wat is goedkoper stro of vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

wat is goedkoper stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 10:09

Ik vraag me af wat goedkoper is in aanschaf, stro of vlas.
Kan iemand me informeren of vertellen waar ik dit na kan kijken?

Elegant

Re: wat is goedkoper stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:11

Sowieso zijn de kosten van stro enorm gestegen omdat er bijna niet aan te komen is. En vlas is meer kosten besparend omdat het zulk fijn spul is. Je schept dus bijna alleen de drollen weg, minder mestafval.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 10:15

Is het vlas ook schaars aan het worden of geldt dit echt alleen voor stro?
Ik heb begrepen dat vlas niet onderhevig is aan sezoenswisselingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:35

Informeer bij een fourage handelaar in de buurt. Ook per regio scheel thet nogal wat je waarvoor betaald. Hennep is hier bv goedkoper dan vlas maar in een andere regio is het veel duurder.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:29

Wij betalen voor een pak vlas nu 8 euro, ik weet niet hoeveel het stro momenteel kost?
We doen ongeveer een week met 1,5 pak vlas.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:32

ik denk dat het inmiddels weinig uit maakt. En dat het meer gaat om wat je liever hebt zelf of voor je paard. Aangezien stro redelijk prijzig is en het de vraag is of we dat na de winter nog hebben.

Ik ben per maand ong 35 euro aan stro kwijt, 3,5 euro per pak dus ong 2-3 per week. Dan heb ik wel een redelijk vies paard en een erg dik bed. Met vlas, en de rest wat daar op lijkt haksel, rapsodie, zaagsel, kan ik niet overweg en wil ik net zo een dik bed als stro, met als gevolg dat ik n kapitaal kwijt ben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:36

Ik denk dat vlas zelfs goedkoper is, omdat je er weinig van gebruikt en je ook weinig hoeft af te voeren qua mestbult. En nog minder werk ook.

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:33

wij zijn overgegaan op stro, omdat het vlas te duur was geworden. Je gebruikt bij vlas natuurlijk wel minder als bij stro, maar als je stro goed bewerkt en bijhoud hoef je het ook niet extreem veel meer te gebruiken en vlas, is nu geloof ik 4,90 en wij hebben stro voor 2,5 dat scheelt nog al denk ik dan.. ( kan me vergissen hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:36

Ik denk dat als je graag flink opstrooit je met vlas goedkoper uit bent, als je maar heel weinig stro gebruikt en je vind het niet erg dat je paard elke ochtend nat staat, is stro goedkoper.

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:56

het ligt er ook aan wat voor stro je gebruikt denk ik. ik heb wel eens stro gehad en daar kon je een heel pak er van in doen en dan leek het nog of er neits in zat, of stro wat juist wel opvuld. ik gebruik niet super veel stro denk 1 pak in de week, en mijn pony staat niet nat hoor 'smorgens..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:38

stro is goedkoper denk ik!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:53

Ik denk dat je moet kiezen wat het beste is.
Het ligt ook aan je manier van uitmesten.

Groetjes kim

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:19

Bij mij is stro 4,50 en vlas 5,50.
Ik had laatst een baaltje stro gehaald omdat ik even niet langs die winkel kon waar ze vlas verkopen (is zo ver weg). Maar dat stro dat trekt echt geen vocht op! Ik heb dus VEEEEl liever vlas, bespaart ook nog eens een hele boel en kan je alvast lekker warm winterbodem maken..

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:25

Vlas is iets goedkoper als je het op de juiste wijze gebruikt. Dus je nieuwe stalbed aanmaken met 5 pakken en vervolgens eens in de week de natte plek er uit en opstrooien met een nieuw pak. wel elke dag drollen wippen.Maar omdat ze van vlas niet kunnen eten en knabbelen geef je je paard weer extra ruwvoer, waardoor de prijs uiteindelijk dus niets uitmaakt. Voordeel van vlas is wel weer droge hoeven ( ze staan niet in de urine ) en minder stof en werk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:35

Vlas is bij ons 5 euro per pak (of 4). Maar van stro heb je veel meer nodig omdat ze daarvan eten en bij uit uitmesten schep je ook veel meer stro mee met een drol dan bij vlas.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:51

Persoonlijk vind ik stro fijner, zeker met de wintermaanden die gaan komen staan de paarden toch wat meer binnen dan in de zomermaanden. Van vlas kunnen ze niet lekker knabbelen als met stro. Hierdoor moet je wel dus extra hooi/kuil bijvoeren. Zowel het stro als het hooi is enorm duurder geworden. De prijzen van het stro zijn bijna verdriedubbeld. Er komt door de slechte zomer vele malen minder van het land af waardoor de prijzen o.a. zo duur zijn geworden. Bij ons eten de paarden niet zo gek veel stro. De balen stro wegen bij ons toch rond de 20 kg per stuk. Per stal gebruik ik ongeveer 2½ tot 3 balen per week, de paarden staan dan ruim in het stro en de bovenlaag is altijd schoon (hebben ook in elke stal een afvoerput voor de urine) en we mesten elke dag de ballen en de natte onderlaag pas na een aantal dagen.
Vlas moet je in als beginlaag wel een aantal pakken in de stal gooien, daarna is het een kwestie van dagelijks bij houden en de laag aanvullen als deze minder wordt.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:54

Ik wilde heel graag vlas gaan proberen, tot de py van mijn vriendin vorige week zware koliek kreeg door een verstopping van het vlas nu durf ik het niet meer.. Huilen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:54

Hier zijn de prijzen van vlas vorige week 1,65 omhoog gegaan! Over stro praat ik al helemaal niet meer. Voer is per zak van 25 kilo inmiddels 2 euro omhoog gegaan en de prijsstijgingen zijn nog niet afgelopen..... Boos!