Binnenstal <--> Buitenstal (voor- en nadelen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Binnenstal <--> Buitenstal (voor- en nadelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 07:31

Wat vinden jullie de voor- en nadelen van een binnenstal en visa versa?
Ik ben benieuwd!

nothappy_1

Re: Binnenstal <--> Buitenstal (voor- en nadelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:47

Binnenstal:
Voordeel: misschien warmer
Nadeel: minder frisse lucht

Buitenstal:
Voordeel: frisse lucht, ze hebben wat te kijken
Nadeel: als de wind op het luik staat, kan dat als je net gereden hebt fris zijn

Waarom vraag je dit?
Mij lijkt me namelijk een buitenstal het meest fijne voor het paarden. Tenminste als hij/zij niet door het luik klimt.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:49

Een heel groot voordeel van een buitenstal vind ik de frisse lucht die veel gezonder is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:38

Zeker waar!
En daarnaast heb je door de frisse lucht ook veel minder last van stof dat blijft hangen.
Ook merk ik dat wanneer het erg waait en ik 1 van de ramen dicht moet doen mijn paard nogal chaga wordt, omdat ie niet lekker naar buiten kan kijken. Dus dat is nog een voordeel.
Over die wind: ik weet niet hoeveel stalllen je wilt maken, maar je kan ook aan de zijkanten en/of achterkanten van de stallen ook ramen/luiken maken, zodat je altijd een aantal luiken open kan zetten.
Het voordeel dat een binnenstal warmer is vind ik wel meevallen, paarden kunnen het nog behageljik hebben tussen de - 10 en de 24 graden Celsius (hoe heet dat ook alweer? ...zone, ben zo slecht in termen) en dus hoeft de kou ook geen probleem te zijn, dat is meer iets waar de mensen voordeel aan hebben.

Mocht je wel voor binnenstallen kiezen zou je bijvoorbeeld kunnen werken met windbreekgaas.
Dit wordt in de veehouderij (voornamelijk rundveehouderij) al jaren erg veel gebruikt. Het is stukken goedkoper met bouwen dan een muur tot aan boven aan toe EN het zorgt wel dat er frisse lucht je stal in kan, maar het houdt wind en regen buiten.
Het is ook nog eens in verschillende kleuren verkrijgbaar (o.a. groen, grijs, wit en zwart).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:49

Wij hebben buitenstallen en behalve de voordelen voor de paarden zijn er vooral nadelen voor mezelf:

Buiten langs voeren (in weer en wind)
Uitgangen worden glad in de winter
Buiten aanbinden/poetsen/water
Weinig licht in de winter buiten
In de zomer wordt het weer erg heet voor de muur

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:58

rijoyco schreef:
Wij hebben buitenstallen en behalve de voordelen voor de paarden zijn er vooral nadelen voor mezelf:

Die nadelen heb ik zelf nog niet ondervonden en mijn stal staat er ondertussen alweer een jaar.
Wel heb ik een luifel van 1 meter aan de voorkant, zodat ik alleen maar tussen het huis en de stal nat kan worden.
Buiten aanbinden en dergelijke kan je ook oplossen door een gedeelte tussen de stallen open te laten (alleen geen voorwand), zodat je daar kan poetsen en dergelijke. Dat hebben wij ook gedaan (zie snel-gedaan tekeningetje hieronder). Daarnaast kan je daar dan ook dingen als voer neerzetten of een zadelkast en dergelijke.
Het hebben van weinig licht kan je natuurlijk voorkomen door goede en genoeg lampen neer te hangen (bijv. decoratieve electrische lantaarn aan de buitenkant).
En het heet worden heb ik ook niet zo'n last van.

Afbeelding
Zo hebben wij dat thuis ongeveer opgelost. (plaatje is erg groot in verhouding tot de tekening, maar anders kan ie niet worden geuploaded via Mijnalbum.nl)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:10

Judje schreef:
rijoyco schreef:

Die nadelen heb ik zelf nog niet ondervonden en mijn stal staat er ondertussen alweer een jaar.
Wel heb ik een luifel van 1 meter aan de voorkant, zodat ik alleen maar tussen het huis en de stal nat kan worden.
Buiten aanbinden en dergelijke kan je ook oplossen door een gedeelte tussen de stallen open te laten (alleen geen voorwand), zodat je daar kan poetsen en dergelijke. Dat hebben wij ook gedaan (zie snel-gedaan tekeningetje hieronder). Daarnaast kan je daar dan ook dingen als voer neerzetten of een zadelkast en dergelijke.
Het hebben van weinig licht kan je natuurlijk voorkomen door goede en genoeg lampen neer te hangen (bijv. decoratieve electrische lantaarn aan de buitenkant).
En het heet worden heb ik ook niet zo'n last van.

Zo hebben wij dat thuis ongeveer opgelost. (plaatje is erg groot in verhouding tot de tekening, maar anders kan ie niet worden geuploaded via Mijnalbum.nl)

Ziet er goed uit, maar onze stallen zijn zo één twee drie niet zo te verbouwen hoor...luifel gaat ook niet werken (is de dakgoot te laag voor). Dus ik heb nu eenmaal te kampen met deze nadelen, maar het is mijn hele leven al zo, dus ik ben niet anders gewend.

In de winter bevriezen de waterleidingen tja...dat is gewoon ieder jaar weer bingo.

De hitte komt omdat het een muur is waar de zon de hele dag op staat...en weinig wind langs komt.

Licht moet er nog meer komen, maar mijn vader wil mijn hints nog niet echt oppakken... Dromen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:19

Ik vind ook een buitenstal het beste, veel frisse lucht, minder stof en lekker naar buiten kijken. Dat een binnenstal wat warmer is vind ik juist een nadeel, dan moet het paard telkens naar buiten in de koude wei. Dan heb ik hem liever in een buitenstal staan waar het ook wel iets warmer is dan buiten ivm ontbreken wind en regen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:27

rijoyco schreef:
Ziet er goed uit, maar onze stallen zijn zo één twee drie niet zo te verbouwen hoor...luifel gaat ook niet werken (is de dakgoot te laag voor). Dus ik heb nu eenmaal te kampen met deze nadelen, maar het is mijn hele leven al zo, dus ik ben niet anders gewend.

In de winter bevriezen de waterleidingen tja...dat is gewoon ieder jaar weer bingo.

De hitte komt omdat het een muur is waar de zon de hele dag op staat...en weinig wind langs komt.

Licht moet er nog meer komen, maar mijn vader wil mijn hints nog niet echt oppakken... Dromen

kun je niet planten tegen die muur aan laten groeien? dat het wat minder warm is. ofsoort weerkaatsende verf erop?

mijn paard heeft de mazzel van het beste van beide opties:
hij staat in een binnenstal, maar: met open nok-constructie, en bij de uitgang (dus zat te zien en veel frisse lucht). maar wel warm, vriendjes te zien en te voelen, geen gladde stoep, en droog! (ja, hij is verwend Tong uitsteken )

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:32

dierfysio schreef:
kun je niet planten tegen die muur aan laten groeien? dat het wat minder warm is. ofsoort weerkaatsende verf erop?

Was wel een idee geweest ja, maar er zit niet genoeg ruimte, dus zullen de paarden eraan gaan vreten.
Verf (bestaat er zo'n verf??) lijkt me niet echt een mooie oplossing, het is een gemetselde muur.
Ik wou eingelijk en paar bomen planten op het bestratingsvlak ervoor, maar ik denk niet dat mijn ouders dat willen.

Bovendien is het de bedoeling dat de paarden over een jaar of wat weggaan bij huis, dus we gaan er niet teveel aan veranderen.
Ach en ik ben er aan gewend, dus ik klaag niet zo hard hoor, al zijn het wel de mindere puntjes!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:40

ah, wat zonde dat je paardjes weggaan (of gaan ze naar een beter plekje). Ach gut
tsja, het was maar een ideetje wat ik had.
dat van die verf: je hebt toch ook die weerkaatsende bucas-stof? nou, zoiets maar dat in verf. zal best bestaan.

maar als het maar tijdelijk is, en je weet toch niet beter: dan zing jij je tijd wel uit! sterkte!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:54

dierfysio schreef:
ah, wat zonde dat je paardjes weggaan (of gaan ze naar een beter plekje). Ach gut
tsja, het was maar een ideetje wat ik had.
dat van die verf: je hebt toch ook die weerkaatsende bucas-stof? nou, zoiets maar dat in verf. zal best bestaan.

maar als het maar tijdelijk is, en je weet toch niet beter: dan zing jij je tijd wel uit! sterkte!

Sterkte..haha zo erg is het nou ook weer niet Vork !!

Het is de bedoeling dat als ik op mezelf ga wonen, ik over een paar jaar een soort van boerderijtje koop waar ik of een deel van heb, of waarvan ik een deel van kan verhuren/verkopen met een stuk grond erbij, zodat de paarden dan naar mij verhuizen. (deels betaald door mijn ouders ...haha)

Thuis hebben we heel weinig grond (60 bij 120 m ofzo) voor 4 paarden, en er is geen mogenlijkheid om meer grond bij te kopen.
Bovendien willen mijn ouders graag de weide gebruiken als voetbalveld voor de gasten, leveren de paarden veel 'troep' op het erf, wat ook niet erg netjes is voor de gasten.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:17

Wij hebben binnenstallen.. ik vind het zelf wel makkelijker.. het is warmer in de winter en ze kunnen minder op de toch staan.. En als het regent word je ook niet nat ofzo.. we hebben bij een paar stallen wel luikjes naar buiten en die staan in de zomer dan wel open.. voor de frisse lucht.. ik heb er iig alleen maar voordelen van.

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:27

ik zou zelf voor een buitenstal kiezen. wij hebben binnen en buitenstallen. mijn oude paard had last van stofalergie en bij een binnen stal had hij er veel meer last van dan bij een buitenstal. in de binnen stal is het vaak warmen en vooral in de zomer er warm en in de buiten stal kan er wel wind staan maar dat kan je voorkomen door het luik dicht te doen. en er is veel minder stof aan wezig in een buiten stal dan in de binnen stal. en onze buiten stal heeft wel een dak boven de stallen en ook de poetsplaats is over dekt dus de paarden staan wel droog. het is bij ons eigenlijk een open loods waar 4 stallen in zijn gebouwd en een poetsplaats.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:53

ik zou als ik moes kiezen voor een buitenstal kiezen waar wat frisse lucht komt of een stal binne bij de deur waar ook wat frisselucht kan komen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:58

Ik ga voor de binnenstal met goede ventilatie.
Een buitenstal is leuk in de zomer,maar s'winters vind ik het niks.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:03

Ik vind buitenstallen ook ideaal. Nu staat mijn paard in een stal met 6 boxen, die aan 2 kanten open is, dus toch een beetje buitenstal effect. Als de wind in de stal staat gaat er wel 1 kant dicht om tochten tegen te gaan, maar verder gaat het zo prima Lachen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:57

wij hebben een stal met een buitenluik en schuifdeur binnen en een stal zonder buitenluik. die met buitenluik is veel frisser, niet qua temperatuur maar frisse lucht en meer licht.
als het hard regent gaat het bovenluik gewoon dicht zodat het niet binnenregent.

Van poetsen in de regen heb ik geen last omdat de stallen in een oude varkensstal gebouwd zijn dus binnen ruimte genoeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:48

Wij hebben kapschuren, dus een open front, maar ook niet helemaal buiten.
Als we de schuren gaan vervangen wil ik binnenstallen, maar met bij zoveel mogelijk boxen ook een dubbele buitendeur zodat het tegelijkertijd een buitenbox is. Bij de achterste stallen wil ik er een uitloopje aan vast maken zodat ze zelf in en uit kunnen lopen om rond te kijken en een frisse neus te halen.
Die combinatie, van geïsoleerd stalgebouw (zomers niet te warm en 's winters minder kans op bevroren leidingen) met binnen een gangpad, wasplaats, zadelkamer etc, en dan de stallen met binnen een schuif of draaideur met voerhek en aan de buitenmuur een dubbele deur met luik en uitloop.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:30

Mijn paarden staan bij ons thuis op de deel. Alle 3 de stallen hebben een groot luik naar buiten en 1 stal heeft ook nog een deur aan de zijkant die deelbaar is en waarvan de bovenkant altijd openstaat. De luiken staan zomer en winter open, dan maar bevroren leidingen. Licht en lucht is veel belangrijker.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:58

Voor de paarden vind ik een luikstal iig alleen maar voordelen hebben. Wij hebben binnenstallen, waarvan aan 1 kant er 4 een luik hebben. Ideaal voor de paardjes met gevoelige luchtwegen of druktemakers Knipoog