Hoe draineren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

Hoe draineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:50

Hallo,

Ik zou volgende maand een piste aanleggen, die ik graag zou draineren we willen dit zelf doen om kosten te besparen.
Weet er iemand hoe dit juist in zn werk gaat?

Ik heb al gehoord geulen graven daar moet een buis in steentjes rond en kokosmat, klopt dit?

Wat voor buis moet er dan in en wat voor steentjes, etc...

bedankt!

Marijkjuh

Re: Hoe draineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:53

Ik ben erg benieuwd.
Bedenk je je wel dat je flink wat af moet gaan graven of een kraantje moet huren Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:54

Kun je geen informatie opvragen bij diverse firma's?
Zo kun je uiteindelijk je eigen plan trekken..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:09

Bij mij op stal hebben ze met de ploeg een hele diepe geul gemaakt, die ze nu verder uitgraven Haha! Daar wordt dan zo'n drainageslang in gelegd en dan het zand er weer op.
Het moet wel redelijk diep, maar niet te diep. Anders komt het water er nieteens bij Clown

Gewoon even informatie aanvragen bij een firma lijkt mij het beste.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:41

Zo is het bij ons ook gebeurd maar wij hebben een kraantje gehuurd om 5 geulen te graven. We hoefden ze alleen maar weer dicht te gooien, dus dat scheelde ons een hoop werk. We hebben na afloop wel de bak laten egaliseren omdat hij ongelijk was geworden door het graven van die geulen. Nu ligt hij er weer super bij.
Die buizen liggen soms weleens gewoon langs de weg, even opletten in de omgeving dus Knipoog .

femke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:19

Wij hebben het ook zelf gedaan, oftewel we zijn er nog steeds mee bezig (zo nu en dan doen we een stukje) Via het werk van manlief gebruiken we een minikraan, met een zo smal mogelijke bakje eraan, in de voor gaat speciaal drainage zand, dit is wat korreliger van struktuur en laat beter water door. Dan leggen we er de draineringsbuis erop en weer aanvullen met drainage zand. Je kan erg goed zien wat voor gedeelte we hebben gedaan, daar is het inderdaad sneller droog.

femke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:21

Amborr schreef:
Wij hebben het ook zelf gedaan, oftewel we zijn er nog steeds mee bezig (zo nu en dan doen we een stukje) Via het werk van manlief gebruiken we een minikraan, met een zo smal mogelijke bakje eraan, in de voor gaat speciaal drainage zand, dit is wat korreliger van struktuur en laat beter water door. Dan leggen we er de draineringsbuis erop en weer aanvullen met drainage zand. Je kan erg goed zien wat voor gedeelte we hebben gedaan, daar is het inderdaad sneller droog.

Het drainage zand is wel duurder dan gewoon zand, vandaar dat je een zo smal mogelijke geul moet graven.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:30

_sjors_ schreef:
Zo is het bij ons ook gebeurd maar wij hebben een kraantje gehuurd om 5 geulen te graven. We hoefden ze alleen maar weer dicht te gooien, dus dat scheelde ons een hoop werk. We hebben na afloop wel de bak laten egaliseren omdat hij ongelijk was geworden door het graven van die geulen. Nu ligt hij er weer super bij.
Die buizen liggen soms weleens gewoon langs de weg, even opletten in de omgeving dus Knipoog .

Lijkt me niet dat je die zomaar mee kunt en mag nemen, vaak moeten ze ook nog gebruikt worden en als ze over zijn moeten ze altijd opgeruimd worden, dus ze 'liggen' er niet zomaar rond te slingerne.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:45

even informeren bij een hoveniers bedrijf die hebben meestal wel dranage buizen.
het beste is gewoon een geul graven laagje grind er in, buis er over en dan weer grind en aan vullen met zand.

de juiste diepte moet je even gaan informeren.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:35

Het zijn van die geribbelde buizen met kokos/vezel eromheen.

Een kraan(tje) lijkt me echt wel handig, aangezien je aardig diep moet graven.

Let er wel op dat je de buizen licht schuin legt, zodat het water goed weg kan lopen. Sluit de buizen aan één kant af met een dop en aan de andere kant water je af op een sloot.