tips: Stalwatje-> stoere weideknol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

tips: Stalwatje-> stoere weideknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 21:45

Ik ben niet begonnen met dekens dit jaar en laat het haar lekker groeien en ik ben ook niet meer fanatiek aan het poetsen.
Voor de rest gaat hij pas fulltime de wei op als het een paar dagen mooi weer is en tot die blijft hij in een grote paddock (zoals nu maar op een andere plaats) en wordt hij binnen gelaten met echt strontweer. Clown

Ik weet dat het "ideale" seizoen voor de omschakeling net geweest is, maar het is nu eenmaal zo...

Maar hebben jullie nog andere tips om het dit watje een stoere weideknol te maken, die niet ziek wordt? Gewoon buitengooien vind ik net wat te grote omschakeling namelijk, of stel ik me nu aan?

b485

Re: tips: Stalwatje-> stoere weideknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:08

Goed kijken of hij wintervacht aanmaakt en zeker als het kouder wordt, op zijn lichaamstaal letten. Bibbert hij, ziet hij er belabberd uit, heeft hij weining fut? Dan, kan je hem beter binnenhalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:41

Ruwvoer, hooi of gras. ongeloofelijke, niet voor te stellen en nog veel meer hoeveelheden ruwvoer. Ruwvoer zorgt dat de kachel kan branden en je paard het dus niet koud krijgt. Goede schuilmogelijkheden tegen de elementen doet de rest. Sommige paarden moet je leren dat het zinvol is om bij slecht weer te schuilen.
het grootste probleem van een deken is de overdreven zorg van de eigenaar. 300gr dekens zijn in 99% van de gevallen ronduit belachelijk. Een paard met wintervacht heeft meestal voldoende aan een ongevoerde regendeken, aangzien langdurig nat èn koude wind voor veel paarden een te grote aanslag op de kachel is. Droog blijven is dan veelal voldoende om geen problemen te krijgen.
Het punt van aandacht is of je paard voldoende wintervacht aanmaakt. Oh enne, peotsen heeft gewoon nut en doet niks af aan de waterdichtheid of isolatie van de vacht.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:55

Vooral zelf gewoon het idee loslaten dat het een stalwatje is. Paarden kunnen heel wat hebben. Het gemiep zit hem bij de eigenaar en niet het dier zelf. De meesten vinden idd zelf hun draai wel. En wat ikke al zegt heel veel ruwvoer.
En van regen en wind worden ze niet ziek. Dat worden ze van een virus of bacterie infectie.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:29

b485 schreef:
Goed kijken of hij wintervacht aanmaakt en zeker als het kouder wordt, op zijn lichaamstaal letten. Bibbert hij, ziet hij er belabberd uit, heeft hij weining fut? Dan, kan je hem beter binnenhalen.

Indd.
je zit natuurlijk niet te wachten op een doodziek paard..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:25

Liever niet nee en ja misschien ben ik het grootste watje Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:50

ikke schreef:
Een paard met wintervacht heeft meestal voldoende aan een ongevoerde regendeken, aangzien langdurig nat èn koude wind voor veel paarden een te grote aanslag op de kachel is. Droog blijven is dan veelal voldoende om geen problemen te krijgen.

Ja

Doen wij ook met onze paarden. We rennen niet voor elke bui naar buiten met een dekentje, maar als er voorspeld wordt dat het langdurig gaat regenen, knuppen we ff een regenjasje om. En dat gaat prima. Gemiddeld komt dat zes keer per winter voor.