wat is het best voor mijn pony?en wat moet ik tegen de hoefs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovechip

wat is het best voor mijn pony?en wat moet ik tegen de hoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:17

Hoi.
zaterdag is mijn pony naar de hoefsmid geweest en hij staat nu weer op ijzers zoals normaal.
alleen gisteren wilde ik hem longeren en na 1 rondje liepo hij kreupel ben toen gestopt en heb hem maar op stal gezet, (heb eerst wel even naar zijn hoeven gekeken of ik iets kon vinden). Mijn pony word sochtends altijd buitengezet in de wei (tis een shettie) vandaagstond hij ook gewoon buiten net als gister,

vandaag heb ik hem ook een paar rondjes aan de longe laten lopen. in het begin liep hij kreupel maar a 2 rondjes liep hij haast helemaal niet meer je kon duidelijk zien dat het erg pijn deed. ben toen gelijk gestopt en heb hem weer opstal gezet in zijn stal wilde hij zelf geen stap zetten om naar zijn voerbak te komen. hij is trouwends kreupel aan zijn 2 voor benen hij staat wel 4kant op ijzers maar alleen voor heeft hij er last van.

is het beter dat mijn pony op stal laat staan of is het geen probleem als hij naar buiten gaat (de wei is?) en wat moet ik verder doen tegen de kreupelheid?

en wat moet ik tegen de hoefsmid zeggen? aangezien hij zaterdag op ijzers is gezet daarna had ik hem op stal gezet, en ik zondag ziet dat hij kreupel loop op beide voorbenen.

Marigold

Re: wat is het best voor mijn pony?en wat moet ik tegen de hoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:19

ik zou gelijk de hoefsmid bellen, straks zit er een nagel verkeerd ofzo..
krijg je ontstekingen enzo, en de pony veel pijn..
waarom heb je hem op ijzers staan dan,
is gewoon bekappen (of natuurlijk bekappen) niet veel beter voor hem?

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:20

wij hebben geen bak alleen een wei dus hij loopt bijna altijd wel buiten, aangezien het winter word en het dan te modderig is, of het land omgespit word, ook loopt hij vaak voor de kar op straat Knipoog dus hij heeft ze wel echt nodig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:21

oke, maar voor nu zou ik toch echt zo snel mogelijk de smid terug laten komen..

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:22

ga ik zeeker doen Knipoog in ieder geval al bedant voor de tip.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:25

Bel de smid even of hij terug wil komen, misschien is er iets fout gegaan!

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:28

Als hij te veel gras heeft gegeten, kan het ook hoefbevangenheid zijn. Staat hij veel op de wei?

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:32

elke dag alleen savonds/ snachts staat hij binnen. ik krijg de hoefsmid niet te pakken heb dr voicemail ook al ingesproken :S

maar kan hij verder gewoon buitenstaan?

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:37

ik zou gewoon de hoefsmid bellen, als ie hoefbevangen is kan je hoefsmid je er als het goed is meer over vertellen

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:44

die krijg ik niet te pakken Knipoog zie het bericht hierboven Knipoog heb het net ook al nog een keer geprobeert.... Boos!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:20

Hoe staat je pony er nu bij? Probeert hij naar achter te leunen om zijn voorbenen te ontlasten? Want als het idd hoefbevangenheid is, moet je er snel bij zijn. Dan heb je de meeste kans op een goede genezing. Als je denkt dat het de ijzers zijn, toch maar proberen te blijven bellen

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:51

vandaag liep hij al weer normaal ik had hem even aan de longe om te kijken hij hij liep en hij begon gelijk te draven kleine stukjes onderdoor liep hij nog licht kreupel, zou ik de hoefsmid nog proberen te bellen?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:39

Als ik jou was, zou ik idd nog een keer bellen. Beter een keer te veel dan een keer te weinig! En er kan zoveel mis gaan met die hoeven..Ik weet er alles van..Ik heb een fjord met hele moeilijke hoeven (lees brokkelhoeven, een keer een scheur van boven tot onder..) Zelf bel ik meteen de smid (of dierenarts) als ik iets niet vertrouw.

(al moet ik bekennen dat ik nu ook al 3 keer mijn smid heb gebeld ivm een loszittend ijzer, en ik ook nog steeds niets gehoord heb. Het ijzer is er bijna af, de nagels er doorheen getrokken..pfff)
Ik ben nu al ruim 4 weken aan het wachten op de smid. Paard staat dus op rust.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:12

capopjekop schreef:
Hoe staat je pony er nu bij? Probeert hij naar achter te leunen om zijn voorbenen te ontlasten? Want als het idd hoefbevangenheid is, moet je er snel bij zijn. Dan heb je de meeste kans op een goede genezing. Als je denkt dat het de ijzers zijn, toch maar proberen te blijven bellen

Zelfde vragen ? Koe

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:32

hij leunt niet meer naar achter en loopt zelfs niet meer kreupel ik kreeg weer de voice mail van de hoefsmid heb hem ingesproken, maar het kan zijn dat ze last van haar reuma heeft dat heeft ze wel meer,, maar ja,,

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:22

Waarom laat je je paard gelijk weer lopen aan de lounge als ze een paar pasjes goed zet?Laat haar toch op rust!
Koel haar hoeven voor de zekerheid af,is aan te raden met hoefbevangenheid(zeg niet dat ze het heeft!)en als ze het niet heeft kan het geen kwaad

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:47

Maar bij bevangenheid hoeven ze ook niet perse naar achter te leunen. Mijn pony liep heel stijf, dachten we eerst dat ze gevallen was en haar schouder had gekneust (DA en smid konden toen niks vinden) Dus haal er aub iemand bij als ze eerst wel in die bevangenstand stond, al is het maar om het te laten controleren, want een bevangen paard heeft echt speciale zorg nodig

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:54

hij loopt helemaal niet kreupel meer Haha!

Armaris: ik laat hem 2 rondjes aan de longe lopen om te kijken hoe hij loopt, als ik er naast ga rennen zie ik daar niet veel van Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:58

lovechip schreef:
hij loopt helemaal niet kreupel meer Haha!

Armaris: ik laat hem 2 rondjes aan de longe lopen om te kijken hoe hij loopt, als ik er naast ga rennen zie ik daar niet veel van Knipoog

En als je iemand anders met hem laat lopen?Als je paard bv aan het linkerbeen een blessure heeft en daarom dus kreupelt kan je het misschien erger maken aan de longe

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:46

het verschil tussen 2 rondje longeren en een stukje draven is niet groot, en er was ook niemand dus ik had geen keus. Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:08

lovechip schreef:
het verschil tussen 2 rondje longeren en een stukje draven is niet groot, en er was ook niemand dus ik had geen keus. Knipoog

Toch wel Knipoog Als je paard hoefbevangen is mag je deze nooit onnodig laten lopen

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 10:56

dan zal ik hem ook niet mogen laten draven aan de hand om te kijken hoe hij loopt, Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:43

Feit is wel dat als je paard bevangen is (geweest) en je laat hem weer langzaam aan lopen, je in het begin alleen rechte lijnen moet lopen en zo min mogelijk bochten. Longeren is dus idd niet goed voor een bevangen paard, maar ik lees dat die van jou gelukkig niet bevangen is.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 14:49

het klijkt me sterk dat hij precies hoefbevangen is geweest nadat hij naar de hoefsmid is geweest. dat zal dan wel heeel toevallig zijn.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:33

lovechip schreef:
het klijkt me sterk dat hij precies hoefbevangen is geweest nadat hij naar de hoefsmid is geweest. dat zal dan wel heeel toevallig zijn.

En toch kan dat,verkeerd geslagen kan ook een oorzaak zijn van hoefbevangenheid