Rijbakzand op het kleigrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Rijbakzand op het kleigrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:36

Wie weet wat er gebeurt als je en dikke laag rijbakzand over een rijbak gooit die nu bestaat uit klei en een beetje zand?

De ene zegt dit de andere dat, zeker is dat je het nooit zo mooi/droog enz krijgt als met een drainage eronder, maar kan de bodem er ook SLECHTER van worden?

Alvast bedankt Haha!

Lopkelove

Re: Rijbakzand op het kleigrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:50

Hey,
Ja het kan erger worden, kleigrond laat geen water door, dit plakt als het ware aanelkaar, als je er een dikke laag zand over gooid, wordt het met veel regen een blubberboel, want het water kan niet weg. Je hebt als het ware een dichte laag onder je zand zitten. Dit hebben we bij het aanleggen van een rijbak bij een particulier meegemaakt. Erg vervelend dat je deze grond hebt, het beste zou zijn volgens mij de hele boel vernieuwen, tenminste zoveel mogelijk kleigrond eruit en inderdaad nieuw zand er weer in. Maar misschien zijn er meer oplossingen, ik zal even navraag doen voor je.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:00

Bij ons hebben ze het ook zo gedaan.
Het eerste jaar ging het prima, de bak was na een regenbui gewoon droog en we hebben de hele winter kunnen rijden.
Het jaar daarna begon de klei omhoog te komen door het zand. Het ging zich mengen.. En nu is het na een regenbui spekglad, een grote slijmerige boel, het lijkt op drijfzand, je wordt echt erin gezogen. Dus nee, ik zou het niet aanraden. Beter is een groot zeil of worteldoek er onder leggen, dat houdt de klei langer tegen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 08:19

Oww dit klinkt niet zo best, ik was er al een beetje bang voor, worteldoek eronder zou dat helpen? ik bedoel komt dat doek tijdens het rijden niet omhoog met als gevolg dat de paarden het doek kapot scheuren met hun ijzers?

Of zou het goed kunnen dat als je er een dikke laag zand op doet, dit boven genoemde niet zal gebeuren?

Alvast bedankt1

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:34

Als je een dikke laag zand bovenop het worteldoek legt kan dat niet gebeuren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:44

Hier ook klei onder de bak.
Ook eerste jaar top geweest en nu snel modder en glad als het veel regent. Had het liefst gelijk een goede bak aangelegd, maar door omstandigheden ging dat niet.
Ik denk dat alleen worteldoek niet zal helpen op de lange termijn, omdat de klei toch naar boven wil.
Een dikke laag zand wordt (te) zwaar met rijden. houtsnippers vind ik ook niks (alleen het eerste jaar was goed en dus erg duur (goede snippers Knipoog ))
en goede bak bestaat uit meerdere lagen, met tussen de lagen (verschillend zand) worteldoek.
(niet meer losgooien of longeren om te voorkomen dat de paarden bij het worteldoek kunnen komen met de hoeven/ijzers)

succes!

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:50

Ik woon ook op kleigrond. De bak ligt aan één zijde langs de sloot (korte zijde) en één lange zijde ligt langs de bosjes. Dat is altijd wel redelijk droog. Maar de rest niet. Op de voorkant (dus niet bij de sloot) ligt ook minder zand dan bij de sloot omdat de bak zo is gemaakt dat ie recht is. Dus het stuk wat sowieso al droger zou zijn is nu nog droger door de dikkere laag zand. Het stuk waar dunner zand ligt daar komt al klei naar boven. De hele winter kan ik niet rijden in de bak. Er ligt woudzand op, dat is wel heel goed zand want het is beter dan onnze oude bak van zeezand.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:57

Op een ondoordringbare laag zoals klei, ALTIJD met drainage werken, en het liefst ook nog met worteldoek.
Anders is het wegggegooid geld..........................

devil03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:08

ik geloof dat wij op stal ook worteldoek hebben en drainage. maar ondanks dat is de bak toch steeds na een flinke regenbui goed nat..
wij zitten ook op klei

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:04

Nav jullie ervaringen, laat ik onze 'bak' voorlopig maar zo, de kans dat het er uiteindelijk beter van wordt is zo goed als nihil.
Nu de buurman heel lief aankijken, misschien mag ik in zijn bak (waar ik nu ook rijd) licht maken dmv een generator en 2 bouwlampen, een goedkopere oplossing maar of hij dat goed vind (?)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:07

Bij ons hebbenw e er een flinke laag overhene gegooit, gaat prima!
helaas is het niet zo goed waterbestendig en komt er dus een drainage in Lachen

ik ben supertevreden, op die kleigrond ging ik telkens onderuit met t paard... (weinig balans en dus uitglijden)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:09

@ Jollielover: wbt het uitglijden, dat is voor ook de reden dat ik er nu niet inrijdt, gewoon gevaarlijk en je kunt uiteindelijk alleen heel voorzichtig rondstappen, nutteloos dus.

Maar ik begrijp dat jou bak te nat is op dit moment zonder de drainage?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:10

Deze is niet té nat Knipoog paard loopt er prima in, alleen alles word vies (dekje, rijbroek,zadel, paard)
dus voor ene mooie bak is het te nat ja Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:24

Jolliegirl schreef:
Deze is niet té nat Knipoog paard loopt er prima in, alleen alles word vies (dekje, rijbroek,zadel, paard)
dus voor ene mooie bak is het te nat ja Lachen

Mag ik vragen wat je voor het zand kwijt was en wat voor zand je erin hebt liggen?
Kan ook via PM!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:31

Ik zal dat dan moeten navragen voor je Scheve mond
ik geloof dat we tegen de 700 euro aanzaten, kan het ook totaal mishebben hoor. t gaat hier nu over de bak bij m'n verzorgpaarden 20x40, flinke laag zand, komt volgend jaar drainage in(of van t winter al) en dan nog een paar vrachtauto's met zand erop.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:52

Ow..das een stuk goedkoper dan dat wij berekent hadden, hebben jullie 1 soort zand gebruikt of verschillende?

Wij kwamen op ong. 12/1300,- uit met 6 verschillende soorten zand, al vraag ik mij af in hoeverre dat zin heeft zonder drainage maar okee.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:21

Weet iemand hier toevallig ook hoe duur zo'n worteldoek en drainagabuizen ongeveer zijn?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:27

Wij hebben hier ook klei/zavel en daarop bak aangelegd.
Op oude adres zonder drainage op huidige adres met 3 drainage buizen over de lengte van de bak.

Drainage klinkt mooi, alleen de buizen moeten de klei in dus na een jaar loopt het ook niet meer zo goed weg omdat de klei weer vaster gaat zitten. Wij prikken hem dan iets door of heel diep met prikpennen door bak zodat je door klei gaat.

We hebben dikke laag zand erop, ideaal in de winter en het najaar met veel regen. Bak is altijd super te rijden. In de zomer is hij te zwaar jammer genoeg, maar goed op te lossen met besproeien al is dat wel weer kostenpost.

Bak ligt ook iets aflopend / hellend zodat het water er schuin af kan lopen richting de bossen.

Wel is juiste keuze in zand belangrijk!!!