DRINGENDE dekenvraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDjailo

DRINGENDE dekenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:06

hoi allemaal

normaal gebruik ik nooit een deken vandaar dat ik het even vraag, ik vind het weer nu zo slecht dat ik aan een regendeken zit te denken, mijn paard staat 24/7 buiten in een weiland zonder schuilstal. Ze kunnen nog niet naar binnen want er wordt momenteel een bewegingsstal gemaakt en die is pas 1 oktober klaar dus als noodoplossing wil ik voor een regendeken gaan.

ik wil hem van de winter gewoon zonder deken hebben dus wil geen deken die invloed heeft op het groeien van de wintervacht want die moet ie wel gewoon krijgen.

is het dan goed als ik voor een 0 grams regendeken ga? groeit de wintervacht dan nog gewoon? heb er echt geen verstand van.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

thanks alvast...

Daisy

Jilly__

Re: DRINGENDE dekenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:09

bij een ongevoerd regen deken moet je er wel rekening mee houden dat dat best warm is als het niet regent enzo als de mijne buiten staat met een ongevoerd regendeken en de zon schijnt maar een beetje heeft hij zweetplekken, dus denk wel dat het de haar groei verstoord.

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:19

ok thanks voor je reactie, iedereen heeft deze ervaring verder?

NouvelleVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:27

Als je een 0 grams regendeken opdoet krijgt een paard nog wel een wintervacht.
Je moet idd wel even opletten als het toch weer wat warmer wordt in het zonnetje, maar ik denk dat dat rond deze tijd nog wel mee zal vallen.
Als ze 24 uur per dag op de wei staat zou ik ook een regendekentje opdoen.
Als het voor een paar uur is en 's nachts op stal zou ik het niet doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:47

Heeft hij het koud dan? Misschien heeft je paard nergens last van en hoef je je helemaal geen zorgen te maken.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:50

xxappiexx schreef:
Heeft hij het koud dan? Misschien heeft je paard nergens last van en hoef je je helemaal geen zorgen te maken.

Inderdaad..

Mijn Tinker staat ook 24/7 buiten, ook met regen en de voorspellingen die ze deze week opgeven..
Ook zonder schuilstal, maar kan wel eventueel 'schuilen' onder klein afdakje!

Zolang je ze lekker een wintervacht laat krijgen, dan kunnen ze makkelijk met weer en wind buiten staan..
Zeker een haflinger, fjord, tinker of wat dan ook in die richting.. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:47

Je kan natuurlijk voor dat eventjes ook gewoon GEEN deken op doen. Er zijn genoeg paarden die NOOIT een schuilstal hebben en wel 24/7 buiten staan. En daarvan ken ik er weinig die ziek zijn.
De meeste zieke paarden zijn volgens mij paarden die (bijna) nooit buiten staan, altijd met dekentjes staan en dergelijke.
Net zoals bij mensen, hoe komt het dat mensen van een boerderij over het algemeen veel sterker en gezonder zijn dan stadsmensen? Tuurlijk, deels door de lucht, maar voornamelijk: door het vele buiten zijn en niet lopen miemelen bij een zandkorreltje meer of minder

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:54

?

Al mijn paarden staan al jaren onder deken sommige al bijna 20 jaar. Niet één is er ooit van ziek geworden in tegendeel zelfs. Bij grote temperatuurswisselingen heb ik er 2 die erg gevoelig zijn voor koliek. Juist door de dekens kan ik dit voorkomen. Schiet de temperatuur ineens 10 graden omhoog gaat gewoon de deken er af. Of bij het omlaag schieten van de temperatuur gaat er een (dikkere) deken op. Dit kan ik niet indien ze wel of juist niet in hun wintervacht staan.

Indien je een paard onder deken zet, dien je ook een zeer zorgvuldig deken beleid te voeren!
Dit houdt in dat je de temperatuur goed in de gaten dient te houden en dien overeenkomstig dekens op of af dient te doen.

Een paard zónder schuilstal zou ik zowieso voorzien van een regendek indien het weer het "voorschrijft". Paarden staan niet voor hun lol in het natte en koude weer.