Als het om zo'n kleine oppervlak gaat (6 bij 8) en dan ook nog direct aan je inloopstal vast, zou je het in mijn ogen beter gelijk kunnen bestraten en dan je gras gedeelte veranderen in zandgedeelte. Ook met zand, in combinatie met mest en water, krijg je op den duur een hele vieze bende op zo'n klein oppervlak. Een stenen plaatsje kun je met hogedrukreiniger regelmatig goed schoonspuiten...
Mest kun je goed opruimen doordat ze het niet in het zand trappen
Je kunt je uitloop goed schoonvegen van hooi/strooisel dat je paard mee naar buiten loopt
En je krijgt in elk geval direct om de stal geen natte zware vieze bende waar je doorheen moet met je kruiwagen. En je paard houdt ook buiten schone en droge voeten.
Je kleine grasperceeltje zal het ook niet overleven bij nat weer. Als het heel droog is, wordt het kale grond, is het nat heb je modderbende. dan kun je beter een mooi schoon zandstukje hebben waar je ze met redelijk weer op laat lopen en laat rollen en dat je af kunt sluiten als het te nat en drassig wordt. dan houden zowel paard als jullie er het langst plezier van.
Ter illustratie: Ik heb een paddock van 16 bij 16 met schuilstal van 3 bij 6, maar als 1 of 2 van de paarden buiten plassen, dan gaat het toch stinken na een tijdje gebruik en als het nat wordt gaat het nog sneller en erger stinken. Om die reden heb ik nu toch strooisel in de schuilstal. dat kan ik namelijk verwijderen. Die laag stinkende zand in de achtertuin verplaats je moeilijker...
Mag ik vragen waarom je je inloopstal achteraan hebt?
Heb je ook een verhard pad naar voren? Dat zou ik je dan wel aanraden. Ook in verban met mogelijke moddervorming.
Met kruiwagens mest/hooi/water door zachte/natte grond is niet fijn en maakt de verzorging een stuk zwaarder en minder leuk...
Qua zand zou ik als bovenlaag in elk geval een laagje goed grof zand nemen, zoiets als duinzand/rivierzand, in elk geval goed los en waterdoorlatend. dan zakt het water beter naar beneden en blijft het het schoonst en het droogst. Mest droogt er beter in op en met een fijne mestvork kun je het er uit zeven.