Mijn kleine meid is er! Problemo!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Mijn kleine meid is er! Problemo!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:08

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CD28

Re: Mijn kleine meid is er! Problemo!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:09

Ik zou een dier van die leeftijd naar de opfok brengen waar het met leeftijdsgenoten op kan groeien. Dit is veel beter voor de ontwikkeling van je paard.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:10

Citaat:
ik zal eens rondvragen op de stal of niemand zijn ruin bij mijn veulen wil plaatsen want volgens mij zou dan alles opgelost zijn, wil ze gewoon gezelschap en anders zal ik iets moeten doen aan de omheining zeker?

Je geeft de oplossing zelf al aan.. Die eerste optie.. De tweede is geen optie.. Ze zal het blijven proberen.. Een paard is een kudde dier en hoort in gezelschap te staan en niet alleen..

Succes hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:13

Je paard inscharen in een kudde leeftijds en geslachtsgenootjes voordat er echte ongelukken gebeuren. Geen wonder dat je paard door het draad gaat, hij moet contact hebben met soortgenootjes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:07

Cassidy schreef:
Je paard inscharen in een kudde leeftijds en geslachtsgenootjes voordat er echte ongelukken gebeuren. Geen wonder dat je paard door het draad gaat, hij moet contact hebben met soortgenootjes!

ga met cassidy mee, met een toevoeging
de groep hoeft echt niet alleen uit leeftijds en geslachts genootjes te bestaan
maar er moet wel wat te spelen zijn voor een opgroeiend paard en daarvoor moeten er idd andere jonge paarden bijstaan
ideaal is is een kudde met verschillende leeftijden (van jong tot bejaard )
alleen zetten van een paard is in mijn ogen mishandeling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:12

draumpje schreef:
Cassidy schreef:

ga met cassidy mee, met een toevoeging
de groep hoeft echt niet alleen uit leeftijds en geslachts genootjes te bestaan
maar er moet wel wat te spelen zijn voor een opgroeiend paard en daarvoor moeten er idd andere jonge paarden bijstaan
ideaal is is een kudde met verschillende leeftijden (van jong tot bejaard )
alleen zetten van een paard is in mijn ogen mishandeling

Hier ga ik helemaal in mee!!!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:16

Of als je haar bij je thuis wilt hebben misschien een klein shetje er bij kopen?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:56

Citaat:
Of als je haar bij je thuis wilt hebben misschien een klein shetje er bij kopen?

Nee hij moet geen gezelschap in de vorm van een klein paardje erbij, hij moet alles leren van leeftijdsgenoten, rangorde leren, spieren kweken, schijngevechten, rennen en met oudere paarden leert hij ook sociale omgang die hij later broodnodig heeft en leert daardoor ook de grenzen, dit om later geen paard in handen te hebben die onhandelbaar is en daarvoor dan gestraft zal worden.
Misdadig om een 4 mnd oud paard dit te ontzeggen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:59

Ik heb sinds vorige week zondag 2 hengstveulens staan. Ongelofelijk hoeveel steun die 2 aan elkaar hebben. Eerst een dag samen laten staan en vervolgens naar buiten. Langzaam de andere paarden in nabijgelegen weides geintroduceerd maar daar talen ze niet meer naar. Oftewel zoek er een maatje bij!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:26

Ik zou op zoek gaan naar een stalling waar ze meerdere veulens in de opfok hebben en haar daar stallen. Deze manier van houden is niet echt bevordelijk voor de ontwikkeling van jouw veulen.
Veulens hoeven echt niet elke dag in handen en geborsteld, getut en in de box, veel belangrijker is dat ze in een groep staan en zo elkaar opvoeden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 09:58

Zeg jongens, zouden jullie niet beter eerst vragen vooraleer te veroordelen???
Ten eerste kon ik niet anders dan haar nu al meenemen omdat de eigenaar van de merrie zijn merrie terug wou (nederland) en de fokker nog geprotesteerd heeft maar hij wou niet luisteren, volgens hem kon je perfect veulens spenen vanaf 3 maand dus hij gaf ons een maand extra en dan kwam hij de moeder halen, dat is punt 1!

Ten tweede staat ze niet alleen!
Ze staat in een supergrote weide en het wordt nauwkeurig opgevolgd, eerst een uurtje alleen, dan het laatste half uurtje een hele hele lieve jonge ruin erbij...
En die half uurtjes worden alsmaar langer totdat ze volledig samen staan!
Maar de groep was reeds gevormd dus zij is in feite een indringer en om haar geen intimidatie te laten ondergaan of stampen wordt het zo stap voor stap uitgebouwd!

En sorry hoor maar ik een dierenbeul?? Ik heb enkel maar het beste voor met haar!
Of is het omdat een paard volwassen is dat het wél goed is van die constant in een stal op te sluiten?? Dat vind ik OOK mishandeling! Al die volwassen paarden die zogezegd te "oud" zijn om nog buiten beweging te hebben!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:05

Jeetje je hoeft niet zo uit te vallen hoor! je vraagt om advies en dat krijg je, dat het niet is wat je wil ligt aan jou. Dan moet je er niet om vragen!

Ik ben ook van mening dat er een jong dier bij moet. Zodat hij nog even lekker jong kan zijn!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 10:08

Ja daar ben ik mee akkoord maar moet ik daarom een misdadiger of crimineel en dierenbeul genoemd worden??

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:10

Er staat nergen dat JIJ een dierenbeul word genoemt.. er word alleen van iemand een mening gegeven over wat zij er van vind als er een paard alleen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:21

Die van mij is van jongs af aan, nu 2.5 (hengst nu ruin)is opgegroeid tussen:
Merrie en hengst van zijn leeftijd
en nog 3 merries van respectievelijk 14, 22 en 26. Ideaal, hij werd opgevoed door de oudjes en kon ravotten tussen zijn leeftijdsgenootjes. Sinds een half jaar zijn de leeftijdsgenootjes weg en staat hij nu bij twee volwassen ruinen van 1.80. Nog wel aan de andere kant van het hek, bij elkaar wilde niet (nog niet) en met straks een merrie.
Ik ben blij dat hij tussen alee rangen en standen is opgegroeid. Ik ga met Cassidy en Draumpje mee.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:03

Je zegt dat het veulen eerst een uur alleen staat en het laatste halfuur samen met die ruin. Betekend dit dat het veulen de rest van de tijd op stal staat of heb ik het verkeerd begrepen?
Verder ga ik mee met de reacties om hem met leeftijdsgenootjes te laten lopen. Maar hoe gaat het met die jonge ruin dan? Gaat het niet zo goed dat je het nu moet opbouwen? En ik val je absoluut niet aan, ik denk dat iedereen hier het beste met jouw veulen voor heeft net zoals jij dat zelf hebt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:11

Ik vind dit absoluut geen oplossing. Het veulen is pas 4 maanden. En jij wilt hem bij een oudere ruin gaan zetten. Daar heeft jou veulen toch niets aan. Mijn advies zoek een goede opfok waar ze lekker kan ravotten met haar leeftijdsgenootjes.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:19

Mijn ervaring is dat een veulen ook prima bij een volwassen merrie of ruin kan staan. Daar leren ze ook heel veel van en het geeft ze vertrouwen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn veulen bij een ander jong paard te zetten.

TS, groot gelijk om haar niet in een reeds gevormde groep te gooien. Dat kan hardstikke traumatiserend zijn voor zo'n klein ding.
Als je een rustig paard kan vinden op stal waar ze bij kan staan, lijkt me dat een hele goede oplossing. Er zullen vast wel eignenaren zijn die dat goed vinden. Ik zou er in ieder geval geen probleem mee hebben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:28

ik zou idd aan de eigenaar van die ruin vragen of jou veulen een tijdje met alleen die ruin op het land mag.
na een tijdje kan je ze dan misschien bij meer paarden zetten.
mijn veulen vorig jaar is na afspenen ook bij een volwassen ruin op het land gekomen, en dat ging prima hoor!
ze speelden samen, en hij voedde haar op, ik vond het een goede ervaring.
ik hoop voor je dat de rust snel komt, door het draad vliegen is wel het laatste wat je wilt als eigenaar...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:19

ideaal is natuurlijk het veulen onderbrengen bij een kudde met zowel jonge als oudere paarden of de opfok in een groep veulens te doen. Maarrrr.... lang niet iedereen heeft die mogelijkheid en omdat we nu eenmaal moeten roeien met de riemen die we hebben, zou ik even kijken of ik hem inderdaad bij die ruin kon neerzetten. Langzaam wennen aan de groep is verder prima. Maar als ze alvast vriendje is met de ruin, is het wel wat makkelijker voor haar. En ermee tutten? Zeker doen. Menselijke aandacht is voor haar ook fijn en het zorgt ervoor dat je dadelijk een paardje hebt wat overal aan gewend is en goed hanteerbaar is. Maar inderdaad ook zodra het mogelijk is bij de andere paarden zetten, anders kan ze een sociaal probleem krijgen. Ze moet nog leren hoe de taal tussen paarden functioneerd en dat is natuurlijk super belangrijk voor de rest van haar leven. Dat ze erg vroeg gespeend is hoef ik je niet te vertellen. Dat gebeurt helaas wel meer en het ging op dit moment niet anders. Wel jammer dat die fokker beweert dat het al met drie maanden kan. Natuurlijk kan dat theoretisch, maar het is zeker niet het beste voor de moeder en het veulen. Maar goed... een paardje wat op vier maanden is gespeend en goede begeleiding krijgt (en volgens mij krijgt ze dat bij jou dus echt wel) kan evengoed een heel fijn paardje worden.
Heel veel plezier ermee Cool