Het leed dat "pensionstal zoeken" heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Het leed dat "pensionstal zoeken" heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 15:15

Ik ben al een tijdje op zoek naar een pensionstal voor mijn paard deze winter. Ik wordt er een beetje moedeloos van.
In de zomer loopt ze gewoon thuis op de wei bij onze andere paarden. En rijd ik ook op de wei. (Dat gaat makkelijk) Maar in de winter ligt de wei vaak te drassig of bevroren om te kunnen rijden. Dus is een aangelegde piste wel handig en zet ik haar graag enkele maanden ergens op pension.

Maar bah zeg, wat een gedoe. Boos!
Mijn paard heeft artrose en moet dus minstens enkele uren per dag op de wei of in een paddock kunnen rondlopen. Anders wordt ze nogal stijf. Ik rijd haar ook dagelijks maar die andere 22 uur op stal staan, is gewoon not done.

Nu ligt hier vlakbij een grote pensionstal waar ze wel terecht kan. (heeft ze vorige winter ook gestaan)
Met binnenbak en waarvan de pensionhouder bereid is haar met z'n eigen paarden dagelijks enkele uren buiten te zetten. De andere pensionpaarden gaan daar normaal niet buiten, mogen alleen af en toe in een paddock en dan moeten de eigenaars daar nog zelf voor zorgen ook. Maar voor die van mij maakt hij dus een uitzondering. Ze komt dan ook apart te staan, niet in de grote pensionstal maar ergens achterin in de oude gebouwen bij zijn eigen jonge dieren.
Nou heel lief en ideaal zou je denken, maar dat is het dus niet helemaal.
Ten eerste is die stal verschrikkelijk duur. (300 per maand, ook al staat ze niet in de nieuwe 'luxe' stallen) En voeren ze maar 1 maal per dag hooi. S'morgens wel bieten en krachtvoer, s'middags gaan ze dan op de (redelijk kale) wei en s'avonds krijgen ze dan een stapel hooi en krachtvoer.
Nu kan ik daar wel een beetje mee foefelen omdat ze apart staat en het toch niemand opvalt. (Dan kom ik bijvoorbeeld s'morgens mesten en geef haar dan ondertussen wat hooi bij of s'avonds wat extra zodat ze s'morgens nog wat over heeft Knipoog ) En verder vind ik de bodem van de binnenbak ook niet echt ideaal. 3 keer per week wordt de bak door de ponyclub gebruikt en vaak wordt hij niet gesleept, waardoor hij dus dikwijls erg hard ligt.
Er is ook wel een buitenbak, maar die is niet gedraineerd.

Nou, voor mij was dat dus genoeg reden om op zoek te gaan naar een alternatief.
Ik ben al in het voorjaar beginnen zoeken, maar nog steeds geen succes.
Op de meeste plekken mogen ze niet buiten. En anders is het vaak te ver. Dan vind ik wel een goedkopere stal maar ben dan bijna 3 kwartier onderweg om er te geraken. Wat ik dan uitspaar aan stalgeld, kan ik aan benzine spenderen. (Als ik de auto van m'n ma mag lenen, zoniet moet ik fietsen, wat natuurlijk ook niet haalbaar is in zo'n gevallen.)
En uiteindelijk gaat het erop neer komen dat mijn paard weer op de stal hier vlakbij zal terechtkomen, vrees ik. (Ik zou daar eigenlijk vanavond moeten langs gaan om vast te leggen)

Ik vraag me af wat jullie hierover vinden. Ben ik nou echt zo veeleisend?
Maar voor 300 p/m mag dat toch wel, of niet? Verward
Al wat ik eigenlijk wil is weidegang, een goede bodem en genoeg eten aan een redelijke prijs. Dat is toch niet zo gek dacht ik zo?
Wat zouden jullie doen in mijn geval. Iemand een idee? Toch gaan voor een stal verder weg of niet? En zijn er mensen die met een soortgelijk probleem zitten?

Nic

Re: Het leed dat "pensionstal zoeken" heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:23

In de randstad zit je altijd met het buiten-probleem in de winter.

300 Euro is niet weinig maar als je de helft van het jaar 'gratis' staat vind ik dit wel een aardig alternatief.
Zeker voor een stal met binnenbak waar je vrijwel altijd in kan, is 300 euro niet echt heel absurd veel.
Ik zou hoe dan ook altid kiezen voor in de winter naar buiten, plus dat je in een luxe-positie zit dat de stalhouder jou voortrekt, ik zou dat niet zomaar weggooien, die connectie.

Of kijken of je niet ergens in de buurt gebruik kan maken van een rijbak tegen betaling per keer.

Je zou ook zelf hooi erbij kunnen kopen om aan je paard te geven als je vindt dat je paard te weinig hooi krijgt..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 15:31

Grinnik, ik woon niet eens in de randstad. Scheve mond
Maar in België, redelijk landelijk, dorp aan de rand van een middelgrote stad.
Ik heb hier ook wel een beetje de pech dat de laatste 2 à 3 jaar enkele grote manges ermee gestopt zijn. Dit drijft de prijzen (hopelijk tijdelijk) omhoog. Maar als ik 30 km verder rij, vind ik wel stallen voor 150 à 200 euro. Alleen zit ik dan weer met bovengenoemde problemen.

Die connectie, tja daar heb je ook gelijk in.
Ik vind dat echt wel een leuke stal. Fijne eigenaren en leuke stalgenoten ook.
Maar dingen zoals hooi etc... zijn niet echt bespreekbaar. Te nemen of te laten (Is echt een hele grote stal. Pensionhouder heeft al meer dan 100 paarden van zichzelf, naast de pensionklanten. meerdere keren per dag hooi voeren is qua werk voor hun niet haalbaar. Ergens heb ik daar wel begrip voor.) En ik heb daar inderdaad al een voorkeurspositie. Vind het dan moeilijk om moeilijk te gaan doen. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:39

Luckystory schreef:
meerdere keren per dag hooi voeren is qua werk voor hun niet haalbaar.

En als je het zelf doet, desnoods sla je thuis wat baaltjes hooi op en breng je elke keer 1 baaltje mee?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:41

nou ik zou daar nooit willen staan , 1 x hooi per dag , waarom kan ze niet gewoon thuis blijven staan en dat je bijvoorbeeld de bak kan huren bij de buren en anders buiten rijden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:46

Zelf vind ik een binnenbak geen must in de winter, wel vind ik het belangrijk dat de buitenbak die voorhanden is in bijna alle weertypes te rijden is.

Is het geen idee om zelf een bak aan te leggen thuis met een goede bodem? Je paard kan dan gewoon lekker buiten blijven lopen en je kunt toch bijna altijd rijden. Is natuurlijk wel even een investering, maar iedere winter € 300,00 per maand is ook veel. Helemaal als je daar niet tevreden over bent.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 15:56

Nicolletje schreef:
En als je het zelf doet, desnoods sla je thuis wat baaltjes hooi op en breng je elke keer 1 baaltje mee?

Ik heb thuis ook wel hooi. (Mijn 2-jarige en de pony van m'n zus blijven op één van onze weides staan en die moeten natuurlijk ook eten Knipoog ) Ik kan het natuurlijk vragen.
Ik vermoed trouwens dat ik dan ook evengoed (tegen meerkost. nog duurder Tong uitsteken ) hooi van hun mag nemen. En volgens mij weten ze wel dat ik af en toe sneaky wat bijgaf.
Ze hebben daar een regel dat pensionklanten niet aan het hooi mogen komen omdat anders iedereen zomaar hooi bijgeeft. Ook bijvoorbeeld als ze aan het poesten zijn en dan blijft dat allemaal in de gangen liggen. In de pensionstal is daar sociale controle op. (Krijg je gegarandeerd commentaar van je stalgenoten) Maar ik deed dat dus wel. (mijn voorkeurspositie nog wat uitbuiten Haha! ) omdat ik toch de enige pensionklant ben in de oude gebouwen. Heb er eigenlijk nooit commentaar op gehad.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:02

Paard thuishouden is geen optie.
Omwille van haar artrose is het het beste als ik er dagelijks mee rijd, waarvan toch liefst een keer of 5 per week dressuurmatig. Anders gaat ze vastzitten en gaat ze manken.
Binnenbak is ook niet echt een must en daar zoek ik ook niet gericht naar. Buitenbak met goede bodem volstaat inderdaad, maar is ook onvindbaar.
Buren met een bak zijn er eveneens niet. (Ja, 1 iemand maar die wilde niemand anders in z'n bak)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:06

boemel schreef:
Is het geen idee om zelf een bak aan te leggen thuis met een goede bodem? Je paard kan dan gewoon lekker buiten blijven lopen en je kunt toch bijna altijd rijden. Is natuurlijk wel even een investering, maar iedere winter € 300,00 per maand is ook veel. Helemaal als je daar niet tevreden over bent.

De meeste van mijn weides liggen in natuurgebied of zijn gehuurd.
In natuurgebied mag het gewoon niet en op gehuurde weides investeringen gaan doen, zie ik ook niet zitten.

Maar toch bedankt voor het meedenken allemaal. Ja

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:08

Ik zou het maar doen en niet piepen. Het kan zoveel slechter. Zo lang je in pension (moet) staan, zal je het nooit helemaal naar je zin krijgen en deze pensionhouder is je nog best terwille. Ik zou het wel doen, denk ik.