Zaagsel cq Houtkrul in de stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Zaagsel cq Houtkrul in de stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:27

Hallooow,

Weet iemand of zaagsel in de stal kwaad kan??
Heb bij iemand gezien dat zij zaagsel (spie) in de stal had liggen.
Bij de boerenbond liggen deze pakken ook, maar daar staat een waarschuwing op dat als paarden het eten dat ze er koliek van kunnen krijgen. Eet een paard wel zaagsel als hij genoeg weidegang heeft??

Graag adviezen/tips

gr Deborah

Fuego

Re: Zaagsel cq Houtkrul in de stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:28

Wij hebben vlas in de stal gedaan, omdat zaagsel heel erg duur is en alleen maar duurder word. om te voorkomen dat mijn pony het ging eten hebben we er de eerste paar keren azijn over gespoten zodat hij het niet zou eten. nu doen we dat niet meer, en hij eet er ook niet van! Succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:09

Dat hangt helemaal van je paard af, maar ik denk dat als je voldoende ruwvoer voert het geen probleem is. De eerste dagen goed in de gaten houden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:19

Hier ook zaagsel in de stallen, paarden staan er al jaren op en nog nooit geen zaagsel gegeten, nouja vast wel wat maar echt niet de stal leeg, als er bijv. hooi in ligt krijgen ze natuurlijk ook wel wát zaagsel binnen. (Staan ook op de weide overdag).

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:17

Dus het zou geen kwaad kunnen. In principe hebben ze dag en nacht weidegang en de stal staat gewoon open. Stel ze eten wel zaagsel..wat moet ik dan doen?? Heb nl gelezen dat ze er koliek van kunnen krijgen

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:27

hier staan ze ook al jaren op zaagsel, ben erg tevreden en die van mij eten er niet van zelfs de veulens niet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:29

hier staan ze ook op zaagsel... ze eten er niet van.. deed mijn paard op de vorige stalling wel waar ze ook op zaagsel stonden(waar ze amper buiten kwamen en weinig te doen hadden op stal).
als ze genoeg buiten komen, en genoeg te doen hebben in stal (hooi of kuil waar ze wat tegenaan kunnen eten) blijven ze wel van het zaagsel af.. Lachen
vind het ook fijn in onderhoud... je kunt zo de mest en de natten plekken eruit halen, dat is met stro een stuk moeilijker...

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:34

ok bedankt..heb voor de zekerheid de vee arts opgebeld..en mijn vraag is beantwoord..bedankt, het klop indd allemaal.. hier graag een slotje..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:16

Die van ons hebben jaren op zaagsel gestaan, maar ze hebben er allemaal hoefzweren van gekregen. Ik ben er dan ook radicaal vanaf gestapt en naar vlas over gegaan. Blijkt vlas ook nog eens veel goedkoper te zijn.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:04

Bij ons staat 1 merrie op houtkrul, simpelweg omdat ze echt een vreetzak is. De anderen staan op stro. Iig, houtkrul bevalt goed. Ze eet er niet van, haar stal blijft schoner en ze eet zich niet meer vol met stro.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:06

Ik ben ook van de houtkrullen afgestapt vanwege hoefproblemen (brokkelhoeven, hoefzweren, losse wand). Sinds ze op vlas staan *afkloppen* geen hoefproblemen meer.
Zaagsel zou ik zelf nooit gebruiken. Dit vanwege het stof.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:02

ik bedoel dan ook met zaagsel die houtkrullen (is voor mij hetzelfde) iig niet dat fijne zaagsel wat je krijgt als je een plank doormidden zaagt bvb

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:15

Ik heb mijn pony's ook op zaagsel gehad en opzicht vond ik dat wel fijn maar ik heb me wel eens laten vertellen dat je er zoolzweren van zou kunnen krijgen.
Die van mij heeft dat toen ook gehad, maar dan zouden al die paarden daar ook last van moeten hebben dus ik weet het niet.
Verder was ik daar heel tevreden over, maar ze staan nu op stro.

Groetjes kim

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:58

En als ze wel eet dan zie je het dan wel weer, opzich maakt het niet zoveel uit dat ze wat binnen krijgen, dat gebeurd met stro ook wel. Denk niet dat ze er last van zal krijgen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:02

Als de keuze ligt tussen zaagsel en houtkrul ga dan voor houtkrul. Ik ben er trouwens ook vanaf gestapt en over gegaan op vlas. Echt top spul. Uiteindelijk ben je net wat Scum zegt goedkopen uit! fijner mesten.

Zaagsel is trouwens ook vreselijk stoffig!

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:07

Er liep ergens een topic dat er giftige stoffen in zaagsel zit, omdat zaagsel van dennebomen worden gemaakt die giftig zijn?? Dit topic kan je even opzoeken via de zoekfunctie. Daarna kwamen ook wel aan aantal verhalen van mensen bij wie het paard niet goed op zaagsel reageerden.
Koliek kunnen paarden ook van teveel stro krijgen.

Wat voor advies heb je gekregen van je dierenarts?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:46

wij hebben zaagsel in de stal omdat de vlas niet bezorgd werd. Wij hebben er geen problemen mee.

Tomtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:24

het is van paard tot paard verschillend, dus even testen! Maar ik heb jaren zaagsel gebruikt zonder problemen.