grasprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

grasprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:59

ik huur sinds april een weiland van 8000m2 voor mijn 2 fjorden. Zou toch genoeg moeten zijn voor 2 paardjes? We hebben het elke keer afgezet, zodat ze elke keer een deel van de wei hadden om te grazen en het gras dus de mogelijkheid had om te groeien. Maar ik heb eigenlijk de hele zomer lopen klungelen met het gras, het lijkt wel alsof er te weinig gras is ofzo Scheve mond .

In het begin stond het vol met onkruid, dankzij de vorige huurder die de wei een aantal jaar verwaarloosd heeft. De wei-eigenaar heeft dit onkruid op een gegeven moment heel goed aangepakt, maar ook daarna bleef het klungelen.

Nou ligt de wei wat hoger, naast de wei is een holle weg en de wei loopt vanaf de voorkant iets op van de gewone weg. Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?
8000m2 moet toch genoeg zijn om 2 fjorden een hele zomer mee te voeren he? Maar ik heb tot half mei nog bij moeten voeren en daar ben ik verleden week ook maar weer mee begonnen.
Ik word hier echt niet goed van Boos!

Aan de andere kant van de holle weg ligt net zo'n groot weiland en daar staan 3 ijslanders en een kwpn-er op en die hebben constant genoeg gras. En zij heeft heel lang haar paardjes door het hele stuk laten lopen, je zou toch denken dat zij eerder dat probleem moest hebben dan ik? Of heb ik gewoon 2 veelvraten? Gestoord

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Er zijn overigens geen kale stukken, alleen is het net alsof het gras haast niet groeit. Bemesten met kunstmest vind ik niet zo'n geweldig plan, omdat mijn merrie een zomereczemer is en eiwitten voor haar dus niet zo best zijn

skessa

Re: grasprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:08

het land zou op zich groot genoeg moeten zijn voor 2 fjorden voor de hele zomer.
Ik heb nu 5 pony's lopen op 7000 m2 zandgrond vanaf april en er is nog steeds gras genoeg.

Ondanks dat de dieren schraal gehouden moeten worden heeft het land wel voedingsstoffen nodig om het gras te laten groeien. Ik bemest deels met oude paardenmest en kalk , maar toch ook met een beetje kunstmest. Door dat kunstmest heb ik het toch idee dat het gras sneller weer bijkomt.
Ik heb 3 eczeemgevoelige paarden, maar dit levert geen extra problemen op.

Ik doe aan stripbegrazing, zet 2 keer per dag een strookje gras bij en schuif het achterdraad elke week weer op. Wanneer ik het stuk waar ze op lopen te groot laat is er inderdaad te weinig tijd voor het gras om zich te herstellen.

Maar er stond eerst veel onkruid en dat is verwijderd. Is er daarna dan wel gras ingezaaid ofzo? Anders heb je nog niets natuurlijk. Bloos
Laatst bijgewerkt door skessa op 30-09-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:10

Volgens mij zijn de meeste weides slecht dit jaar.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 12:18

@Skessa: wij slepen de wei elke keer aan, zodat de paardenmest over de wei verdeeld wordt (het deel waar ze dan net vanaf komen)
Ik heb de wei in 2 delen gezet en het grootste deel zet ik in eerste instantie een stuk af en dan krijgen ze er elke keer een stukje bij, maarja omdat er zo weinig gras is geef je ze al snel weer wat erbij.

Er is geen gras ingezaaid, zal ik toch eens aan de eigenaar voorleggen. En bemesten kan dus geen kwaad voor een eczemer? Als dat zo is, ga ik dat ook van het voorjaar doen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:35

Wij hebben dit jaar voor het eerst gen kunstmest gebruikt en dat was te merken. andere jaren moesten we ook hooien maar nu hebben we het zo kunnen doen. nog zo'n 2 week en dat is het op.
Ik heb hier ook pony's gehad die exceem gevoelig waren het wel of geen kunstmest had hier bij mij geen invloed.
Gewoon kunstmest erop volgend jaar en de mest blijven slepen anders krijg je van de vieze plekken in je land.
succes

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:37

Wij laten het aan het begin van het voorjaar injecteren met koeienmest, aan het eind van de zomer liefst nog een keer kunstmest eroverheen! Gras in overvloed Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:07

http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... d=51&pord=
http://www.equiculture.com.au/home/pasture/pasture.htm
http://www.equiworld.net/uk/horsecare/p ... gement.htm

Hier staan (de onderste 2 Engelstalig maar wel makkelijk leesbaar) een heleboel nuttige tips.

Je zou nu al kunnen doorzaaien, liefst met paardengraszaad (dan moeten ze er vanaf nu niet meer op grazen) maar ook in maart. Het gras heeft dan wel minstens 6 weken nodig om te groeien, voordat je je paarden erop zet.
Je kan dus ook een deel nu doorzaaien en een deel van de lente.

Om gras goed te laten groeien, kan je het het beste maaien voordat de paarden erop gaan van de lente. Maaien = groeien bij gras, namelijk Lachen

Het beste is om de grond niet los te werken als je doorzaait, maar wel te rollen als je hebt gezaaid.
Maarja, dan moet je wel een roller ofzo hebben Clown

Succes ermee.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 17:54

Nicolletje schreef:
http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... d=51&pord=
http://www.equiculture.com.au/home/pasture/pasture.htm
http://www.equiworld.net/uk/horsecare/p ... gement.htm

Hier staan (de onderste 2 Engelstalig maar wel makkelijk leesbaar) een heleboel nuttige tips.

Je zou nu al kunnen doorzaaien, liefst met paardengraszaad (dan moeten ze er vanaf nu niet meer op grazen) maar ook in maart. Het gras heeft dan wel minstens 6 weken nodig om te groeien, voordat je je paarden erop zet.
Je kan dus ook een deel nu doorzaaien en een deel van de lente.

Om gras goed te laten groeien, kan je het het beste maaien voordat de paarden erop gaan van de lente. Maaien = groeien bij gras, namelijk Lachen

Het beste is om de grond niet los te werken als je doorzaait, maar wel te rollen als je hebt gezaaid.
Maarja, dan moet je wel een roller ofzo hebben Clown

Succes ermee.

ze gaan binnenkort naar het voorste stuk en zullen daar de winter blijven, dus het achterste stuk zou ik dan al in kunnen zaaien, zodat ze dan van het voorjaar naar achter kunnen en in het voorjaar het voorste stuk inzaaien.

ik ga de tips straks thuis ff lezen, ben nu op mijn werk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:04

Je zou ook eens een grondmonster kunnen laten analyseren. Misschien is er sprake van bepaalde tekorten waardoor het gras niet lekker groeit. De rest is eigenlijk al genoemd...
Al ben ik zelf niet zo voor kunstmest, maar niet per se tegen bemesten op zich.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:00

skessa schreef:
Ik bemest deels met oude paardenmest en kalk , maar toch ook met een beetje kunstmest. Door dat kunstmest heb ik het toch idee dat het gras sneller weer bijkomt.
Bloos

Om even verder tegaan op die oude paardenmest.. Dus je gooit gewoon je paardemenst over de wei? Hoelang gaan de paarden er dan niet meer op, want die eten toch niet op de plaatsen waar mest ligt?? En krijg je ook niet meer onkruid van die paardenmest?

Ik huurde een klein weitje van een buur waar m'n paardje af en toe kon op grazen. Meestal deed ik de mest wel weg, maar soms bleef er ook wat liggen en nu is het weitje gewoon 1 onkruidveld.. Er is geen grassprietje meer op te vinden. Dus ik dacht dat het aan de mest lag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:26

Overbemesten is niet goed voor je paard.
Maar niet bemesten is onkruid kweken en geen gras.

Ik kom hier momenteel om in het gras, maar hier heeft dus wel dierlijk mest op gezeten Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:58

het is ook een questie van goed weidebeheer. inzaaien, bemesten, maaien, besproeien en onkruid verwijderen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:32

mijn drie paarden lopen 24/7 rond op dezelfde grootte wei. Regelmatig staan er ook twee extra op. Waarschijnlijk ligt jouw probleem aan het onkruid dat je teveel krijgt. Is het geen optie om ze binnen te halen 's nachts?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:42

chipieke schreef:
mijn drie paarden lopen 24/7 rond op dezelfde grootte wei. Regelmatig staan er ook twee extra op. Waarschijnlijk ligt jouw probleem aan het onkruid dat je teveel krijgt. Is het geen optie om ze binnen te halen 's nachts?

nee helaas niet, ik heb er geen stal ofzo op staan. Alleen ik heb gisteren een aanbod gekregen voor een weiland dichter bij huis (het huidige weiland ligt 12 km van mijn huis) en ik hoef er geen huur te betalen. Dus ik ga geen energie meer steken in het huidige weiland, ik heb inmiddels begrepen dat mijn huidige wei door de vorige huurder heel erg is verwaarloosd, dus logisch dat er weinig tot geen gras is Verdrietig

Als alles naar wens gaat, dan gaan de paarden einde van de maand over naar de nieuwe wei en dan is het een kwestie van in de gaten houden hoe het daar met het gras gaat. Ik ben in ieder geval heel erg blij met jullie tips Haha!