Solarium

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Solarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:50

Wij hebben sinds 2 dagen een solarium bij ons op stal. Wel fijn, maar hoevaak gebruiken jullie een solarium en wanneer ?

justahorse

Re: Solarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:16

Bij mij op stal hebben we ook een solarium.

Ik gebruik hem in de winter voornamelijk na het rijden en of wassen. In de zomer wordt de solarium niet gebruikt.

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:55

Ik heb ook een solarium. Hangt boven de box van mijn paard. In de winter na het rijden altijd even een half uurtje aan.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:34

Toen Sjors last van zijn rug had, heb ik hem 2 maanden lang iedere dag onder het solarium gezet. Hij vond het heerlijk en lekker ontspannend. Iedere keer stond hij met zijn ogen dicht half te slapen onder het solarium.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:13

In het najaar en in de winter gebruik ik het solarium haast dagelijks. Meestal zet ik haar na het rijden er even een kwartiertje onder. Aangezien mijn paard momenteel wat rugklachten heeft zet ik haar ook weleens voor het rijden eronder. Als de rugspieren opgewarmt zijn heeft ze nergens meer last van.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:09

wij hebben ook een solarium op stal. fijn voor de koudere maanden; je kunt het paard als het bezweet is met warm water wassen/afsponzen, en dan op laten drogen onder het solarium. mijn paard vindt het heerlijk, en staat inderdaad half te duffen dan.

voor de opmerking 'rugklachten, fijn voor spieren opwarmen'; een solarium komt niet zo diep hoor, qua warmte. je warmt alleen de huid op, bevordert de doorbloeding in de huid wat. dat heeft op zich ook wel enig effect op de onderliggende weefsels, maar denk niet dat je zo diep komt dat spieren opgewarmd worden.
het is dus ook zéker geen vervanging/verkorting van een uitgebreide warming-up (wat ik ook nog wel eens zie/hoor...)! en de therapeutische waarde m.b.t. spieren is dus verwaarloosbaar of niet-aanwezig. Knipoog

maar het is best fijn voor ze! als het goed koud is ga ik er wel eens bij staan, heerlijk behaaglijk! Haha!

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:57

vooral na het werken voor de afvoer van de afvalstoffen. Volgens mij is daar het infrarood voor.
Mijn ervaring is dat paarden het fijn vinden, zekers in de winter.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:03

dierfysio schreef:
voor de opmerking 'rugklachten, fijn voor spieren opwarmen'; een solarium komt niet zo diep hoor, qua warmte. je warmt alleen de huid op, bevordert de doorbloeding in de huid wat. dat heeft op zich ook wel enig effect op de onderliggende weefsels, maar denk niet dat je zo diep komt dat spieren opgewarmd worden.
het is dus ook zéker geen vervanging/verkorting van een uitgebreide warming-up (wat ik ook nog wel eens zie/hoor...)! en de therapeutische waarde m.b.t. spieren is dus verwaarloosbaar of niet-aanwezig. Knipoog

Vreemd dat het bij mijn merrie dan wel werkt Knipoog Wanneer ik haar voor het rijden even onder het solarium zet dan zijn haar spieren wel degelijk opgewarmd. Ze reageerd dan namelijk niet meer op druk op de rug. Het gebruik van het solarium voor het rijden is mij zelfs aangeraden door mijn merrie's behandelend arts! Een goede warming-up staat daar overigens los van, die krijgt ze altijd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:00

dan zal het probleem misschien niet in de spieren liggen, maar in de (onder)huid? dat zou ook kunnen natuurlijk. Knipoog
je komt gewoon echt niet zo diep met een solarium, vandaar dat het eigenlijk niet kan.
wel krijg je door opwarming van de huid en onderhuid een gunstig effect op onderliggende weefsels, dus wie weet schuilt daar iets van een verklaring in.
maar direct spieren opwarmen ermee: no way! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:58

's Winters poets ik soms onder het solarium, en bij mindere temperaturen na het rijden was ik het zweet eraf en mag hij onder het solarium drogen. Heb met deze rotzomer zelfs 's zomers gebruik gemaakt van het solarium.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:59

Ik heb er zelf geen maar zou hem gebruiken als je in de winter gereden hebt en je paard is helemaal bezweet. Lachen
Of als je hem gewassen hebt met deze temperaturen. Ja

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:00

TAO-->VSW

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:05

Ik zet mijn paard altijd na het rijden even onder het solarium bij het wassen en als ik moet vlechten zet ik hem ook altijd aan dat is nog eens prettig vlechten ahah

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:45

Als mijn paard bezweet is na het rijden, gaat hij fijn onder het solarium, behalve op warme zomerdagen natuurlijk Cool . Ook gaat hij eronder als ik hem helemaal heb gewassen. Hij vindt het heerlijk en staat vaak te dutten.

amber_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:09

wij hadden een solarium op de manege maar dat was onwijs duur
en volgens mij had het niet zoveel effect Tong uitsteken

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:53

Bij mij op stal hebben we ook een solarium. Ik zet mijn pony 's winters eronder als ze zweet na het rijden. Ze vindt het heerlijk en staat altijd lekker te dutten eronder. Echt ideaal! Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:39

dierfysio schreef:
dan zal het probleem misschien niet in de spieren liggen, maar in de (onder)huid? dat zou ook kunnen natuurlijk. Knipoog
je komt gewoon echt niet zo diep met een solarium, vandaar dat het eigenlijk niet kan.
wel krijg je door opwarming van de huid en onderhuid een gunstig effect op onderliggende weefsels, dus wie weet schuilt daar iets van een verklaring in.
maar direct spieren opwarmen ermee: no way! Knipoog

Inderdaad, het is lekker om ze er onder te laten opdrogen, maar verder heeft het weinig zin.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:36

Ik gebruik 'm ook echt vaak hier. Bijna dagelijks, na het rijden, na het wassen, tijdens het vlechten of gewoon om je paard te laten relaxen.
De paarden worden er super los van en vinden het heerlijk. Het is ook erg goed voor de spieren. Mijn fysio levert ook bijna nooit commentaar over de spieren vanmijn paardjes Haha!.

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:28

Ik gebruik hem eigenlijk alleen maar in de winter als hij gezweet heeft ivm deken op. Kost hier ook 50 eurocent voor een kwartier...