Zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miep23

Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:48

Hallo,

Mijn paard heeft afgelopen zomer zandkoliek gehad, alles gelukkig goed gekomen.
Nu staat hij in de wintermaanden vaak in de buitenbak en ben ik bang dat het terugkomt.
Hoe kan ik dit voorkomen en is het zo dat hij het nu sneller terug krijgt?

8nnemiek

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:51

Het is niet zo dat ze er dan extra gevoelig voor zijn, als ze het eerder hebben gehad. Er moet gewoon een bepaalde hoeveelheid in de darmen terechtkomen, en dan krijgen ze koliek.
Om te voorkómen dat het erin komt moet je zorgen dat je paard iets te doen heeft (speelgoed, vriendjes, liksteen en hooi), en om te zorgen dat het zand wat wel in binnengekomen af te voeren kun je een kuur zandweg voeren. Dat is een hele emmer, elke dag geef je een schep voor een paar weken lang, en dat neemt dan alle zand mee naar buiten.

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:53

het kan zijn dat wanneer een paard zandkoliek heeft gehad hier vanuit nature gevoelig voor is. mijn paard heeft ook zandkloliek gehad. ik gaf elke week sandclear (= zandweg, zandrelief). is het enigste middel wat echt werk tegen zandkoliek!! zie paardendrogist.nl

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:54

een week per maand sorry

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:43

Dat gebruik ik ook.
Daarnaast stonden mijn paard en pony ook veel in de bak en heeft mijn paard ook zandkoliek gehad. Sindsdien draagt hij een muilkorf als hij in de bak staat (samen met halster, anders trekt de pony de muilkorf binnen 2 minuten af). Door die drinkgaten kwam er eerder nog wel eens zand in de muilkorf, maar sinds ze elke avond 2 grote winterpenen krijgen heb ik er geen zand meer in gezien.
Wat was de oorzaak bij jouw paard met zandkoliek? Verschillende oorzaken: verschillende oplossingen.
Uit het verhaaltje lijkt het dat je paard alleen staat en dat is natuurlijk nooit goed. Verveling zou bij jouw paard dus de oorzaak kunnen zijn geweest wanneer deze alleen staat, maar ook een tekort aan voedingsstoffen kan zand eten veroorzaken.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:13

Om de dag lijnzaad geven,voorkomt een ophoping van zand in de darmen.
Bij vermoeden van zand eerst een kuur zandweg,daarna lijnzaad.
Gewoon een mok lijnzaad op drie mokken gekookt water.
Dit omroeren,af laten koelen en gewoon door de muesli ofzo geven.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:24

Olie door het eten is er goed voor. Toen mijn merrie met koliek stond kreeg ik ook een kuur van dat sandclear van de dierenarts. Dit is idd het enige dat helpt.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:27

Sandclear is prima en veel ruwvoer

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 22:10

Mijn paard staat wel alleen in de bak maar er staan altijd andere paarden naast dus ikzelf denk niet dat het door verveling komt. Er komen bij ons veel kinderen op stal en ik denk dat die de paarden die in de bak staan wel eens wat geven. Ik vermoed dat dit dan van de grond wordt gegeten, weet het anders ook niet.

haaii4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:05

Hallo Miep Mijn paard heeft het ook gehad en ook ik heb Sandclear gebruikt,ik riskeer het niet meer dus die van mij komt alleen in de bak als ik erbij ben. Ben bang dat hij het weer krijgt want hij lag op het randje

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:01

weet wat je bedoelt, haaii4

jumpoverit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:08

zorg dat je geen voer in de paddock hebt liggen. En te droge weide kan ook leiden tot zandkoliek. Om een paard nu contstant sandclear te voeren lijkt mij niet zo verstandig, maar oke, dat is mijn mening

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:12

je kan zandweg kopen bij de paardedrogist.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:48

Ik weet niet of je paard echt regelmatig zandhapt of dat hij dmv hooi of droog gras zand heeft binnen gekregen ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:53

Mijn pony had dat gister waarschijnlijk, of iig een bepaalde lading zand binnen gekregen dat ze er toch last van begon te krijgen. De Dierenarts raadde mij aan om het stuk zand te betegelen of iets anders op de bodem te leggen, omdat ze door dat scharrelen naar kleine stukjes hooi toch veel binnen krijgen.

En idd zo'n zandwegkuur geven.