hoi, ik ben van plan om een shetlander te kopen alleen ik vroeg me af hoe duur de verzorging enzo per maand kost en hoe groot de stal+ weiland minimaal moet zijn en eigenlijk alles wat anders is aan shetlanders vergelijken met grotere ponies.
Mag ik vragen hoe oud je bent? Waarom persé een shetlander? ben je nog jong en/of klein? Ik lees vaak dat vooral jonge meiden een shetje willen kopen omdat die nog redelijk goedkoop in onderhoud zijn. maar je wordt er snel te groot voor, en dan heb je d'r alleen meer kosten aan.
weet niet of dit jou geval is hoor. maar óók bij een shetlander moet je rekenen op de standaart veeartskosten, hoefsmidkosten, entingen enz. enz. en dan je hooi/stro/ voer , weide, stalling, enz ,enz. denk er dus goed overna, want je kunt wel antwoorden van bokt krijgen, maar dat hoeft allemaal niet zo te zijn, de kosten liggen heel verschillend!
nee als ik een shetlander koop dan ben ik er te groot voor maar ik hoef er niet op te rijden en als ik een pony wil wil ik het liefst een shetlander! ik ben niet een van die meisjes die perse een poony wil en omdat geen grotere pony kunnen vooroorloven ze maar een shetlander nemen.
Kan je mijn andere vragen ook beantwoorden? dan kan ik een beeld krijgen van wat je nou precies wilt, en wie weet kan ik je nog verderhelpen.
Als je zegt niet te gaan rijden zou ik zoiezo niet 1 shet kopen maar 2, of zorgen dat er een weidemaatje bij komt. Ook een shet is een kuddedier, en heetf graag andere paarden/dierne om zich heen.
Komt op hetzelfde neer als een paard of grotere pony. Een stukje land waar ze in ieder geval lekker kunnen rennen. Een stal moet naar mijn mening groot genoeg zijn dat ze er in kunnen liggen zonder problemen. En natuurlijk een soortgenootje voor erbij.
Beste Elzjuh.. zoals Jolliegirl zegt dat ligt aan zoveel dingen zoals waar je hem wilt gaan stallen, bij de ene kost dat 60 euro per maand bij de ander 160, maar uiteindelijk kost bijna alles hetzelfde behalve de aanschaf prijs en het voer... Maar wat Jolliegirl zegt dat jonge meiden een shetje willen hebben omdat die nog redelijk goedkoop zijn vindt ik (soms) onzin.. Ikzelf heb al een jaar een verzorgshet en zijn aan het denken om een eigen shet te kopen niet omdat ik het goedkoop vindt of minder werk ofzo maar omdat ik shetlanders leuk vindt en ik altijd al gedroomd hebt van een eigen shet.. Ook heb ik al een verzorgpaard waar ik op kan rijden en je kan alles met een shet doen behalve rijden dan.. (ik dan want ik ben 17..) Ik zeg.. als het van je ouders mag je, je genoeg geld/tijd hebt en je genoeg ervaaring hebt voor een eigen pony koop er eentje! Je kan zoveel lol beleven met een shet!!
Ik zei : Ik lees vaak dat vooral jonge meiden een shetje willen kopen omdat die nog redelijk goedkoop in onderhoud zijn. maar je wordt er snel te groot voor, en dan heb je d'r alleen meer kosten aan.
ik ben 14 jaar en ik wil een shetlander omdat ik niet een sportpony ofso wil met al dat serieuze gedoe maar gewoon lol wil hebben waren dat je vragen?
ja en nu kan ik dus zeggen : koop er lekker een als je idd het geld/tijd hebt, probeer te kijken of je kan zorgen dat hij/zij niet alleen komt te staan. en als je 'm lekker voor de lol wilt kan dat prima, lol = niet alleen rijdne, dus als je te groot word kan je altijd nog andere dingen doen
sorry Jolliegirl;) maar je hebt op bokt ook heel vaak gezeur dat meiden alleen shet willen omdat het goedkoop is enzo.. maar das niet bij alle meiden zo:P en ik ben 17 dus denk niet dat ik dr eentje zou kopen omdat het goedkoop is ofzo.. sommige mensen houden nou liever eenmaal van grondwerk...
@elzjuh nog.. heb je toestemming van je ouders en heb je al een plaats waar hij of zij kan staan? En heb je al shet op internet gevonden die je leuk vindt ofzo??
shet bij andere pony's op het land, ligt aan jou omgeving, is er een boer ofzo die pony's weid? dan kunnen de kosten laag zijn. of heb je alleen pension stallingen in de buurt? dan kom je een stuk hoger uit. ik ga even uit van shet op het land, bij 1 of meer andere pony's in. weilandhuur zal dan denk ik tussen de 50 en 100 euro per maand zijn. elke 6 weken een halve wormspuit, (7,50 per keer) elke 8 weken de hoefsmid (20 euro) hooi, twee plakken per dag in de winter, een baal kost tussen de 2 en de 5 euro, ligt eraan waar je het haalt. bij ziekte zijn de DA kosten gelijk aan grote pony's. tuig en tierlantijntjes zijn ook gewoon normale prijzen, net als bij grote pony's. grootte van het land, voor minimaal 2 pony's.. keertje een halve HA? denk er verder aan dat je voor drinkbak moet zorgen, water toevoer, elke dag heen, en in de winter ijs hakken enzo. opslag voor het hooi, droge plek in het land omdat het in de winter snel blubber wordt, en overal nat is. beschutting tegen wind is ook nodig. als je eigen weitje hebt komen de kosten voor omheining en onderhoud daarvan er ook nog bij. en het enten van de pony, als je dat doet.
maar IK had het er dus niet ove,r ik vermeldde het er alleen even bij, en ook om even te horen of dit haar bedoeling wa,s ik vind dat mensen dat best eerlijk mogen zeggen
en vooral toestemming van je ouders... dan komt het wel goed! ook rekening houden met school enz.
Marigold ook het voer verschilt per paard en de smid ook, bij ons komt hij soms om de 5 weken al en dan weer eens om de 8, ligt er maarnet aan!
Het belangrijkste is denk ik nadat je toestemming hebt van je ouders is om eerst een plaats te zoeken op een boerderij of manege waaar hij kan staan.. Waar ook nog andere paarden staan!! Daarna kan je kijken op bijv. marktplaats of daar leuke shetjes te koop staan..
@Jolliegirl; Jaa dat is wel slim van je omdat er natuurlijk wel veel meiden zijn die shet willen omdat het goedkoper is.. Maar ja aan de andere kant is het natuurlijk ook niet verkeerd om een shet te willen omdat hij goedkoper is.. Als je er maar de geode bedoelingen mee hebt;)
Ik ben inmiddels 30 en heb ook bewust een shet.Ik ben angstig met rijden en zo heb ik toch het plezier van een pony.Ik vind het heerlijk....Ik heb de grootste lol met hem,waarschijnlijk net zoveel als met een groot paard.Er zijn idd veel meiden die om die reden een shet nemen maar niet allemaal. Het enigste waar mijn shet goedkoper in is,is in voer.Verder betaal ik hetzelfde als een grote stal.
Haha eindelijk iemand op bokt die hetzelfde denkt over een shetlander aanschaven als ik!!
@ Marigold : Jaa maar om die vragen te beantwoorden heb je wel eerst antwoorden nodig op de vragen die Jolliegirl vraagte! Dan kan je pas duidelijke antwoorden geven..