Veulen eet manen op van moeder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikuu

Veulen eet manen op van moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 20:16

allereerst sorry als dit verkeerd staat of er al een topic over is ik kon niks vinden in ieder geval.

Over 2 weken hebben wij een keuring op school gewoon voor de leuk maar ook een beetje serieus. Ik hellemaal blij want die fries had eindelijk lange manen ze schuurt soms nogal en vorig jaar met de keuring had ze ook al van die korte manen en daar werden we flink op afgerekent wat nartuurlijk niet mag allen maar daar op letten maar oke. Ik kwam vandaag dus weer bij mijn vz friesen en is er een heel stuk van de manen afgebeten ik baal nu als een stekker want het ziet er niet uit met éen paar korte gehapte stukken. Weten jullie iets wat helpt en of ik er iets aan kan doen? Ik heb haat manen nu in vlechten gedaan en knotjes zo dat de veulens er niet aan kunnen komen Tong uitsteken hoop ik Clown

Groetjes Sietske

ikuu

Re: Veulen eet manen op van moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:04

Niemand een tip?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:06

Gewoon Tobasco in de manen smeren, dan leert het veulen het wel af

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:07

Hmm, heb je hengstveulens erbij staan? Want mijn ervaring is dat die nogal eens willen gaan eten aan de manen en staart.

Wat je kan doen is de manen met azijn of een ander vies smakend goedje doorspoelen. Let er wel op dat je paard ertegen kan en niet allergies gaat reageren. Meestal smaakt het dan te vies om eraan te gaan eten en stoppen ze er mee.

Succes

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:09

Veulen spenen? Daar moet het nu toch ongeveer aan toe zijn?

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:14

Hertshoornolie in manen en staart smeren.

era

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:17

is een verveling van het veulen, moeder kan niet altijd spelen met haar kleine spruit,
dra knabbelt hij de halve staart eraf,
wij proberen dit op te lossen met een bal in de wei of meerdere moeders met veulens op de weide, dit breekt hun verveling

van_duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:20

De tastharen van het veulen afknippen. Niet heel prettig voor hem, maar het helpt bij ons altijd wel. Het zijn wel altijd de hengstveulens die het doen. Vieze goedjes in staart en manen smeren, helpt bij de eerste de beste regenbui niet meer.
Veulen spenen??? Wij hebben er nog een van amper 3 maand rondlopen, die gaat echt nog niet bij mama weg hoor!

era

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:22

beste
ikzelf heb ca 4 veulens per jaar en ik kan je verzekeren dat zowel merrie als hengste veulens zich daar manen en staart bijten bezondigen.
wij hebben dit opgelost door de verveling van het veulen te doorbreken, hoe hoger in het bloed hoe sneller de verveling toeslaat
grts

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:04

Hertshoornolie Ja Tegenwoordig ook in spuitbussen te krijgen, dus je stinkt zelf niet zo heel erg.

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:25

bedankt voor jullie tips het zijn inderdaat 2 hengste veulens. Ik denk dat het door verveling komt. heel veel van jullie zeggen hertshoornolie maar kan dat tegen de regen ze staan namelijk altijd buiten. Ik ga dan misschien de tats haren afknippen dan zoals van_duur al zij het is niet prettig voro het veulen maar ja anders weet ik ook niks te bedenken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:19

iets in die manen van die moeder smeren zodat dat veulentje het vies vind

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:20

kribox erin smeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:26

Kribbox en andere middeltjes in de manen smeren voorkomt dat het veulen gaat knabbelen, maar als het leed al geschied is, is het eigenlijk al te laat.

Er zijn oplossingen om je paard weer een mooie haardos te laten geven door extensions te laten zetten. Kijk even op http://www.depaardenkapper.nl
Dus als je naar een keuring moet, is dat iig een oplossing.

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:41

de keuring is niet heel officieel maar wel een beetje. Het is niet mijn eigen paard maar hij is van een boer die gaat helaas gee n haar extensions er in doen maar ja het is ook best duur als ik het zo zie weet niet of ik dat zelf ook wel zou doen. Dan maar korte manen wel sneu maarja. En wat is Kribbox presies? blijft dat wel in de mannen na een flinke stort/regenbui?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:44

hertshoornolie spoelt er niet zo maar af in de regen, is vrij hardnekkig. Probeer het maar eens.

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 19:11

van_duur schreef:
De tastharen van het veulen afknippen. Niet heel prettig voor hem, maar het helpt bij ons altijd wel. Het zijn wel altijd de hengstveulens die het doen. Vieze goedjes in staart en manen smeren, helpt bij de eerste de beste regenbui niet meer.
Veulen spenen??? Wij hebben er nog een van amper 3 maand rondlopen, die gaat echt nog niet bij mama weg hoor!

Heb de tast haren afgeknipt zaterdag ik was vandaag weer naar ze toe en de mannen zijn nu nog korter Boos! echt stom die boer zij ook al de veulens moeten verkocht worden ze kunnen al alles eten dus ze mogen wel weg vindt ik wel weer jammer want ze zijn zo lief Haha! maar ja het ziet er gewoon niet uit die mannen zo kort echt jammer.