Hoefslag kering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saden

Hoefslag kering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 22:07

Onze bak wordt nu eindelijk afgewerkt. Er komt een nette omheing omheen.
Maar we willen ook graag het zand in de bak houden.
We weten nog niet waar mee we dit willen gaan doen.
Onze eerste ideeen zijn hout of klei.
Misschien hebben jullie betere ideeen.
Waarom kies je er voor en wat zijn de voor en de nadelen er van??

NatasjaM

Re: Hoefslag kering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:10

Ik heb een wal van klei om mijn bak om het zand binnen te houden. Voordeel is dat je de klei kunt hergebruiken die je uitgraaft voor de bak (dus goedkoop). Nadeel is dat het in de winter toch wel nat, zacht en glad kan worden. Het houdt dan alsnog het zand wel binnen, maar als je ertegenop loopt heb je wel moddervoeten. In de zomer wordt het keihard. Met klei heb je ook wel 'begroeiing' langs je bak (dus ook onkruid) en zul je moeten spuiten om dit uit de bak zelf te houden. Met hout heb ik geen ervaring.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:00

Oke dank je.
Er ligt inderdaad nog een hele bult grond die er eventueel om heen kan.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:05

gewoon een houten plank rond om op de paalen monteren. gewoon een hoogte van 30cm aan houden zal voldoende moeten wezen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:31

Maar dan vind ik 30 cm weer een enge hoogte.. Vooral met jonge paarden is dat zo een beentje tijdens het lopen erop tijdens het aanspringen oid

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:45

Daar heb je gelijk in misspromis.
Aangezien ik net een jong paard heb gekocht is dat wel van belang.
Bij een dijkje van grond waar zetten jullie dan de omheining neer? Voor op of achter het dijkje?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:48

Ik ga zelf ook een bak aanleggen en dan komt er een rand van hout aan de onderkant!! Had ik voorheen ook blijft het zand prima erin liggen!!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:46

saden schreef:
Daar heb je gelijk in misspromis.
Aangezien ik net een jong paard heb gekocht is dat wel van belang.
Bij een dijkje van grond waar zetten jullie dan de omheining neer? Voor op of achter het dijkje?

In mijn geval heb ik de omheining achter het dijkje gezet, behalve aan 1 lange zijde daar staat de omheining er bovenop. Mijn bak ligt in de punt van het weiland met aan 1 zijkant en aan de voorkant een sloot. Daar moest dus het dijkje wel voor de omheining komen. Aan de achterkant van de bak had ik weer te maken met een openslaand hek naar de wei erachter, dus ook daar kon het alleen maar achter het dijkje gezet worden. Aan de andere zijkant kon ik de omheining wel op het dijkje zetten, het hek daar gaat naar buiten toe open.

Mijn ervaring is dat de omheining erop het prettigste is. Klei is in de winter zacht en glad (met dus kans op glijpartijen als je paard toevallig daarop loopt) en in de zomer keihard (met dus kans op struikelen en/of schaafwondjes). Dus als je de mogelijkheid hebt om je omheining er bovenop te zetten, zou ik dat doen. Voor het dijkje neerzetten, maakt je bak kleiner (kun je met je voeten blijven hangen tijdens het rijden bv.).

Succes in ieder geval!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:54

Oke ik zal even kijken.
Voor deel van de binnen kant is dat we de schapen er om heen kunnen laten lopen. Onze paarden lopen over dag in de bak en dan ben ik bang dat ze het hele dijkje in elkaar trappen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:25

saden schreef:
Oke ik zal even kijken.
Voor deel van de binnen kant is dat we de schapen er om heen kunnen laten lopen. Onze paarden lopen over dag in de bak en dan ben ik bang dat ze het hele dijkje in elkaar trappen.

In het geval dat de paarden overdag in de bak lopen, zou ik er zeker voor kiezen om de omheining aan de binnenkant van het dijkje te zetten. Anders kan ik je met 100% zekerheid garanderen dat de paarden in de winter het dijkje volkomen kapot lopen. Bij mij lopen ze alleen in de bak tijdens het rijden en/of als we ze een uurtje willen losgooien in de winter. Verder lopen ze bij ons in de zomer op de wei en in de winter op het verharde en in de paddock.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:41

waarom kies je voor zand?Vind je houtsnippers niet veel makkelijker?