Ze krijger per dag het volgende onder de kiezen :
S'morgens ontbijtje die inhoud een handje veulenbrok pavo 2e leeftijd, handje geplette gerst twee sneetjes oud gedroogd brood en een maïskolf (da's een dikmakertje, maar volgens onze DA aan te raden om sterke tanden te kweken bij veulens)
Afhankelijk van het weer gaan ze naar buiten dan, of anders rond 10 uur een hooizak (twee schuiven hooi) en strooi ik de stal op met stro (waar de tinker wel 's durfd van eten als ie niets anders vind
. S'middags gaan ze zowiezo even buiten (ook met slecht weer) en mest ik de stal uit, dan schuif ik bij beiden een worteltje binnen in ruil voor een "mooi voetje"
s'Avonds is de hooizak terug gevuld (met het duisteren) en komen ze binnen als ze buiten waren.
Rond 8'ten krijgen ze hun bakje (elke zelfde) met als inhoud opgeloste pulp die in droge toestand 1 koffiemok vol was (wel geweekt natuurlijk), handje geplette gerst, drie handjes veulenbrok, één handje ponymix Cavalor, enkele gedroogde boterhammen, en wortelen (kilo ongeveer), en sinds deze week vul ik de hooizak niet meer bij voor de nacht, maar geef ik een voederbiet (aan een koord geknoopt als het een kleintje is) om hun bezig te houden s'nachts. Mmmmmmmm ... klinkt veel, maar als ik sommigen hoor van 2 kilo brok denk ik steevast dat die wel moeten te rollen zijn naar de wei
... ik voer al bij al niet veel vind ik - moet ik nog meer terug schroeven dan? M'n veulens zijn een ponyveulen (moeder was 130cm groot, vader onbekend, kan shet zijn, volgens smid is het een grotere ponyhengst door haar ranke bouw, kan zelfs een klein paardje zijn zegt hij) van bijna 8 maand, en tinker veulen van bijna 6 maand (zal 145/150 worden). Het ging tot recent goed op die hoeveelheden, en nu ineens terwijl ze niet hele dagen meer op de wei gaan lijken ze vet te staan (hebben stal met uitloop, dus te weinig beweging is zeker ook de reden niet hoor!) ... Of ligt het aan te veel variatie? Dacht dat het goed was veel variatie te bieden ... M'n ponyveulen staat wel lang in het winterhaar (gezichtsbedrog? voel wel geen ribbetjes meer), maar bij de tink is het duidelijk te zien dat z'n slank figuurtje van drie weken terug al behoorlijk foetsie is ... (kan wel aan de moeder liggen, ze moesten haar binden om het veulen te laten zogen of eten anders, de moeder liet het veulen anders niet toe bij het voer
, en hij is pas gespeend op 9 oktober)Op zich vind ik het wel lekker uitzien, die dikke bolletjes, maar ik weet goed dat er gevaren aan vast zitten, en het beter is iets te mager dan te dik, dus vandaar deze adviesvraag ...