Hoe moet ik schimmel behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimly890

Hoe moet ik schimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:42

hallo

Ik had een paar dagen geleden zag ik dat mijn pony op haar lichaam een paar kale plekjes heeft wat net schimmel is.... maar wat kan ik daar nu tegen doen ... ???

Groetjes els
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vraag verduidelijkt.

Laura_x_

Re: schimmel....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:44

naar de DA gaan en kijken wat die ervan zegt. Ga wel snel want het is heel erg besmettelijk!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:04

En in de tussentijd wassen met imaverol. Ook als het geen schimmel blijkt te zijn, is dit in ieder geval een goed middel tegen huidproblemen.

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 08:27

okee dank je wel ik denk dat ik dat spul wel ff ga halen want ik wil niet dat het wat erg is... maar ik weet ook niet hoe het komt want geen een paard heeft het daar waar ze staat.

Tomtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:56

er moet er altijd 1 de eerste zijn... Haha! Maar idd om de 2 dagen met Imaverol wassen kan zeker geen kwaad, maar wel de VA laten komen.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:10

Pas zelf ook goed op want schimmel is voor mensen ook besmettelijk, niet te veel knuffelen dus.
En ook je borstels even wassen met imaverol in een emmer, zodat je je pony niet opnieuw besmet.

Marloessjee

Re: Hoe moet ik schimmel behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:05

Je kan het zelf ook krijgen he!
Dus handschoenen aan als je gaat wassen!
En alles in de was stoppen als ik jou was..!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:56

Waar kun je imaverol halen? Bij de boerenbond of moet je het perse bij de Dierenarts halen?

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:41

Ik zit nu dit topic over schimmel te lezen, en ik wist helemaal niet dat je het als mens zijnde ook kan krijgen! Scheve mond Dan weet ik het nu dus... Heb pas volop gekroeld met een verzorgpaardje van de manege die het heeft, dat doe ik dus niet meer!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:50

De dierenarts kan ook een injectie geven tegen de schimmel, ben echter de naam kwijt.
Succes ermee en idd zoals al gezegd werd, echt al je materiaal wassen, want het kan via je borstels overgedragen worden op andere paarden e.d.

xxx

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:51

met Imaverol wassen, is bij alle ruitershops en da te koop, lees de bijsluiter, je meot het nl verdunnen en een aantal keer herhalen

Raoel_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:54

Mijn paard heeft pas geleden ook schimmel gehad en ben er gelukkig optijd by geweest en meteen behandeld hiermee heb ik voorkomen dat het over zijn hele lijf is gaan versprijden ben er snel by want het kan wel erges worden. Ik heb ook naar elke keer poetsen en ryden de borstels en dekjes uitgewassen een heel gedoe maar wel het beste om er zo snel mogelijk vanaf te komen succes

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:58

Ontsmetten van borstels kan ook met Dettol. Ik maakte standaard een kleine halve emmer met dettol aan gooide daar direct na gebruik de borstels in.

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 08:47

ik heb tocg geluk het is geen schimmel.. de kale plekjes zijn van het schuren op de losseharen ( me paard heeft geen exceem) dud het is geen probleeem ze heeft gewoon jeuk van los zittende haren..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:04

Gelukkig dat het geen schimmel is. Ikwil toch even een aanvulling geven op de besmetting naar mensen toe, mij is altijd uitgelegd dat je daarom met wassen geen bescherming hoeft te dragen aangezien imavarol ook preventief helpt bij de mens. Dus juist je paard wassen met blote armen dan zijn die al voor behandeld. Ik heb ooit gehad dat ik op een stal stond waar we door laksheid van een aantal eigenaren de schimmel niet kwijt kwamen, en dat mijn verzorgster (die geen paarden gewassen had) de enige was die besmet raakte.