2 staan, beide aan de lange zijde (aan dezelfde kant). Het beste is ze om aan 4 verschillende kanten te zetten (bijv elke hoek) zodat je zo min mogelijk schaduwvorming hebt. Je zou dan namelijk ook (met goede verlichting) s avonds een sprongetje kunnen maken. Ik kan dat helaas niet thuis, maar voor de dressuur is het zat.

LiesEntimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:20

Bij ons op stal hebben ze 4 lantaarn palen en di geven heel mooi helder licht.
Lijkt het net een voetbalveld! Prachtig!!!!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:52

Bij ons op stal staan 2 enormen lantaarnpalen. Geeft inderdaad mooi helder licht!
Ik denk dat 4 palen zoals bij LiesEnTimo nog wel mooier licht geeft!
Eerst waren het ook 2 bouwlampen maar dat was echt ander licht. En die palen stonden ook ergens anders, daar schrokken paarden soms van hun eigen schaduw. Maar nu ze anders staan en ander licht is, gaat het prima!

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:26

Wij hebben gewoon lantaarnpalen. 2 aan beide kanten van de bak op 20 meter van elkaar. Als je een 20 bij 60 bak hebt zou ik er nog 1 bij de A en de C zetten.