Weideonderhoud in de winter, wat te doen tegen het voorjaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Weideonderhoud in de winter, wat te doen tegen het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:41

Mijn vriend en ik hebben sinds een paar maanden voor het eerst onze paarden aan huis staan. Ze lopen op zo'n 1.5 ha weide die we deze zomer met veel pijn en moeite omheind hebben en grofweg hebben opgeruimd. De weides zijn bijna 20 jaar lang verwaarloosd geweest en tot op zeker hoogte terug geclaimd door de natuur, en in het bijzonder door het naastliggende bos waarvan de onderbegroeiing zich over grote delen van de weide heeft verspreid. De paarden hebben al goed werk verricht, al etende hebben ze veel kruid en kleine struiken opgeruimd, en een paar omgevallen bomen terug bloot gelegd. We kunnen nu eindelijk zien wat er in het gras staat en ligt.
In de weide staan een tiental oude maar helaas dode of bijna-dode fruitbomen. Die worden deze winter gezaagd. Verder ben ik eigenlijk niet van plan om alle struiken en bosjes weer weg te halen, 'half-wild' ziet het er mooi uit, en geeft het wat variatie voor de paarden. Gewoon wat bosmaaien om tegen volgende lente toch iets meer gras te kunnen aanleggen.
Dat 'meer gras' is het stuk waar we wat mee in de knoei zitten. Wie kan er iets nuttigs vertellen over weidebeheer (op leembodem) in de winter? Als we in de lente wat meer gras en wat minder rimboe willen, hoe pakken we dat dan best aan?
Alle tips welkom!

Ter illustratie van de situatie een foto van een deel van de weide, van een dikke maand geleden:
Afbeelding

shemar

Re: Weideonderhoud in de winter, wat te doen tegen het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:23

Ziet er mooi uit zeg, heel natuurlijke omgeving voor ze..

Ik denk dat je het beste de delen waar je wil dat er gewoon gras gaat groeien flink kort moet blijven maaien zodat het weer lucht krijgt en het gewone gras de kans krijgt om te groeien..

Als er erg veel onkruid etc doorheen zit, zou je een paar stukken om moeten ploegen en dan opnieuw inzaaien..
Flinke klus aan onderhoud voordat het naar je zin is, maar wel mooie plek zo.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:27

voor gras gewoon de wat kale stukken van het voorjaar opnieuw inzaaien. eventueel wat mest strooien om het wat meer te laten groeien. struiken kan je eventueel ook terug snoeien. zodat er meer plek is voor gras. ziet er wel erg mooi uit

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:44

Je zou eventueel een klein bodemonderzoek kunnen laten doen. Niet duur en soms kun je het (ter promotie van bijvoorbeeld een boerenbond) gratis laten doen.
Zij kunnen je aan de hand hiervan zeggen welke voedingsstoffen je grond tekort komt.
Dit is echt wel aan te raden. Anders loop je het risico dat al je moeite van slepen, zaaien en bemesten veel minder gras en minder sterk gras oplevert dan je had gehoopt.
Ook is elk grastype verschillend. Bepaalde grassoorten zijn beter geschikt voor paarden omdat ze een lagere 'maaizone' hebben. Dit is tot hoeveel centimeter boven de grond het gras kan worden afgebeten én het gras toch makkelijk weer bijgroeit. Bij koeien ligt die dus hoger.
Paarden bijten het gras kort af, en trekken het vaak ook uit, in tegenstelling tot koeien, die het gras relatief hoog 'afsnijden' .
Hier dien je in je keuze voor grassoort rekening mee te houden.

Misschien is het een idee om op die kale plekken een kruidenmengeling te strooien? Gezonde variatie op het eetpatroon.

Hopelijk heb je al iets aan dit antwoord. Prachtige weide overigens, ik zou er zo voor tekenen!

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:49

Wow ziet er echt mooi uit zeg, mooi natuurlijk. Ik denk dat als je meer gras wilt hebben, je toch wat bomen en struiken zou moeten weghalen(wel jammer) Misschien dat je eerst eens rigoreus kunt gaan snoeien, zodat er meer licht op het gras komt, evt. ploegen en opnieuw inzaaien, met graszaad of evt. graszaad speciaal voor paardenweide gebruiken. Of inderdaad wat blueke zegt, kruidenmengeling zaaien.
Veel succes

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 21:32

Bedankt allemaal voor de tips!
We gaan zeker een bodemonderzoek laten doen, zodat we de juiste stoffen, en niet te veel of te weinig kunnen bijvoeden. Ik heb ondertussen wat gelezen over gras + kruidenmengeling voor paardenweides, en dat klinkt alsof het hier wel gaat passen.
En ja, het is hier erg mooi, ik geniet er iedere dag van Lovers

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:53

Ik wil graag nog even inspelen op die fruitbomen...

Ik sta momenteel ook op een weide met fruibomen. Rapen jullie iedere dag dat afgevallen fruitop? Want volgens mij kunnen ze toch ook heofbevangen geraken van bv teveel appels te eten? Enneuh, van 40 appelbomen kan het nogal een klus zijn om die elke dag op te rapen..

Vooral nu naar de winter toe zal alles gaan afvallen en rotten.. Hoe pakken jullie dat aan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:33

Lieke_M schreef:
Vooral nu naar de winter toe zal alles gaan afvallen en rotten.. Hoe pakken jullie dat aan?

Daar was ik aanvankelijk ook bang voor.
In het weekend gritselen wij het rottend fruit bij mekaar en voeren dat af, maar er ligt altijd meer dan ze op zouden kunnen hoor. Ik merk aan de paarden dat ze geleerd hebben van zich niet vol te proppen met overrijpe appels en peren. Ze eten er wel degelijk van, maar na een peer of twee lopen ze verder en gaan ze weer gras eten.
Ik denk dat het pas echt gevaarlijk wordt als er bv niet veel gras meer op de weide staat en ze echt hun buik gaan vullen met peren. Zo lang er veel gras is, krijgt dat overduidelijk de voorkeur en zijn ze maar matig geïnteresseerd in het fruit.
Ik denk dat je best eens een paar dagen op de loer gaat liggen om te kijken hoe je paard daar mee om gaat.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:22

Kruidenmengeling voor paardenwei heeft niet zo heel veel zin om te strooien, uiteindelijk "winnen" de sterkste grassoorten het toch altijd van de zwakkere en na een jaartje ziet je niks meer van je mengeling.