Niet alleen op wei willen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SiSi1984

Niet alleen op wei willen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:04

Hoi,

Ik wil mijn paardje zo graag haar nodige wei uurtjes geven maar om een of
andere manier kan mijn paard totaal niet op de wei staan. Vind het zo zonde
dat ze de hele dag op stal moet staan. Sommige hebben me al aangeraden om
haar druppels te geven om rustig te blijven worden, maar zelf vind ik dat wat
te ver gaan . Een paard moet toch met plezier op de wei kunnen staan of heb ik dat mis?
Ook is het best wel een stukje lopen naar de wei en daar is ze ook best moeilijk
te houden, vooral als ze andere paarden ziet of koeien.... Frusty
Deze weien zijn pas nieuw en op de oude heeft ze ook de eerste keren echt gek
gedaan, nu is dat de enige plek waar ze rustig staat (al mag die nu niet eigenlijk niet meer
gebruikt worden omdat er een "buitenbak" ligt. Af en toe doe ik het toch, wil toch dat
mijn paardje er ff uit kan en gras kan eten)
Waar ik haar gekocht heb stond ze de hele dag op de wei en nu wil ze helemaal niet.
Ik had haar een keertje met een andere erop staan en ze ging gewoon bij het hek
de lucht in en wilde zich "uitgraven".... Wil het risico niet nemen dat ze zich dadelijk wat doet.
Als ik haar er dan uit wil halen is ze natuurlijk volledig gestresst....
Ik hoop echt dat iemand een oplossing voor me heeft.....

Blanket

Re: Niet alleen op wei willen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:27

Is er meschien iets gebeurt waardoor ze een "fobie" aan die wij zou kunnen hebben ?
Of meschien moet ze gewoon nog even wennen ?

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:29

staat ze toevallig alleen op de wei?
dan zou je kunnen overwegen er een vriendje bij te zetten.

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 06:17

Er is voor zover ik weet niets gebeurd, aangezien ik er altijd bij blijf staan omdat ze zo gek doet.
Met een vriendje heb ik ook geprobeerd, ging in het begin goed maar laatst had ik haar alleen in een van de weien (aan de andere kant stond een paard), alles ging goed tot ze dat paard eraf haalde. Toen dacht ik van : als ik haar vriendje nu ga halen is ze weer rustig maar nee hoor...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 06:29

Mijn paard vind het sinds dit jaar ook minder leuk op de wei als andere jaren........... Waarom ik heb geen idee. Als ze naar de wei gaat is er niets aan de hand, ze gaat rustig mee, wacht keurig tot het halster er vanaf is, loopt dan rustig weg, gaat rollen en daarna grazen. Na een paar uur wil ze weer naar binnen. Ze gaat staan bij het hek en ijsberen langs 1 kant, ze heeft daar inmiddels al een diepe geul gelopen. Als overdag 1 van de andere paarden uit een andere wei wordt gehaald is ze bijna in paniek........
Ze staat altijd in die wei, ze staat altijd alleen, er is meer dan genoeg gras. Ik kan haar niet met een ander paard zetten, ze is daar te dominant voor. Blijft er op los slaan en bijten en jagen. Er is bij ons in de situatie niets veranderd de afgelopen 7 jaar, dus ik sta net als bij jou voor een raadsel...

_Tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 06:42

Misschien een klein shetlanderje erbij ofso ?

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 06:45

Ik sta op een manege en we hebben zo'n kleine pony wel in pension staan maar als ze die ziet raakt ze al helemaal over haar toeren. Mijn paard is een "juni-paard" en die zijn toch al zo stresserig wat ik gelezen heb..... Knipoog

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:16

Mijn paard wil ook niet alleen op de wei staan, hij blijft dan alleen maar rennen en heel hard hinniken net zo lang totdat ik hem weer kom halen. Ik heb het weleens uitgeprobeerd om hem gewoon maar te laten staan en geen aandacht te geven in de hoop dat hij het op zou geven en gras zou gaan eten, maar toen hij op een gegeven moment helemaal drijfnat van het zweet was, heb ik hem er uiteindelijk toch maar weer uitgehaald. Hij wil echt niet alleen staan, ook al is er genoeg te eten. Nu staat hij samen met 2 andere pony's en dat gaat goed, dan is hij rustig.
In de bak daarentegen kan hij wel heel goed alleen staan, dan voelt hij zich blijkbaar niet zo alleen. Ik denk dat je er verder weinig aan kan doen, de enige oplossing is denk ik toch een ander paard proberen erbij te zetten.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:58

Mijn paard kon eerst ook niet op de wei, terwijl ze daar bij haar vorige eigenaar wel altijd gestaan had. Maar bij mij ging ze door het draad, over het hek, noem maar op. Nu staat ze op een pensionstal waar ze alles heel netjes op tijd doen, paarden gaan op een bepaalde tijd naar buiten en ook weer naar binnen. Ze hebben altijd dezelfde "buren". Dan zijn ze heel snel aan een vast ritme gewend en weten hoe het werkt. Eerst stond m'n paard meer vooraan in de weitjes (ze liggen naast elkaar zeg maar), maar daar wilde ze blijkbaar niet staan, ze kroop onder het draad door en ging staan waar ze het zelf leuk vond. Stalhouder heeft mijn paard haar zin gegeven en haar weer verruild met een ander paard. Nu gaat het weer goed! Dus ik zou het met "regelmaat" proberen, vriendjes ernaast en geen paarden weghalen tussendoor (kan de mijne niet tegen, dan móet ze mee!). Vervelend probleem is het.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:55

Regelmaat ontbreekt het bij ons niet aan.
Voeren 's ochtends gebeurt op dezelfde tijden, naar buiten ook, naar binnen ook en voeren en dan nog hooi voor de nacht ook.
Een pony erbij is voor mij geen oplossing..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:05

Jeetje wat lastig!
En afleiding`? In de vorm van uh.. wilgentakken (kunnen ze uren mee bezig zijn of likstenen of weet ik wat? Ik heb er zelf ook 1, mijn merrie, die kan er absoluut niet tegen als er een ander paard weg gehaald word, maar geven we haar een schep muesli is ze daar zo druk mee dat ze het andere paard even vergeet. Tegen de tijd dat ze het op heeft is het paard al buiten zicht en is ze weer rustig. Wat ook een beetje troost bied is mest van hem/haar in de wei laten liggen (gewoon 1 hoopje) zodat ze zichzelf ruikt, en het dan 'goed' is. Niet ieder paard reageerd hierop, maar je zou het kunnen proberen...
succes in ieder geval...

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:48

Het probleem bij mijn paardje is als ze zo gek is hoort of ziet ze niets meer, dus kan haar ook niet geruststellen aangezien ze zich zo snel opfokt. Het is een pittige merrie en ik merk nu aan haar dat ze veel te weinig beweging krijgt. Ik wil eigenlijk ook niet dat iemand anders haar naar buiten zet aangezien ze zo is. Ben heel zuinig op mijn paardje en aangezien ik haar alleen door en door ken weet ik precies wat ze wel en niet doet. Ga het deze week gewoon weer eens proberen met haar vriendje....
Laatst bijgewerkt door SiSi1984 op 30-09-07 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:51

Een paard is een kuddedier. Veel paarden hebben in meer of mindere mate last van verlatingsangst en willen niet alleen achter blijven.

Kijk dus of je samen met een stalgenoot kunt regelen of de paarden tegelijk te wei op kunnen en dus ook tegelijk er weer af (waarbij die van jou dus nooit alleen achter blijft).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:46

Bij ons is het zo dat een paard niet alleen achter blijft, ze gaan allemaal tegelijk naar buiten en aan het einde van de middag ook weer naar binnen. Soms wordt er wel tussentijds 1 paard tijdelijk uit de wei gehaald om te rijden, toch blijft dat paard wel in de buurt, de weides liggen namelijk om de buitenbak heen.
Het rare is dat mijn paard hier voorheen nooit last van heeft gehad (lees 7 jaar) en dat het pas sinds dit jaar is dat ze dat weideprobleem heeft.........