Mag je je paard ''zomaar '' ergens neerzetten bij huis..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liisanne

Mag je je paard ''zomaar '' ergens neerzetten bij huis..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 14:35

Hallo!

Het is misschien een beetje een gekke vraag maar ik vroeg het me toch af Vork
Ik zal het even uitleggen;

Over een tijdje moeten we weg met ons paard waar we nu staan, want alles word daar platgegooit. Nu hebben wij een geschikt huis gevonden met genoeg weiland en plaats voor stallen. Het is een dijkwoning en staat vrij.
Dus mijn vraag is zouden we daar dan stallen mogen bouwen en daar mijn paard neer mogen zetten?
of heb je dan toestemming van de gemeente nodig en moet je allemaal dingen aan gaan vragen.

Overgens willen we dan een grote loopstal neerzetten zodat ie gemakkelijk de wei in kan lopen. Een poetsplaats maken; dus opzich niets speciaals zoals een rijbak ofzo..

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!:)

PS: Sorry als ik het verkeerd neer gezet heb;) ik wist niet precies waar ik het plaatsen moest

Marijke

Re: Mag je je paard ''zomaar '' ergens neerzetten bij huis..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:40

Of dat mag is afhankelijk van het bestemmingsplan van de betreffende gemeente.

Het is mogelijk dat je vergunningsvrij mag bouwen, maar dat is meestal maar maximaal 30 vierkante meter en dan ook nog aan de kleine lettertjes in het bestemmingsplan gebonden.

De enige manier om uit te vinden is even naar de betreffende gemeente te bellen en na te vragen hoe het precies zit.

Bovendien schrijf je dat het over een dijkwoning gaat, is het buitendijks (rivierkant) of binnendijks? Buitendijks heb je nl. ook nog afhankelijk van de afstand tot de "teen van de dijk" waar de bebouwing moet komen te maken met het waterschap en rijkswaterstaat.

Spreek (helaas) uit ervaring woon in een dijkwoning (buitendijks) en heb een paar jaar moeten soebatten en heel wat papierwinkel en instanties moeten doorlopen maar onze stal staat er ondertussen wel!

Succes!

Gr. Marijke

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:41

Dat moet je niet aan ons vragen maar even het gemeentehuis bellen!
Als het een beschermt dorpsgezicht is, of als er al voor 100% bebouwd is, dan mag het dus niet.

Dus eerst navragen, dan pas kopen!
Verder verteld Marijke je alles wat je moet weten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:42

Voor stallen zal je, meestal, een bouwvergunning nodig hebben. In sommige gemeentes mag je tot een bepaalde oppervlakte en hoogte vergunningsvrij neerzetten, maar dat hangt allemaal af van het bouwblok wat op je perceel ligt. De enige manier om er achter te komen is de gemeente te raadplegen en te vragen wat wel en niet mag.
De ene gemeente is makkelijk, de andere lastig. Een en ander hangt ook af of je binnen of buiten de bebouwde kom woont, etc.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:45

Wat Marijke zegt dat klopt inderdaad wel. Als je een vaste stal neerzet dan is dat namelijk "onroerend goed" als je een caravan neerzet is het "roerend goed" dat mag je altijd zonder problemen neerzetten.

Mocht het dus een tijdje gaan duren dan moet je iets plaatsen dat (in principe) weg te rijden is. Dus iets op wieltjes...

Zo'n tuinhuisje van de bouwmarkt doen meeste gemeentes ook niet moeilijk over hoor. Dus dat zou je eventueel ook als tussenoplossing kunnen doen. Staat ook best gezellig hoor, met zo'n knus raampje erin Knipoog

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:45

In het weiland mag je sowieso je paard neerzetten, omdat dit een agrarische bestemming heeft.
Voor het bouwen van een stal heb je een vergunning nodig, want het bouwwerk moet aan de eisen van de gemeente voldoen qua grote en hoe het eruitziet.
Ik zou voordat je besluit de woning te kopen eerst hierover inlichtingen inwinnen bij de betreffende gemeente, want bij iedere woning mag je maar een bepaald aantal meters bijbouwen, dit hangt geloof ik weer af van hoe groot de woning zelf is.
Als je wilt bouwen in de wei of een gedeelte van de wei wilt gebruiken heb je ook een vergunning nodig omdat de bestemming van de grond dan verandert en daar heb je toestemming voor nodig.

Dus ik zou gewoon vrijblijvend een afspraak maken met de iemand van de gemeente waarin het huis staat en dan weet je snel genoeg wat wel en niet mag bij dit huis.
Ook m.b.t. het houden van een of meerdere paarden bij de woning is het handig om hiervoor toestemming te hebben voor het geval je lastige buren treft, als je toestemming van de gemeente hebt kunnen ze je niets maken.

Succes!