Hooi voeren in een natte wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Hooi voeren in een natte wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:37

Ja, het winterseizoen komt er weer aan, en de wei wordt al weer een heerlijke blubberbak Vork Toch blijven ze hier naar buiten gaan, en krijgen ze een paar keer per dag een plak hooi erbij. Nou is dat een beetje een probleem, want ik vind het niks om het hooi gewoon in die blubber te gooien, dan lopen ze al het hooi onder de blubber. Vorig jaar hebben we het in van die grote drinkbakken gedaan, alleen die regenen steeds vol, en de paarden gooien ze steeds om.

Mijn moeder die voert het hooi overdag, en ze is een beetje bang voor paarden, dus gaat liever niet de wei in. Het hek is eigenlijk te laag om een hooinet aan op te hangen vind ik, dus dan zou ze de wei in moeten, en dat doet ze liever niet.

Dus mijn vraag, hoe doen jullie dat, of hebben jullie nog tips/ideeen?

elmo1

Re: Hooi voeren in een natte wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:50

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:07

ik heb ook die hooinetten en ze bevallen heel goed...
Je hoeft ze niet hoog op te hangen, gewoon een cm of 30/40 van de grond. Een paar extra (langere)palen langs de omheining voldoet. Ze hangen hier nu een jaar.

Afbeelding

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:37

Heel erg bedankt voor die tip, had er nog nooit van gehoord/gelezen, maar het spreekt me zeker aan!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:25

Ik lees nu dat het niet geschikt is voor paarden met ijzers, hebben jullie daar ervaringen mee?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:53

Ze hebben het niet getest op paarden met ijzers omdat je natuurlijk altijd kunt hebben dat de takken van de ijzers blijven haken in de gaten.
Mijn paard heeft ook ijzers. Ze heeft een paar weken met de pony's in de bak gelopen en heeft er geen problemen mee gehad. Ze gaat dan ook niet schrapen bij de netten of maaien met haar benen. Zijn ze vol dan staan ze er te eten, zijn ze leeg wandelt ze ergens anders heen.
Ik zou hem niet gebruiken laag in de stal.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:11

Ik gebruik hem ook zeker niet in de stal Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:18

of een voldoende hoge hooiruif.

Daarbij, als de wei enkel nát is, en niet super blubberig, valt het nog best wel mee hoor. Tuurlijk is hooi op de grond voeren niet ideaal, maar als het hooi iets nat word is dat ook weer niet zo'n groot probleem, veel paarden krijgen ook juist natgemaakt hooi gevoerd ivm. ademhalingsproblemen, stofallergie oid. Knipoog

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:18

Maar de wei is niet alleen nat, maar ook echt heel erg blubberig. Altans, nu nog niet, maar dat wordt hij wel Scheve mond

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:27

Ik heb hooibakken die buiten de paddock/wei geplaatst worden. Ze eten, vanaf de grond uit een natuurlijke houding en verspillen vrijwel niks.
Kan nu ff geen foto uploaden maar in mijn profiel staat een voorbeeld, alleen niet in gebruik...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:28

_Kiki_ schreef:
Maar de wei is niet alleen nat, maar ook echt heel erg blubberig. Altans, nu nog niet, maar dat wordt hij wel Scheve mond

Oh, oké, nee dan is hooi gewoon op de grond voeren niet zo'n goed idee, nee Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:33

Ik voer hooi in van die zwarte speciekuipen. Het grote voordeel hiervan vind ik dat je ze kan verplaatsen. Zo staan ze niet steeds op dezelfde plek en wordt het niet zo snel modderig. Ik haal ze er vaak ook uit als ze geen hooi hebben, zodat ze niet vol regenen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:00

Wij voeren de paarden meestal hooi in de paddock,
maar is het hier te nat dan gooien we het hooi in de wei..

De wei wordt eens in de aantal weken gesleept,
dus dan zie je er bijna niks meer van als ze het niet
helemaal opeten.. Lachen

Die site van die hooinetten vind ik ook wel een goed idee,
alleen een van de paarden is nogal maaierig met zijn benen!
Dus weet niet of dat handig is..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:54

Wij hebben naast de nette ook hooibakken. Heel mooi voor paarden, maar de pony's maken er een potje van...
Ze gooiden de bakken om en gingen er dan over plassen of gooiden het minder lekkere hooi er uit als ze het lekkere hooi op hadden...

Kun je ze inderdaad buiten de omheining plaatsen op zo'n manier dat ze er wel uit kunnen eten maar niet kunnen omgooien en verspillen dan zijn ze heel handig.

Met die netten doen ze er wel langer over om het op te krijgen. Ze eten rustiger met kleinere hapjes en hoeven dus minder lang zonder eten te staan omdat ze bij de bakken gelijk alles opschrokken.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:29

Daarom heeft ons ontwerp spijlen Lachen Zodat ze niet alles naar binnen kunnen schrokken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:36

met spijlen zou ik oppassen; als ze daar met hun benen, hoofd of hoef(ijzer) in verward komen, kunnen er grote ongelukken ontstaan... Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:57

Dan zou ik ze ook maar uit de stal halen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:03

tsja, 't was maar een simpele voorstelling van zaken hoor Knipoog in de stal zitten ze meestal toch wel hoog genoeg dat ze er niet verstrikt in kunnen raken.

maar, het was enkel maar een suggestie, geen persoonlijke aanval Knipoog

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:52

@WesseLady; die warte speciekuipen gooien ze dus om bij ons, en die regenen helemaal vol Scheve mond
@Il0na; wij hebben geen paddock Knipoog En de wei is zo nat in de winter bij ons, dat we er niet doorkomen met een trekker ofzo

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:58

ik heb ook die zwarte speciebakken maar die gooien ze dus ook om. of ze gooien het hooi eruit. gaan er dan instaan of zelfs plassen en dan ligt het er weer. dat net lijkt me nou ook niet echt een veilige oplossing.
kan je geen stuk bestraten dat je daar het hooi oplegt?
ik ben zelf ook hard zoekend naar een oplossing dus blijf even meelezen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:07

Poosje terug was ik bij iemand en die had oude tactorbanden op de grond liggen. Je kunt een plaat in zo'n tractorband vastmaken en daar dan weer gaten inboren voor het water (afvoer) Werk zelf met hooinetten, maar vind dat ding wat je buiten de paddock plaatst ook een heel goed idee. FF terug komen over de spijlen: een paard kan in de stal wel door de spijlen komen als deze tever (meer als 8 cm) uitelkaar staan. Heb dit zelf meegemaakt en ben blij dat m'n paard er niets aan heeft overgehouden (was bang dat we hem moesten laten inslapen, hij zat er nl met z'n hoef helemaal door en doordat we hem niet meteen los konden krijgen liet hij zich op de grond vallen) heb wel meteen een ander tussenschot besteld en geplaatst. Deze spijlen staan een stuk dichter bijelkaar. Dus zeg aub niet dat zoiets niet kan gebeuren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:14

wij hebben badkuipen staan en die hebben we op de hoeken op pootjes gezet, dan loopt het water er weer uit door het gat waar je normaal een stop in doet en als ze er een keer in gaan staan, kiepert ie niet meteen om

We hebben zowel emaille als kunststof badkuipen en als je knagers hebt, zijn kunststof kuipen niet geschikt: die knagen ze dus stuk (bij ons tenminste).....

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:55

Ik ervaar het ook niet als persoonlijke aanval, was alleen de smiley vergeten Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:45

Ik heb 2 grote rubberen matten in de paddock liggen en daar ligt een grote trekkerband op. Als het regent kan het water gewoon weg lopen, maar het hooi ligt mooi schoon op de matten.

Afbeelding

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:08

Kun je niet iets van een hooiruif maken? of is dat ook te laag?