Als ik dan echt moet kiezen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Als ik dan echt moet kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:01

Je hoort vaak dat de meesten vooral voorstander zijn van paarden 24/7 op de wei - zomer en winter.
Ik ook trouwens, volledig.

Maar soms kan alles rondom jou zo tegenslaan dat je een bepaalde keuze moet maken.
En dan vraag ik me af wat er het meest opweegt in het welzijn van je paard.

Wat zouden jullie doen indien je 'noodgedwongen' slechts volgende opties hebt?

Optie 1:
*24/7 weidegang (2 x 1 ha)
*zonder schutstal - wel bomen
*zonder dekens
*moederziel alleen
*weinig bereden worden (2x p maand)

Optie 2:
*fulltime op pensionstal
*regelmatige beweging - longeren en berijden

Opmerking:
Het gaat over een periode van 3 maand (december tem februari).
Paardje staat echt niet graag bij andere paarden-staat sedert 2 weken alleen en is veel rustiger en liever geworden.
Paardje staat intussen goed in haar wintervacht (mocht dit iets uitmaken ivm op stal gaan??)

Kapi_Dust

Re: Als ik dan echt moet kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:03

ondanks geen weidegang zou ik zeker voor optie 2 gaan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:12

Optie 1, beter weidegang dan stal. Als het inderdaad zo is dat ie zich in z'n eentje prima vermaakt, dan zou ik daarvoor kiezen, maar ik zou toch wel proberen om er een maatje (shetje ofzo) bij te zetten. Het lijkt me namelijk sterk dat ie helemaal geen behoefte zou hebben aan contact met andere paarden. Als ie buiten staat dan krijgt ie genoeg beweging waarschijnlijk, dus dan maakt het minder rijden ook niet zoveel uit.
Zonder deken moet makkelijk te doen zijn, als z'n vacht de tijd krijgt om deze aan te passen aan de weersomstandigheden.

Wat ik me wel even afvraag; wat is de reden dat ie bij weidegang maar 2 keer p.m. bereden kan worden (ik neem aan dat je wel dagelijks heen gaat)?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:22

Ja ik ga er wel dagelijks heen, maar met m'n kindjes is het niet zo evident om vaak te gaan rijden. En tweede punt is dat ik niet alleen durf rijden op straat, heb 's zomers altijd een weidemaatje en dan rijdt m'n vriendin mee, maar die gaat 's winters op stal. Een bak hebben we hier niet in de buurt.

Een shetje is nu geen optie omdat ik bang ben dat die niet binnen de omheining blijft. De weides zijn niet van mij dus daar kan ik ook geen grote veranderingen aan doen. Er komt nog een weitje bij onze woning die wel op een shetje zal voorzien zijn maar lukt deze winter echt niet meer.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:24

Optie 1 natuurlijk!
24/7 buiten is HET BESTE voor je paard! Helemaal als je maar zo weinig rijdt maakt het geen bak hebben niet zoveel uit. Daarnaast zijn er schuilbomen dus ik zou hem daar lekker neerzetten, want een paard 24/7 op stal vind ik bijna mishandeling!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:25

Ik zou voor optie 1 gaan.
Je geeft zelf al aan dat je paard het niet erg vind om alleen te staan en dat je een groot voorstander bent van fulltime wei.
Ik zou zeggen, geef je paard een paar maand vakantie.
verder ben ik het eens met hyppolyte en judje

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:26

ik ben heel erg voor weidegang maar uit beide opties zou ik toch voor optie 2 kiezen. Als hij er dan maar wel iedere dag uitkomt. Paddock en stapmolen ofzo. En rijden uiteraard.
Wintervacht is een scheerapparaat voor uitgevonden Haha!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:28

optie 1, ik vind paard dag & nacht in stal echt helemaal niks! net zoals hier boven word genoemd, geef je paardje "vakantie" , ze staat in t weiland dus helemaal stil staat ze toch niet, en in de stal wel

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:35

udine5 schreef:
ik ben heel erg voor weidegang maar uit beide opties zou ik toch voor optie 2 kiezen. Als hij er dan maar wel iedere dag uitkomt. Paddock en stapmolen ofzo. En rijden uiteraard.
Wintervacht is een scheerapparaat voor uitgevonden Haha!

Nou eerlijkheidshalve.. ik weet niet of ze er iedere dag kan uitkomen. Ik geloof dat ze een 3x per week enkele uren op de wei mag, maar ikzelf kan haar niet elke dag longeren of berijden.. Ach gut 2 tot 3x per week moet wel lukken..

Ik vind het echt moeilijk, want het was de bedoeling dat ze de ganse winter op de wei zou blijven maar wegens opeenstapeling van verschillende factoren, is de situatie nu even veranderd (voor die 3 maand dan toch).

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:47

hmm ik weet het niet, aan de ene kant optie 1 , omdat ze lekker naar buiten kan.
Maar optie 1 als je niet iedere dag komt dan is het ook zielig want dan staat ze alleen maar in de box, kan je geen bijrijdster vinden die haar doet op de dagen dat jij niet komt?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:58

Ik ga er wél elke dag bij hoor.. 't Is niet zo dat ze een ganse winter op de wei zal staan zonder ook maar iemand te zien. En in het opzicht van het rijden verandert er ook niet echt veel want ik rijd nu ook niet echt vaak.

Er is ook een verschil tussen haar elke dag eten gaan bijgeven en een beetje knuffelen 1/2 uurtje, dan effectief gaan berijden of longeren, als ze op stal zou staan.

In beide gevallen ga ik iedere dag m'n paardje gaan opzoeken.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:04

Judje schreef:
Optie 1 natuurlijk!
24/7 buiten is HET BESTE voor je paard! Helemaal als je maar zo weinig rijdt maakt het geen bak hebben niet zoveel uit. Daarnaast zijn er schuilbomen dus ik zou hem daar lekker neerzetten, want een paard 24/7 op stal vind ik bijna mishandeling!

Hier wil ik toch wel even op reageren. Ik ben het met je eens dat 24/7 op stal dierenmishandeling is, maar sommige paarden maak je met 24/7 buiten nog ongelukkiger als in een stal.
Ik denk niet dat het voor elk paard het beste is om 24/7 buiten te staan. Als mijn pony in de winter langer als 5 uurtjes buiten staat, dan gaat hij of onder het draad door, of er doorheen. Of er nou andere paarden bijstaan of niet.
Er zijn dus altijd uitzonderingen, maar ik ken het paard van de ts ook niet. Lachen

Ik zou zeker voor optie 2 gaan, ook al is hij misschien niet zo op andere paarden gericht, anders sluit hij zich er misschien wel helemaal voor af ofzo, lijkt me ook niet goed. Als hij regelmatig zijn stal uitkan, en een beetje ruime stal heeft lijkt optie 2 mij beter.
Succes! Lachen

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:08

Ik zou voor het buiten staan gaan mits het paard iets meer beschutting en/of een deken heeft. Een dek is toch geen probleem,hoeft niet duur te zijn en heeft het paard net wat meer beschutting

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:13

Tine_ schreef:
Er zijn dus altijd uitzonderingen, maar ik ken het paard van de ts ook niet. Lachen

Ik zou zeker voor optie 2 gaan, ook al is hij misschien niet zo op andere paarden gericht, anders sluit hij zich er misschien wel helemaal voor af ofzo, lijkt me ook niet goed. Als hij regelmatig zijn stal uitkan, en een beetje ruime stal heeft lijkt optie 2 mij beter.
Succes! Lachen

Vroeger stond ze blijkbaar 's nachts altijd op stal en overdag op een zeer kale wei. In het begin toen ze bij mij was (opeens fulltime op een lekkere wei) was ze een echt varken. Ze at voor haar leven zeg maar. Nu heeft ze eindelijk door dat ze niet van de wei afmoet en eet ze in elk geval veeel rustiger. Verder denk ik echt dat ze zich goed voelt op de wei, ze is heel rustig en sinds haar weidematje weg is, is ze ook veel vriendelijker.

Maar jouw redenering dat ze zich misschien wel volledig zou afsluiten voor andere paarden door alleen te staan, is ook al in me op gekomen.

Bij de vorige eigenaars kon ze blijkbaar ook met geen enkel paard overweg. Daarom vind ik het zoooo moeilijk. Vooral omdat er nu ook geen schuilstal gaat staan enzo..

Welke factor primeert dan??

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:16

desleen schreef:
Ik zou voor het buiten staan gaan mits het paard iets meer beschutting en/of een deken heeft. Een dek is toch geen probleem,hoeft niet duur te zijn en heeft het paard net wat meer beschutting

Deken is geen optie omdat ik er slechts 1x per dag naartoe kan. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren..

Nu ja, 't is m'n eerste paardje dus daarom vraag ik ook graag raad aan de ervaren bokkers onder jullie Lachen

PS. nee ik ben geen penny, mochten mijn vragen een beetje dom overkomen.. Koe

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:17

Ik zou voor optie 1 gaan, kunt altijd nog kijken of je ergens een container op de kop kan tikken waar hij in kan schuilen.
Optie 2 is voor mij geen optie, maar daar verschillen de meningen over, 23/7 op stal (ook al is die 4x5) is gewoon niet goed en niet gezond.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:41

Ik zal ook zeker gaan voor optie 1 een paard hoort gewoon weidegang te hebben. Te lang op stal is in mijn ogen echt een vorm van dierenmishandeling. Laat een paard toch gewoon lekker buiten in de wei staan!! Probeer wel een maatje te vinden het zijn nu eenmaal kuddedieren!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:08

Ik zou toch voor 2 gaan. Als je paard daar elke dag beweging krijgt staat hij iig niet continue binnen. Bij optie 1 krijgt hij eigenlijk maar 2 keer per maand aandacht (tenzij hij gevoerd/gepoetst word oid?) en hij staat daar ook alleen in de weide, als er meerdere paarden bij stonden zou ik wel voor optie 1 gaan, maar ik vind het persoonlijk niets om een paard alleen in een wei te hebben zonder dat hij andere paarden of andere dieren in zijn buurt heeft.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:43

Bij optie 1 krijgt ie iedere dag aandacht, staat ie lekker de hele dag buiten (heeft dus de hele dag beweging) en wordt ie een paar keer p.m. gereden. Deken is niet nodig, schuilstal gebruiken ze over het algemeen amper, bovendien staan er bomen die enige beschutting bieden.

optie 2 staat hij constant binnen in een stal van 3x4 (o.i.d.), kan hij maar 2 à 3 keer per week eventjes naar buiten en wordt ie zo nu en dan gereden/ gelongeerd en krijgt ook iedere dag aandacht. Als ik dat tegen elkaar opweeg heeft optie 1 nog steeds de voorkeur, maar voorwaarde is wel dat hij op het land onbeperkt hooi kan eten, dat is ontzettend belangrijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:50

optie 1
je zegt dat een shet geen optie is, maar een ander paard erbij? zijn genoeg mensne die nog wel gezeldschapspaardje hebben, of ook weiland zoeken
als er veel bomen staan, kan het paard daar ook beschut staan. anders maak je voor die 3 mnd toch een soort afdakje/ schuttingen.
ik zou niet ineens het paartd 24/7 op stal zetten als die niet gewend is

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:17

moeilijk beide opties hebben voordelen en nadelen.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je paard niet alleen komt te staan en als je kiest voor optie twee dat hij er iedere dag behoorlijk uit komt.

Groetjes kim

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:22

Oja, ik zou persoonlijk voor optie 1 gaan.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:44

Denk vanuit jouw paard. jij kent haar ( of hem ) het beste. Ja
Ik denk dat je niet teveel moet aantrekken van wat andere zeggen ( ook al bedoelen zij het ook niet verkeerd,je vraagt natuurlijk wat hun zouden doen. )
Ik zou het zelf ook wel een lastige keuze vinden inderdaad.. Hmm ..

Ik wens je veel succes bij het maken van je keuze.. en hou ons op de hoogte OK dan!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:54

Ben helemaal voor weidegang, maar als ik zou moeten kiezen tussen deze twee opties ga ik voor de 2e. Ieder paard heeft gewoon behoefte aan wat gezelschap, dat kan niet anders. Je zegt dat je paard dan alsnog 3x per week de weide opgaat, zelf kun je 2 tot 3 keer per week gaan rijden/longeren. Prima toch? Hij staat lekker beschut op stal, je kunt z'n wintervacht gewoon scheren en desnoods (mocht het dan net weer wat te koud zijn) een staldeken opdoen.
Misschien kun je ook wel regelen met het personeel van die pensionstal dat ze je paard iedere dag even een tijdje in de stapmolen of paddock zetten (als deze faciliteiten aanwezig zijn natuurlijk Knipoog ).

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:53

optie 1!die van mij staan ook 24/7 buiten en worden maar 1x in de 3 maanden gereden.ga er wel 2x per dag naar toe.ze heeft beweging genoeg ze loopt de hele dag,en daardoor geen deken nodig!