Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dierfysio schreef:voor de opmerking 'rugklachten, fijn voor spieren opwarmen'; een solarium komt niet zo diep hoor, qua warmte. je warmt alleen de huid op, bevordert de doorbloeding in de huid wat. dat heeft op zich ook wel enig effect op de onderliggende weefsels, maar denk niet dat je zo diep komt dat spieren opgewarmd worden.
het is dus ook zéker geen vervanging/verkorting van een uitgebreide warming-up (wat ik ook nog wel eens zie/hoor...)! en de therapeutische waarde m.b.t. spieren is dus verwaarloosbaar of niet-aanwezig.
Wanneer ik haar voor het rijden even onder het solarium zet dan zijn haar spieren wel degelijk opgewarmd. Ze reageerd dan namelijk niet meer op druk op de rug. Het gebruik van het solarium voor het rijden is mij zelfs aangeraden door mijn merrie's behandelend arts! Een goede warming-up staat daar overigens los van, die krijgt ze altijd. 

. Ook gaat hij eronder als ik hem helemaal heb gewassen. Hij vindt het heerlijk en staat vaak te dutten.
dierfysio schreef:dan zal het probleem misschien niet in de spieren liggen, maar in de (onder)huid? dat zou ook kunnen natuurlijk.
je komt gewoon echt niet zo diep met een solarium, vandaar dat het eigenlijk niet kan.
wel krijg je door opwarming van de huid en onderhuid een gunstig effect op onderliggende weefsels, dus wie weet schuilt daar iets van een verklaring in.
maar direct spieren opwarmen ermee: no way!
.