Waarom eten paarden boom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom eten paarden boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:17

Ja, ik kan even niet op de naam komen ROFL Dat wat rond de boom zit zeg maar. Hars, volgens mij ?
Na ja, dat dus. Mijn pony eet dat nl. Het geeft niet, maar waarom doet hij dat eigenlijk? Uit nieuwsgierigheid vraag ik dit. Alvast bedankt!

maud_23

Re: Waarom eten paarden boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:22

schors Afgod ? Ik denk dat ze het gewoon lekker vinden, heb het wel vaker gezien maar ik zou geen reden kunnen bedenken waarom ze het doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:24

Om zo aan ontbrekende vitaminen en mineralen te komen.
Wij laten de paarden 2x per week door de bossen struinen om zo hun te kort aanvullen Lachen
Erg leuk om te zien waneer ze bepaalde dingen pakken.

Momenteel zijn bij die van ons ,varens, beukenboom, eikenboom mos , bramen, bosgrond enz erg in trek.
Ook kan ik niet zonder een kwartier stil te staan lang rozebottelstruiken lopen. (ze pakken zeer zorgvuldig de botteltjes eruit)

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:34

Mijn pony eet het hek ook al op. Dat is nl van hout. Is dat slecht??

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:41

Als je paard een hek op eet, kan het zijn dat hij/zij ergens te weinig aan gras/hooi binnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:47

annebe schreef:
Om zo aan ontbrekende vitaminen en mineralen te komen.
Wij laten de paarden 2x per week door de bossen struinen om zo hun te kort aanvullen Lachen
Erg leuk om te zien waneer ze bepaalde dingen pakken.

Momenteel zijn bij die van ons ,varens, beukenboom, eikenboom mos , bramen, bosgrond enz erg in trek.
Ook kan ik niet zonder een kwartier stil te staan lang rozebottelstruiken lopen. (ze pakken zeer zorgvuldig de botteltjes eruit)

varens zijn giftig volgens mij!!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:29

Paarden eten van nature kruiden en boomschors en daarbij gras, in onze weiden is dat vaak andersom, dat is dus een verklaring waarom jouw paardje boomschors eet!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:37

Er zijn veel planten giftig, maar als een paard iets mankeert en volgt zijn eigen behoefte daarin, word het gif gecomposeerd met de aandoening.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:43

annebe schreef:
Er zijn veel planten giftig, maar als een paard iets mankeert en volgt zijn eigen behoefte daarin, word het gif gecomposeerd met de aandoening.

Mee eens, maar met eikels zou ik toch maar heel goed uitkijken, de tannine die daarin zit kan niet afgebroken worden als ik het me goed herriner en kan je paard dus wel vergiftigen. De mijne neemt ook regelmatig een hapje boom mee, niks mis mee hoor!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:55

Mij is ooit verteld dat ze bomen eten om hun tanden te reiningen. Onze paarden doen het niet mar onze 3 shetjes lieten geen boom heel.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:56

Ik weet wel waarom ze wilgen eten, er zit iets in dat pijnstillend werkt (zit ook in asperine) en ik weet dat wilgenhout en hout van vruchtbomen niet giftig is en je dat rustig kunt aanbieden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:59

Weet je wat paarden ook graag eten? Wilgentakken. Is ook erg gezond voor ze. Je kan ze in de stal leggen tegen verveling en is ook goed voor de tanden inderdaad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:04

Janine_L schreef:
Ik weet wel waarom ze wilgen eten, er zit iets in dat pijnstillend werkt (zit ook in asperine) en ik weet dat wilgenhout en hout van vruchtbomen niet giftig is en je dat rustig kunt aanbieden.

KLopt, dat bij de wilg is het vocht dat tussen de bast en het hout zit, das echt heel lekker. Dat gebruik ik zelf ook wel eens als ik niet helemaal lekker ben. Het werkt als een speer!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:48

Wilgentakken helpt iig goed tegen hoofdpijn.
Als ik ooit aan een boom begin, dan moet het wel "erg met me zijn" Clown.

Ik denk dat er bij paarden idd ook wel een lekkere smaak voor ze aanzitten, anders aten ze het niet.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:50

ha ha mijn paarden eten ook de takken bladeren het liefst de hele boom, en vooral de wilgen ja.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:22

Ik heb gister toevallig nog wat wilgentakken van de bomen gezaagd en in de wei gelegd (zodat ze van mijn springbalken afblijven!!!)

Bast/schors lijkt me niet heel giftig voor paarden, tenzij het van een taxus of andere giftige struik/boom is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:26

Ik knip ook met grote regelmaat wilgentakken met veeeel blaadjes voor paarden... is in no time op.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:27

annebe schreef:

Ik hoop dat je ook weet dat álles aan de eikenboom (érg) giftig is? van blad tot schors...
(overigens zijn heel veel (delen van) bomen giftig..)

Ik hou mn paardje lekker bij de bomen weg, zij krijgt genoeg binnen aan vitaminen en mineralen Ja

edit; http://www.actigo.be/informatief.htm

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:49

Zie mijn bericht.

Citaat:
Er zijn veel planten, bloemen en bomen giftig, maar als een paard iets mankeert en volgt zijn eigen behoefte daarin, word het gif gecomposeerd met de aandoening.

Maar dan heb ik het dus niet over paarden die dus alles klakkeloos maar in hun mond stoppen omdat ze bv op staan te weinig en eenzijdig eten krijgen.

Bach remedies worden ook allemaal uit bepaalde platen en bomen gehaald, ook welke giftig worden bevonden voor paarden.
Fytotherapie maakt ook gebruik van de geneeskrachtige werking van planten.
Zo zijn er nog wel meer...

Mijn paarden doen dit al jaren en het is ook erg mooi om te zien dat er veel afwisseling zit in welke mate ze bepaalde planten, bloemen, bomen uitkiezen.