Bakvraagjes??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Bakvraagjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 14:03

KnipoogHoi we willen dus een rijbak gaan maken, maar nu hebben we kleigrond! Dus gewoon zand erop is denk niet zo'n goed plan ivm dat de klei weer boven komt te liggen. En daardoor de bak glad gaat worden!!
Nu dacht ik eraan om antiworteldoek over de klei te gaan leggen en dan zand erover te doen!
Is dat een idee of werkt dat niet??? Dacht zo, omdat dan wel het water weg kan lopen maar niet de klei bovenin meer komen kan. en dan hoeft er niet zo'n dikke laag zand op wat de bak weer zwaar maakt met rijden!!
Of heb ik het helemaal mis????
tips graag Knipoog
ps. de grond is wel al gedraineerd!!

8nnemiek

Re: Bakvraagjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:58

Er ligt dus wel al drainage in, met daar overheen klei? Das vreemd..

In ieder geval, je kan wel worteldoek er tussen doen, maar dan moet je toch een flinke laag zand er overheen doen, anders komt het worteldoek een jaar later vanzelf weer omhoog, en dan kun je opnieuw beginnen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:22

MysticTinker schreef:
Er ligt dus wel al drainage in, met daar overheen klei? Das vreemd..

In ieder geval, je kan wel worteldoek er tussen doen, maar dan moet je toch een flinke laag zand er overheen doen, anders komt het worteldoek een jaar later vanzelf weer omhoog, en dan kun je opnieuw beginnen.

Dat komt omdat het bouwgrond is. hier is heel het land 66 ha gedraineerd!
en nu krijg ik een stukje daarvan voor de bak te maken! Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:15

Hoeveel budget heb je Knipoog

De mooiste scheiding tussen ondergrond en klei is antiworteldoek met daarop kunsstof bodemroosters en daarop een klein laagje zand dan kan het doek nooit naar boven komen en de onderlaag en bovenlaag niet mengen. Erg dure oplossing...

Als je alleen wegendoek met zand wilt, kun je het beste doek uit 1 stuk nemen. Op marktplaats adverteert iemand die doek op maat kan maken voor redelijke prijzen.
Als het 1 geheel is en er voldoende zand overheen ligt en ze niet te erg graven in de bak, dan zal het doek niet zo snel naar boven komen. Hoe netjes het blijft liggen hangt van je ondergrond af, als die verzakt, dan gaat het doek ook minder netjes liggen.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:44

Ik zou geen worteldoek gebruiken. Bij ons wordt die opgegraven ongeacht hoe diep. Ik weet inderdaad niet wat je budget is maar wij zitten hier op zeeklei (laat slecht water door) en hebben eerst drainages gelegd, daarna grof puin gestort, daarna een laag stierenzand en daar boven op allweather tuft. De afgelopen dagen heeft hier hier gehoost. Alles staat blank. De tuin, de oprit MAAR de bak ligt er prachtig droog bij.

Groetjes
Brigitte

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 12:53

joyce B schreef:
Hoeveel budget heb je Knipoog

De mooiste scheiding tussen ondergrond en klei is antiworteldoek met daarop kunsstof bodemroosters en daarop een klein laagje zand dan kan het doek nooit naar boven komen en de onderlaag en bovenlaag niet mengen. Erg dure oplossing...

Als je alleen wegendoek met zand wilt, kun je het beste doek uit 1 stuk nemen. Op marktplaats adverteert iemand die doek op maat kan maken voor redelijke prijzen.
Als het 1 geheel is en er voldoende zand overheen ligt en ze niet te erg graven in de bak, dan zal het doek niet zo snel naar boven komen. Hoe netjes het blijft liggen hangt van je ondergrond af, als die verzakt, dan gaat het doek ook minder netjes liggen.

De bak is alleen bedoeld om in te rijden en evt te longeren meer niet, dus graven erin dat zal niet gebeuren hoor!!
Het was ook maar een ingeving van mij om dat doek te gebruiken om de klei beneden te houden zeg maar!!
dus gewoon klei dan doek dan zand erop!! zou dat kunnen werken denk je??
En mijn budget is zeer laag ervoor!! dus de goedkoopte manier zeg maar om een beetje te kunnen rijden als de rest te glad zou worden. Zou dus niet vaak gebruikt worden in de zomermaanden, alleen in de natte tijden!!
Ik rijd liever op het land zelf nl.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:09

Als jullie land goed gedraineerd is en dus niet zacht wordt, maar alleen wat glad, dan kom je volgens mij een heel eind met wegendoek en wat zand zodat je niet gaat gijden. Het beste kun je dan wel je zand op de grond leggen, en liefst wat rond dat het water eraf kan stromen. Nadeel van doek is dat het water daardoor soms moeilijker de grond in kan zakken. Dat hoorde ik in elk geval van iemand die het gebruikt onder bodemroosters. Zand op laten brengen is in elk geval erg prijzig. Je hebt heel wat kuubs nodig om een aardige laag te krijgen zodat die niet gelijk wegspoelt of je erdoor heen trapt.
Zou dan de bak wat kleiner maken dan standaard als je budget niet zo groot is... Liever kleiner en droog, dan groot en toch nog modder. in 15 bij 30 kun je ook nog redelijk goed rijden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:22

Hoi ik zal wel even overleggen wat we gaan doen ermee! Dank voor je tips?? We halen het zand zelf moet ff kijken wat we gaan gebruiken ervoor! Wil eigenlijk een grote bak van 50m bij 20m ofzo. Maar ja kijk wel even wat we gaan doen. Het stukje is nu vrij droog alleen idd erg glad geworden! We moeten het nog egaliseren ook. Dus zal wel ff duren voor het klaar is. Hou jullie op de hoogte ervan!! groetjes

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:43

Het is eigenlijk kleigrond waar veel gras op staat dan wil ik er doek over heen doen, en dan een laag zand!! Dat is mijn idee zal dat gaan werken??