Paard staat alleen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Paard staat alleen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 14:56

Hoihoi!

Ik heb een eigen pony Camee. Ze staat bij ons aan het einde van de straat. Er is daar een restaurantje en daaraanvast zit 1 stal. Daar staat mijn pony in. Daarvoor zit een best wel heel groot weiland waar ze in staat. Helaas staat ze wel alleen. Toen wij 4 weken op vakantie zijn geweest hebben we haar bij een pension gezet bij mensen die we kennen en toen we haar op hadden gehaald hadden we het idee dat ze Heimwee had. Ze kan in een paar weilanden verder één paard zien staan maar aan alleen hinneken hebben ze niet veel. We hebben met die man overlecht of de paarden samen mogen staat maar hij wil het absoluut niet ! Huilen Dus wilden we een shetlandertje kopen, handig hoef je niet veel aan te doen, maar, voor een shetlander is er veel te veel gras, hij zou zich in 2 jaar dood eten en dat willen we natuurlijk ook niet! Een paar schapen of geiten wil me vader niet (en is dat nou zo leuk... Verdrietig ) Dus de oplossing is dat iemand die ook een pony wil hem erbij zet en gewoon betaald maar ik ken niemand die dat zou willen. Paard dan maar alleen laten staan? Is dat erg, heeft iemand dit ook of heeft iemand een andere oplossing?

Alvast bedankt,
Groetjes Chantal!

Thirsa_

Re: Paard staat alleen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:57

Je kunt een advertentie op marktplaats of hier op bokt zetten dat je een weidemaatje voor je pony zoekt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:58

Advertentie op marktplaats zetten?

Of een gezeldschaps paardje kopen, mankeren vaak wel iets maar je pony heeft wel een maatje Lachen Zijn meestal niet zo duur

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:01

Misschien eerst maaien, en dan inderdaad een klein gezelschapspaardje. En met het maaien het gras onderhouden?

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:03

Heeft mijn eigen pony dan niet te weinig gras. En hoe moet ik een gezelschap pony onderhouden. Een shet hoef je niet te rijden en daar heb ik met school erbij ook geen tijd voor !

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:06

heart4horses schreef:
Paard dan maar alleen laten staan? Is dat erg, heeft iemand dit ook of heeft iemand een andere oplossing?

Persoonlijk vind ik dat een paard/pony niet alleen mag staan, ze zijn tenslotte kuddedieren. Ik ken wel mensen die een paard alleen hebben staan, na een paar jaar zal dat wel wennen Bloos , maar diervriendelijk vind ik dat niet.
Paarden hebben sociaal contact nodig en dus gezelschap.

Oplossing: kan zijn door inderdaad een advertentie te plaatsen. (misschien dat je de verzorging dan samen kunt doen)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:08

een gezeldschapspony mag meestal ook niet meer gereden worden omdat hij of te oud is of iets heeft waardoor het niet kan Knipoog

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:09

Hmm dat zou dus een oplossing kunnen zijn maar erg leuk om een oude pony te kopen is het nou ook weer niet ...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:12

Hoeft niet persee een oude te zijn hoor Lachen Kan ook een paard van 9zijn die een zware peesblessure of atrose heeft gehad die niet meer mag rijden Knipoog

Kijk eens hier op bokt, hiet stonden de laatste tijd ook gezeldschapspaarden aangeboden Lachen

Chantal78

Morris schreef:
heart4horses schreef:
Paard dan maar alleen laten staan? Is dat erg, heeft iemand dit ook of heeft iemand een andere oplossing?

Persoonlijk vind ik dat een paard/pony niet alleen mag staan, ze zijn tenslotte kuddedieren. Ik ken wel mensen die een paard alleen hebben staan, na een paar jaar zal dat wel wennen Bloos , maar diervriendelijk vind ik dat niet.
Paarden hebben sociaal contact nodig en dus gezelschap.

Oplossing: kan zijn door inderdaad een advertentie te plaatsen. (misschien dat je de verzorging dan samen kunt doen)

helemaal mee eens

Stado

Kun je niet doen aan strookbeweiding? Dan geef je elke dag een stukje nieuw gras bij en kunnen de pony's zich niet dood eten. Ik heb een haflinger en twee mini's samen lopen. Bij mij gaat het prima. Jou rijpony kun je eventueel bijvoeren met brokken of hooi als je denkt dat die niet genoeg heeft. Maar een shetlander kan best met een grotere pony mee eten hoor. Hier in de buurt lopen veel shetlanders op enorme weilanden Knipoog Ik denk dat jou pony, als ze kon kiezen, liever een maatje heeft dan veel gras voor haar alleen.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:17

Bedankt voor alle reacties! Ik ga eens met mijn vader overleggen. Ik vind een pony die een zware blessure heeft gehad wel een goed idee. Dan kan die toch nog een fijn leventje leiden! Maar is het dan goed genoeg als die alleen een schutstal heeft? Mijn eigen pony heeft een gewone stal maar en kan geen 2e bij. Wel een schutstal in het weiland. (aan 3 kanten dicht en de open kant voor de helft dicht)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:29

Een schuilstal is voldoende, als ze maar droog kunnen staan dat is belangrijk. En in de winter natuurlijk in de gaten houden of het gras nog voldoende is, en anders bijvoeren met hooi, of soms lekkere warme slobber.
Je paardje zal je dankbaar zijn met een kamaraadje erbij! Lovers

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:31

Een schuilstal is genoeg ja Lachen
Wel zorgen voor genoeg ruwvoer (gras of hooi) zodat ze zich goed warm kunnen houden Lachen

Fijn dat je er iets mee wilt doen. Vaak hebben mensen zoiets van tja.. Laat hem dan maar alleen ..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:33

of je bied plaats aan voor een ander paard? Eigenaar van het andere paard krijgt stukje land en jij hebt een maatje voor je pony! Weet niet waar je woont, ken nog wel wat mensen die een plekje zoeken Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:35

Een kleine pony kost net zoveel onderhoud als een grotere. Je kunt er dus ook een grotere bij doen. Lachen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:38

Mag ik vragen waar je pony staat (in welke plaats?)

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:39

Ik wil eigenlijk wel een pony die niet meer mag rijden! Dat lijk me wel een perfecte oplossing. Bedankt in ieder geval voor de reacties. Door jullie ben ik eruit! Haha!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:40

Zeg ik liever niet als je het niet erg vind Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:51

heart4horses schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga eens met mijn vader overleggen. Ik vind een pony die een zware blessure heeft gehad wel een goed idee. Dan kan die toch nog een fijn leventje leiden! Maar is het dan goed genoeg als die alleen een schutstal heeft? Mijn eigen pony heeft een gewone stal maar en kan geen 2e bij. Wel een schutstal in het weiland. (aan 3 kanten dicht en de open kant voor de helft dicht)

Ik heb onlangs de moeder van mijn 2-jarig merrietje verkocht. Omdat ik haar niet alleen wilde laten staan en we ook zo weer de herfst/winter ingaan en ze dan ook wat meer op stal komen heb ik een 5 maanden oud shetland hengstveulentje gekocht. Leuk ding (wordt voorjaar wel gecastreerd) en ze trekken nu al heel erg naar elkaar toe, erg leuk om te zien! Kost niets (90 euro; incl. papier + chippen erbij) Ik vind het altijd wat riskant om een pony te kopen met een oude blessure of die medisch iets mankeert. Je wil natuurlijk niet dat ze na een ren-en speelkwartier op de wei ineens de blessure weer opspeelt en ze op 3 benen staat (en je dus dure dierenarts rekeningen binnenkrijgt, voor een 'gezelschapsmaatje'). Ik ben er altijd wat huiverig voor, zoek dat goed uit voordat je eventueel zo'n pony koopt. Succes in ieder geval met je zoektocht - dit is de ideale tijd; we gaan weer naar de winter dus moeten veel mensen van hun paarden/veulens af anders moeten ze op stal en dat kost geld. Een schutstal is trouwens prima voor je paarden, zo te lezen staan ze daar mooi droog en warm.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:27

Ik ben het er helemaal mee eens dat een paard/pony niet alleen hoort te staan. Denk echter niet te licht over een gezelschapspony erbij. Ik had een weiland gekocht voor mijn merrie, wilde haar niet alleen laten staan dus een paard erbij gekocht. Die twee hangen zo erg aan elkaar dat ik met mijn rijpaard niet van de wei weg kon, de andere flipte helemaal. Heb er toen dus een derde bij moeten zetten om de achterblijver gezelschap te houden.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:41

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn pony kwam ook alleen te staan en wilde op een gegeven moment niet meer eten. Omdat ik geen andere pony erbij wilde hebben, heb ik een geit gekocht. Nadat mijn pony eerst de geit alle hoeken van de wei heeft laten zien, ging het prima! Ze stonden daarna altijd bij elkaar zowel in de wei als in de schuilstal.
Misschien is dat een idee? Een geit is erg goedkoop zowel in aanschaf als in onderhoud en een leuk gezelschapdier voor je pony.
Succes ermee!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:07

kakoo schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn pony kwam ook alleen te staan en wilde op een gegeven moment niet meer eten. Omdat ik geen andere pony erbij wilde hebben, heb ik een geit gekocht. Nadat mijn pony eerst de geit alle hoeken van de wei heeft laten zien, ging het prima! Ze stonden daarna altijd bij elkaar zowel in de wei als in de schuilstal.
Misschien is dat een idee? Een geit is erg goedkoop zowel in aanschaf als in onderhoud en een leuk gezelschapdier voor je pony.
Succes ermee!

Het is niet een ideale oplossing. Het is immers geen soortgenoot, en een geit heeft de neiging om veelvuldig uit te breken, dus je bedrading moet erg goed in orde zijn. Maar het is wel een oplossing...een km verderop staat ook een pony met een geit. Dat lijkt heel erg leuk te gaan. Zij hebben een weide omringd door sloten. De geit kan gaan en staan waar hij wil (dus geen kans op een geplette geit door pony Haha! ). En samen lijken ze echt wel gelukkig te zijn. Nadeel van een geit kopen is wel dat ze oormerken hebben en dus geregistreerd zijn. Dus zal je op de 1 of andere manier een bedrijfsnummer moeten aanvragen. Doe je dat niet, dan heb je erg veel problemen bijv. overlijden. Rendac zal de geit dan waarschijnlijk niet willen ophalen. Andere nadeel dat een geit evenhoevig, dus bij een geval van mond en klauwzeer, mag jouw pony dan ook niet van het erf.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:47

Dat is waar, mijn geit ging af en toe wel bij de buren langs, maar dat was verder geen probleem. De omheining moet in ieder geval goed in orde zijn.
Een bedrijfsnummer is echt niet nodig, heb ik in al die jaren niet gehad en daar is ook nooit naar gevraagd. Ik heb de geit uiteindelijk moeten laten inslapen. De dierenarts heeft hem toen meegenomen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:44

mijn pony staat ook alleen vanaf oktober tot mei,en vanaf mei tot oktober weer samen met mijn andere paard,gaat goed