Kosten Shire aan onderhoud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Kosten Shire aan onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 15:19

Hoi,

Ik heb een hele mooie Shire hengst op internet gevonden. Maar ik moet bekennen dat ik helemaal niets
van Shire's afweet, qua voer, stalling etc. Clown

Misschien dat iemand een Shire heeft, en de maandelijkse kosten hier wil plaatsen (excl. de stallingskosten).
* (hoeveelheid) voer (winter en zomer)
* hoeveelheid hooi (winter en zomer)
* geen ijzers, of juist wel?

Staat deze winter en zomer buiten? Met of zonder deken? Of op stal?
Graag allemaal van dit soort weetjes Bloos Haha!

Alvast bedankt

Sonja_vR

Re: Kosten Shire aan onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:57

sja kwa ijzers dat verschilt ene beetje per paard en kwa wat je ermee doet (veel op de weg of niet etc

kwa voer zou je LadyJane hier op bokt een pm kunnen sturen , die heeft een shire(kruising) en helpt op een shire fokkerijtje

en craignethan ier op bokt doet ook iets met shires en clydesdales dacht ik
sowieso hebben ze veel ruwvoer nodig, maar ja, dat heeft ieder
paard Knipoog

ze kunnen op zich net als ieder ander paard zomer en winter buiten, alleen wel opletten dat als ze buiten staan ze absoluut een droog stuk hebben om te staan (ivm natte sokken Knipoog )

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:04

rosvanooit hier op bokt heeft een shire als je haar even PM stuurt krijg je vast wel informatie Knipoog en die shire ziet er heel goed en gezond uit dus die zou er wel verstand van hebben Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:20

ik heb Tinkers, en die kun je redelijk vergelijken met Shires denk ik? ( als in.. behoefte voer)
je zult vooral veel hooi/ruwvoer kwijtzijn. Shires zijn sobere rassen die dit ontzettend nodig hebben.
pak hem beet een baaltje of 5 per week zul je wel kwijt zijn per dier. ( 3 euro X 5 = 15 euro hooi per week)
brokken is net wat je zelf wil, ik zou een kilo of 3/4 aanhouden per dag. verder nog wortels, brood etc als extraatje. stalling geen flauw idee, elk paard is anders, sommige zijn smeerbakken die de hele stal in 1 dag overhoop halen ( zoals Tinker nummero 1 hier Clown ) en sommigen doen makkelijk een volle week met 1 baaltje zaagsel ( Tinker nummero 2 Ja )
Hou er wel rekening mee dat als je een grote Shire hebt, een reguliere stal wat ehm... krap zal zijn Nagelbijten / Gniffelen
zou de kosten in pension omhoog kunnen halen of als je thuis stalling hebt, kost het meer bodem bedekking.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:22

Sherwood hier op Bokt heeft behoorlijk wat verstand van Shires Haha!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:32

Ik heb een shire.. Wel nog maar een jaarlinger, maargoed.. Ligt er een beetje aan wat je er mee wil gaan doen, maar ze moeten vooral veel hooi eten, en dus niet teveel eiwitten binnenkrijgen, verder kun je hem bijvoeren met brok voor sobere rassen. Maar echt veel brokken heeft ie niet nodig, als je gewoon recreatief met hem rijdt..
En als de kwaliteit van het hooi goed is, krijgt hij ook genoeg vitamine binnen..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:34

ow, zie dat je nog meer vroeg. Die van mij komt in een stal van 3 bij 3 te staan helaas, maar veel pensionstallen hebben geen grotere stal. Maar hij staat wel de meeste tijd buiten. Het beste kan je paard dag en nacht buiten staan. Anders kun je ook even kijken op www.nshs.nl daar staat ook veel informatie.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:39

Of je hier even aanmelden! Een forum speciaal voor koudbloedliefhebbers!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:44

Elzepelze schreef:
Sherwood hier op Bokt heeft behoorlijk wat verstand van Shires Haha!

ja die Tong uitsteken
ik heb me zuf zitten verzinnen wie er toch nou die ene was, die ene o zo bekende naam waar ik niet op kon komen Clown
sherwood dus Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:47

Om precies te zijn staan hier veel antwoorden op je vragen: http://www.nshs.nl/pagina8.html Knipoog

Mijn Clydesdale eet in de winter ongeveer een klein baaltje hooi per dag, zomers staat hij op de wei. Aan brok krijgt hij ca. 1 kilo per dag. Ik heb nu een grotere stal (4 x 3,5 m.), maar daarvoor stond hij in een 3 x 3 m. stal, ging ook prima, maar mijn paard is ook niet extreem groot en hij is vrij kort van bouw. Mijn paard staat van mei t/m november 24 uur per dag buiten en in de ander maanden 's avonds binnen. Hij heeft nooit een deken op.

IJzers is inderdaad afhankelijk van wat je met hem doet en ook hoe z'n hoeven zijn, maar dat is bij elk paard toch? Haha!

En je bent van harte welkom op het forum wat hierboven genoemd is Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:57

Ik ken ook een shire, en heb zelf een tinker, dat is ook wel wat te vergelijken.

De shire eet een flinke baal hooi per dag, zo'n 15 kilo hooi zal dat zijn. Mijn tinker iets minder, zo'n 10 kilo.
Dat is dus per maand zo'n 60 euro hooi.
Aan krachtvoer krijgen ze allebei bijna niets. Een klein handje tinkerbrok met kruidenmuesli-mix. Dat is niet meer dan een paar euro per maand.
Shires kunnen niet te veel eiwit en suikers verdragen, dus veel oud hooi, en oppassen met eiwitrijk voer en gras met veel fructaan. Daardoor krijgen ze meer kans op mok, en van teveel fructaan in jong gras kunnen ze hoefbevangen worden.
De meeste shires en tinkers hebben van zichzelf goede hoeven en kunnen prima zonder ijzers. Ijzers worden vooral gebruikt omdat ze voor de kar lopen, maar zelden voor hoefproblemen. Ik kan makkelijk elke week een dik uur op het asfalt stappen en draven zonder teveel slijtage.
Mijn tinker staat 24/7 buiten, en de shire ook. Allebei zonder deken, maar wel met een schuilstal. Het lijkt me niet fijn om een shire in een kleine stal te zetten.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:21

Waar ik de paarden verzorg, hebben ze een stal van minimaal 4 x 4 m, hier moet toch een shire inkunnen Knipoog
Het is namelijk zo, ik wil dol graag de KWPN merrie van hun overkopen (wat trouwens ook mag van mijn ouders). En ik heb ook altijd al een Shire hengst/ruin/merrie gewild.
Dus ik wil ze nu allebij Haha!

Voor schuilstal/gewoon binnen stal, kan ik wel zorgen! Haha!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:22

en €60,- voor zo'n dier valt REUZE mee! Haha!

Voor die merrie zat ik ook rond die koers, maar dan met 1,5 kilo brok (zomer) en 2,5 kilo brok (winter) + voldoende hooi (15 balen per maand (winter)).

Dus ik heb er een positieve indruk over Haha! !!