rubberen matten in de stal met laagje vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

rubberen matten in de stal met laagje vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 22:51

op onze stal staan alle paarden op rubberen matten,en je kunt vlas inkopen om erbij in te doen,hoeveel vlas moet je er eerst in doen als je ook al matten erin hebt liggen? hoevaak de natte plekken eruit? gr emaartje

ben benieuwd naar meerdere ervaringen..

ulestro

Re: rubberen matten in de stal met laagje vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:53

ik heb thuis rubberen matten liggen met vlaslemen
ik doe elke week 1 pak erin
en probeer iedere dag de strontjes uit te halen
en als ik een natte vlek zie haal ik die er ook uit
ik haal alles er ongeveer uit na een week
doordat ze op matten staan is het dus maar een dun laagje...
normaal met vlas zeggen ze 4 pakken om te starten en iedere week 1 pak erbij en om de 4 a 8 weken er alles uithalen dus vind mijn methode ook wel voordeliger Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:19

Gewoon tot de bodem bedekt is, dus je mag de rubberen matten nog wel een beetje zien op sommige plekken, maar niet overal. Nouja je moet het zelf weten, maar zo zou ik het doen.
En elke dag de natte plekken eruit halen en elke dag nieuw "spul" erbij doen.

NouvelleVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:37

In pricipe hoeft er helemaal geen bodembedekking op die matten.
Als je echt die speciale stalmatten hebt, gaat het vocht er gewoon doorheen

Zelf zou ik er wel iets van bodembedekking op doen voor het comfort van het paard, maar kun je dan niet beter wat stro nemen? Dan hebben ze ook nog wat te doen (bezigheidstherapie).
Want vlas neemt men meestal, omdat de urine onderin trekt en daardoor de bovenlaag droog blijft, maar dat heb je niet nodig, omdat bij jou de urine al door de stalmatten gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:38

Het ligt eraan watvoor matten je hebt.

Zijn het gewoon dichte matten of van die vochtdoorlatende tegels?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:48

NouvelleVie schreef:

Zelf zou ik er wel iets van bodembedekking op doen voor het comfort van het paard, maar kun je dan niet beter wat stro nemen? Dan hebben ze ook nog wat te doen (bezigheidstherapie).
Want vlas neemt men meestal, omdat de urine onderin trekt en daardoor de bovenlaag droog blijft, maar dat heb je niet nodig, omdat bij jou de urine al door de stalmatten gaat.

idd, en als je toch een laagje op de bodem wilt hebben is 1 pak vlas wel voldoende voor een stal van 3x3.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 23:39

xxappiexx schreef:
NouvelleVie schreef:

idd, en als je toch een laagje op de bodem wilt hebben is 1 pak vlas wel voldoende voor een stal van 3x3.

oke heb ik het juist gedaan ,het zijn trouwers dichte matten,en doe er elke week 1 pak bij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:15

Wij hebben beide gehad, dichte matten en vochtdoorlatende.
Bij de vochtdoorlatende moet je absoluut geen vlas gebruiken want daar raken ze verstopt van en heb je dus niets meer aan de mat. Bij een vochtdoorlatende mat kun je beter stro gebruiken.

Bij de dichte matten doe ik er altijd een pak vlas in wat ik uitspreid over het achterste deel van de stal. Zo hebben ze toch wat om in rond te scharrelen en om lekker op te liggen. Ik doe het zelf nooit voorin omdat ze daar toch niet liggen en dan ook alle vlas door het hooi heen schoppen en dan het hooi niet meer lusten.
Ik vulde het zelf met 2x per week een halve baal aan.
Maar het is ook afhankelijk van het paard, als ze netjes achterin poepen en plassen kun je lang doen met 1 baal, als ze overal hun behoefte doen en het verspreiden over de box mag er iedere dag wel een half pak bij.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:04

ik heb ervandaag 1 pak bijgedaan wat eingelijk nog niets eens hoefde hij odet netjes achterin poepen en plassen