rampen bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

rampen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 14:17

Hallo,

Ik heb thuis een bak. Ik was dolblij dat ik hem eindelijk kreeg. Nu is het zo dat hij dus enorm zwaar/ los is. bijna te vergelijken met het losse zand op het strand. Diepe sporen binnen in. Na aanrijden van de bak is het 2 keer goed te rijden en daarna weer foute boel.
Heeft iemand een oplossing??? Mijn vader wil geen kunsstof of wat dan ook erin. Alleen natuurlijke middelen gebruiken bijv. schelpen of houtsnippers?

Wie heeft het zelfde probleem gehad of heeft een oplossing. Ik ben voor mijn gevoel mijn tweede paard aan het rot rijden in deze bak.

Eejj

Re: rampen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:20

Op een stal waar ik ooit een verzorgpaard had hadden ze ook dit probleem , toen hebben ze er zand uitgehaald en toen de boel weer laten " aanstampen" met zo'n machine , de grondlaag was daar zegmaar wel goed , maar er was teveel zand als toplaag gebruikt. Misschien bij jullie hetzelfde probleem ?

marie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:08

dat hebben wij ook thuis af en toe rijd mijn vader het weer plat met de trekker maar na een week is het weer mul. en ik krijg het niet voor elkaar om al het zand er weer uit te gooien

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:15

Ik denk iid dat de onderlaag niet goed aangestampt is en wat voor zand zit er in...niet elke zandsoort is even geschikt voor een bak.
Ik geloof dat in onze padock rivierzand zit...met als bodem zeeklei(dat is net asvalt en is in deze regio helaas in grote getale aanwezig Clown )....daarbovenop zit een laag zand die goed aangestampt is...dan een laag takkenbezems voor de afwatering en daarbovenop weer zand wat enorm goed aangedrukt is.
Het resultaat is een fijne zandbodem die niet te zwaar is en alleen met enorme plensbuien van dagen achter elkaar te blubberig wordt voor mijn pony's maar de paarden kunnen er gebruik van blijven maken Knipoog

Rijden in zo'n mulle bak is heel slecht voor je paard,even is niet erg maar dagelijks dressuur is teveel van het goede.Je trekt hem als het ware uit elkaar en vooral blessures aan de tussenpees staan om de hoek te loeren....slecht voor de knieën en gewrichten,helemaal bij jonge paarden.

Hoop dat je een oplossing kunt vinden... Ach gut
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 06-10-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:16

missch verkeerde soort zand gebruikt?
M3 zand schijnt het beste te zijn voor paardebakken

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:18

ik las trouwens op http://www.zandbestellen.nl/catalog/ind ... th/163_174
het volgende over bakzand

Zand voor een paardenbak die droog en berijdbaar blijft

Paardenbak zand,
Speciaal voor de paardenbak levert zandbestellen een aantal geselecteerde paardenbak zand soorten. Vaak horen we dat mensen paardenbak zand geleverd hebben gekregen ooit, en na een aantal jaar functioneert de bak niet meer goed. De oorzaak hiervan is meestal het paardenbakzand zelf. Het zand dient namelijk aan een aantal eisen te voldoen om goed te kunnen functioneren in een paardenbak.

Eisen aan paardenbakzand voor de buitenbak:

Het zand dient de juiste fractie (korrelgrote) te hebben. De korrelgrootte is van invloed op de waterdoorlatendheid van het zand. Er mag geen kleine fractie zand (onderfractie) in zitten omdat deze in de loop der tijd naar beneden zakt en daardoor het zandpakket aan de onderzijde verstopt en het zand dus niet meer waterdoorlatend is. Helaas wordt er vaak een zandsoort met een onderfractie in de paardenbak toegepast waarna de eigenaar na een aantal jaar met een probleem zit. Punt is dat de particuliere consument hier vaak geen verstand van heeft en dus bijvoorbeeld voor een goedkoop ophoogzand kiest. Wij raden daarom aan om bij aankoop van uw zand om een zeefcurve of certificaat te vragen.
Het zand dient voldoende hoekig van vorm te zijn. Wanneer zand een ronde vorm heeft zakt uw paard ver weg in het zand wanneer het droog is, het is zwaar lopen dus voor uw paard. Door zijn ronde vorm valt zeezand daarom af, behalve voor een eb- en vloedbak.
Het zand mag niet te fijn zijn, omdat fijn zand water slecht doorlaat en tegen het stuiven.
Het zand mag ook niet te grof zijn omdat dan de paardenbak in droge periode te snel uitdroogt.
Binnenbak:

Zand moet niet te rul en droog worden, vaak wordt een leemhoudende zandsoort toegepast.
Voldoende stabiliteit bieden.
Dempen.
Paardenbak zand
Zandbestellen bied voor verschillende types paardenbakken de juiste zandsoort tegen een scherpe prijs. Wij kunnen u deze zandsoorten door geheel Nederland aanbieden. Wanneer u een vrijblijvende prijsopgave wilt ontvangen, of advies nodig heeft voor een te kiezen zandsoort kunt u rustig contact opnemen.

Vermeld in uw prijsaanvraag:

Leverplaats.
Eventuele gewenste leverdatum.
Soort bak.
Benodigde hoeveelheid zand.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:59

bedankt voor de reacties.
De onderste laag is maaszand (grof zand) en de toplaag is plaatzand. Wij denken eraan om er of schelpen of hout.... in te doen en ook een laag zand eruit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:52

Tyke schreef:
bedankt voor de reacties.
De onderste laag is maaszand (grof zand) en de toplaag is plaatzand. Wij denken eraan om er of schelpen of hout.... in te doen en ook een laag zand eruit.

Plaatzand is zeezand toch...denk dat daar hem het probleem zit.Ik zou trouwens absoluut niet voor schelpen kiezen.Die zijn in het begin nogal scherp voordat ze helemaal vermalen zijn,denk dat houtsnippers dan beter is.Die kun je ook wel goedkoop krijgen binnenkort...even goed in de gaten houden waar ze met de versnipperaars staan en als het hout grof genoeg is aan te vragen of ze de lading op het erf willen storten (vaak vinden ze dat geen punt en hebben ze een extra zakcentje,vragen kost niets tenslotte ) Knipoog
Maar zou wel die toplaag eruit gooien want ook met snippers erdoor blijft het een veels te zware bak.
Misschien kun je eens informeren bij een deskundige...

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:11

dan zou er dus en houtsnippers en nieuwe toplaag opmoeten. wanth et onderste zand is los. Plaatzand zou vast moeten komen te zitten is mij verteld maar dat klopt dus niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:25

Dat zou ik niet durven zeggen....ik weet alleen dat onze padock binnen heel korte tijd goed vlak was en nooit echt mul is geweest.Gewoon een goed stevige zandbodem waar de paarden goed op kunnen lopen.
Voordat jullie echt gaan investeren zou ik mij heel goed voor laten lichten...het zou zonde zijn als je met zo'n slechte en veels te mulle bak blijft zitten.Je moet er tenslotte jaren mee doen Knipoog

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:51

Dat ga ik dan ook maar doen. Zal eens rondkijken of er hier iemand in de buurt zit die bakken aanlegt. En of die ideeen heeft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:15

Succes ermee!! Ik hoop dat er een simpele en vooral niet te dure oplossing is....