Aanleg en Onderhoud Paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Aanleg en Onderhoud Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 11:07

Beste Bokkertjes

ik ben een idee aan het uitwerken om (buiten mijn 2 andere weides) bij m'n huis een inloopstal en kleine zandpaddock te maken. Met daarachter ook een klein stukje gras.

AAngezien m'n grote weides nu al heel drassige eigenschappen vertonen, vrees ik dat het deze winter ook een ramp wordt. Daarom zou ik m'n paardje met periodes aan huis willen zetten om de weides even te laten herstellen.

Het gaat over een lange smalle strook. Het principe zou zijn dat ik dus een inloopstal heb (achteraan) daarvoor komt een soort zandpaddock en daarvoor een klein grasperceeltje. Bij droog weer kan ze dan zowel in de stal als op het gras. Bij nat weer zou ik het grasperceeltje afsluiten zodat ze enkel stal en zand kan benutten. Het idee is echt zeer kleinschalig, de paddock zou een 6x8m zijn, maar dan ook enkel voor korte periodes.

Nu over die zandpaddock heb ik nog enkele vragen:
Welk zand gebruik ik daar best voor?
Hoe onderhoud ik dit? Mest verwijderen lijkt me logisch maar m'n paard plast daar tock ook op? Moet er om de x tijd nieuw zand op?

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie in mijn 'projectje'?

Alle tips en adviezen zijn welkom.

joyce B

Re: Aanleg en Onderhoud Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:36

dubbel
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-10-07 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:40

Als het om zo'n kleine oppervlak gaat (6 bij 8) en dan ook nog direct aan je inloopstal vast, zou je het in mijn ogen beter gelijk kunnen bestraten en dan je gras gedeelte veranderen in zandgedeelte. Ook met zand, in combinatie met mest en water, krijg je op den duur een hele vieze bende op zo'n klein oppervlak. Een stenen plaatsje kun je met hogedrukreiniger regelmatig goed schoonspuiten...
Mest kun je goed opruimen doordat ze het niet in het zand trappen
Je kunt je uitloop goed schoonvegen van hooi/strooisel dat je paard mee naar buiten loopt
En je krijgt in elk geval direct om de stal geen natte zware vieze bende waar je doorheen moet met je kruiwagen. En je paard houdt ook buiten schone en droge voeten.

Je kleine grasperceeltje zal het ook niet overleven bij nat weer. Als het heel droog is, wordt het kale grond, is het nat heb je modderbende. dan kun je beter een mooi schoon zandstukje hebben waar je ze met redelijk weer op laat lopen en laat rollen en dat je af kunt sluiten als het te nat en drassig wordt. dan houden zowel paard als jullie er het langst plezier van.

Ter illustratie: Ik heb een paddock van 16 bij 16 met schuilstal van 3 bij 6, maar als 1 of 2 van de paarden buiten plassen, dan gaat het toch stinken na een tijdje gebruik en als het nat wordt gaat het nog sneller en erger stinken. Om die reden heb ik nu toch strooisel in de schuilstal. dat kan ik namelijk verwijderen. Die laag stinkende zand in de achtertuin verplaats je moeilijker...

Mag ik vragen waarom je je inloopstal achteraan hebt?
Heb je ook een verhard pad naar voren? Dat zou ik je dan wel aanraden. Ook in verban met mogelijke moddervorming.
Met kruiwagens mest/hooi/water door zachte/natte grond is niet fijn en maakt de verzorging een stuk zwaarder en minder leuk...

Qua zand zou ik als bovenlaag in elk geval een laagje goed grof zand nemen, zoiets als duinzand/rivierzand, in elk geval goed los en waterdoorlatend. dan zakt het water beter naar beneden en blijft het het schoonst en het droogst. Mest droogt er beter in op en met een fijne mestvork kun je het er uit zeven.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:52

even een stipje

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:55

ik ga met Joyce B mee
laat dat gras maar zitten , dat overleeft het een dga en dna is het ook over

zou ook eerder het stuk direct bij de stal bestraten , en het achterste stuk met zand doen
op die manier heeft ie een stuk wat altijd begaanbaar is (steen) en een zachter stuk(zand) waar hij zelfs nog zou kunnen rollen en wat aan mutsen
en standaard meer bewegingsvrijheid als het echt heel nat is , ipv dat er dan ook nog het stukje waar gras zou staan wegvalt

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:58

Ik houd dit ook even in de gaten, wij gaan namelijk ook een paddock maken Lachen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:39

ja kan me ook erbij aansluiten.
wij hebben een paddock, ehm, L vormig, 25X35X45 ongeveer, met daar een loopstal wat bestraat is en een stuk daarvoor ook, over de hele breedte van de stal en zo groot dat een paard ervoor kan staan zonder in de stal te staan.
We hebben wit zand in de paddock en ik haal dagelijks de mest ervan af, overdag staat de wei ook open en s'nachts sluit ik deze, er zitten 2 openingen aan de paddock, beiden naar een wei, zo heb ik altijd 1 wei dicht wat kan herstellen en groeien (zal binnenkort snel afgelopen zijn) bij heel slecht weer laat ik ze op de paddock staan.
Hier ruikt het niet, mits het echt dagen droog is en ze net geplast hebben, het regenwater loopt hier goed weg, vandaag was de paddock gewoon droog terwijl er op diverse plaatsen in de wei grote plassen staan.
We hebben de paddock eerst helemaal om laten zetten, paar meter diep, door een loonwerkbedrijf, daarna wit zand erin.
een stuk verhard kan ik iedereen aanraden, we hadden dit eerst niet in de loopstal, nou, het werd echt een zooitje.

succes ermee

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:50

Hier liggen van die rubberen rasters in de paddocks.... daarmee behoort modder tot de verleden tijd Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 08:39

Dat bestraten zal hier niet direct lukken vrees ik. Daarom komt er nu ook slechts een 'gamele' stal om de winter te overbruggen en pas volgend jaar, als we ons huis renoveren, laten we gelijk beton gieten voor een nieuwe degelijke stal..

Dus ik besef dat het een 'modderwintertje' zal worden.. Maar ik dacht dat het met dat zand minder modderig zou worden eigenlijk..

Blijkbaar is m'n plannetje minder haalbaar dan ik had gedacht. Daar is Bokt dus goed voor.. bezint eer ge begint..

Maar de tips blijven welkom hoor, alleen zal ik m'n plan iets moeten aanpassen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:48

Waarom kun je niet bestraten?
Met stoeptegels die je regelmatig gratis af kunt halen en wat stoepranden kun je voor weinig geld toch iets verharden. Zand wilde je toch al laten komen...

Alternatief is kunststof bodemroosters op het zand, maar dat is een stuk duurder dan stoeptegels verzamelen. Beide kun je naderhand makkelijk weer verwijderen...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:50

..omdat momenteel echt geen enkele vent in m'n omgeving er tijd voor heeft komende weken.. Ik kon m'n man nog net ver genoeg krijgen om effe tussendoor een stalletje te bouwen.. En ikzelf ben nu niet bepaald handig genoeg. Nou dat zand dacht ik zelf wel te kunne gieten.. eigenlijk.. ik dacht een kader te maken met treinbilzen, beetje aarde wegscheppen, zo'n speciaal zeil erop en dan zand..?? Dat leek me voor een vrouw nog doenbaar, maar bestraten??

Daarom dat ik ook vrees dat m'n plan niet realistisch is, na jullie reacties gehoord te hebben. Ik wou gewoon een tussenoplossing voor als m'n weides even moeten rusten, en dan kon ik haar 's weekends ook bij ons houden om wkeelijks te verzorgen enz.. en wou haar niet meteen opsluiten in een stal dus dacht ik dat ik haar wel enkele dagen op een kleinere oppervlakte kon houden. Wist niet dat er bij dat zand zoveel kwam kijken.. *snif*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:46

Waarom is bestraten voor je zelf niet haalbaar??
Tegels van 30/30 zijn niet zo zwaar en de paarden zullen je er niet op aan kijjken als de boel niet helemaal recht ligt Haha!
Ik heb het rondom de stallen (en ook erin) ook zelf bestraat en ben er reuze blij mee. Had het veel eerder moeten doen Lachen

Stoeptegels zijn idd vaak gratis af te halen en het zand wilde je idd toch al laten komen.

Ik weet niet op wat voor bodemsoort je nu zit (ik zit op zand), maar mijn ervaring met zand is dat de bovenste laag snel dicht kan slaan en het water er op blijft staan. Als je dan een mestvork in de bodem steekt is het 10 cm dieper al weer helemaal droog. Regelmatig loshalen is dus een optie om het goed droog te houden.
Rivierzand is een goede optie, dat heb ik er nu ook overheen liggen. Dat mengt zich vanzelf met mijn Veluwezand Lachen

Mijn paarden staan in 2 lange smalle paddocks in een L-vorm. In de hak van de L staan de stallen en ik kan de paddocks scheiden. Als er geen draadje tussen zit hebben ze de ruimte om even de benen te strekken en anders moeten ze zich wat inhouden Lachen
Ze doen het er al jaren mee zonder kommentaar Knipoog