Help mijn paard is "dominant" in de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyennecz

Help mijn paard is "dominant" in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 13:25

Help ik heb mijn tuigpaard merrie nu 4 maanden in die vier maanden is ze 4 maal kreupel geweest 1 maal omdat ze dankzij de dagjesmensen in iets scherps getrapt had en 3 maal kreupel uit de wei door wonden veroorzaakt door trappen ook haar rug zit vaak onder de striemwonden.
Ze is vrij dominant en gaat ook geen conflict uit de weg.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

Alani

Re: Help mijn paard is "dominant" in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:40

kun je meer info geven.
Bijv. Hoe groot is de weide waar ze in staat? Is er voldoende te eten? Wat is de samenstelling van de groep?

De vraag is natuurlijk ook is dominant of hardleers?

cheyennecz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 13:47

Alani schreef:
kun je meer info geven.
Bijv. Hoe groot is de weide waar ze in staat? Is er voldoende te eten? Wat is de samenstelling van de groep?

De vraag is natuurlijk ook is dominant of hardleers?

Hoi de weide is zeer groot en er is voldoende eten. De samenstelling van de goep is
2 oude merrie's + 3 jongere merrie's + 3 ruinen
ze staat altijd samen met de dominantste ruin

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:05

Buiten de dominante ruin om is er dus geen andere die dominant is.?
Komt je veulen uit een dominante merrie of een merrie die ook de baas in de groep was?

Opzich zou ik me om haar gedrag nog niet zo druk maken. Ze is nu kennelijk in de fase om uit te zoeken tot hoever ze kan gaan. Na een tijdje zal dit ook wel minder zijn. Ook de andere leden van de groep moeten haar op haar plek zetten of accepteren dat ze hoger in rang staat dan zij.

Ik vind het voordeel van een dominant paard, dat ze vaak ook een evenwichtig karakter hebben.
Mijn merrie (inmiddels 8) was als veulen ook altijd bezig met de 'baas willen zijn'. Dat is ze ook wel geworden, maar dat ging niet zomaar.

cheyennecz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 14:09

Alani schreef:
Buiten de dominante ruin om is er dus geen andere die dominant is.?
Komt je veulen uit een dominante merrie of een merrie die ook de baas in de groep was?

Opzich zou ik me om haar gedrag nog niet zo druk maken. Ze is nu kennelijk in de fase om uit te zoeken tot hoever ze kan gaan. Na een tijdje zal dit ook wel minder zijn. Ook de andere leden van de groep moeten haar op haar plek zetten of accepteren dat ze hoger in rang staat dan zij.

Ik vind het voordeel van een dominant paard, dat ze vaak ook een evenwichtig karakter hebben.
Mijn merrie (inmiddels 8) was als veulen ook altijd bezig met de 'baas willen zijn'. Dat is ze ook wel geworden, maar dat ging niet zomaar.

Hoi dan blijf ik maar hopen dat het in de tijd minder wordt en je hebt gelijk ze is een zeer rustige en evenwichtige merrie naar mij toe bedankt voor je advies