paardrijden op een nat paard of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

paardrijden op een nat paard of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:53

Mijn paarden staan als het niet te koud is vaak de hele dag en nacht buiten. Nou komt het wel eens voor dat het dan gaat regenen ze hebben wel een stukie om te schuilen maar vaak worden ze toch nog nat gewoon omdat ze er niet onder gaan staan of alleen met hun hoofd want de rest interesseert hun niet.

Nou vroeg ik me af kan je er een zadel op gooien als ze nat zijn? Want ik dacht namelijk altijd dat het niet zo goed was vooral omdat het ook kan gaan schuure, maar eigenlijk nooit na gevraagd aan iemand. Dus ben toch wel benieuwd of ik gelijk heb Lachen

ps. sorry als hij in het verkeerde topic staat wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen

Anoniem

Re: paardrijden op een nat paard of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:00

Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten. Als ik s'avonds naar les ga en het is regenachtig gooi ik er van te voren een ongevoerde regendeken op. Dat doe ik s'winters ook als ik naar de manege ga en het weer lijkt niet zo mooi, s'morgens gelijk een regendek op. Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar ik vind het geen fijn idee een nat paard op te zadelen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:01

Volgens mij kan het wel als je de plek waar het zadel komt te liggen (en de singel) maar eerst borsteld. De rest van het paard niet borstelen als hij nat is!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:10

[***] schreef:
Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten. Als ik s'avonds naar les ga en het is regenachtig gooi ik er van te voren een ongevoerde regendeken op. Dat doe ik s'winters ook als ik naar de manege ga en het weer lijkt niet zo mooi, s'morgens gelijk een regendek op. Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar ik vind het geen fijn idee een nat paard op te zadelen.

Ja ik kan hem dus geen deken om doen zeker niet als ik er niet bij ben. Hij slaapt heel vaak liggend en raakt helemaal verstrikt in het deken. Best gevaarlijk zeker omdat hij snel in paniek raakt als hij vast zit. Vaak doe ik als hij nat is een dekje met de longeersingel niet zo strak erop en laat hem ff lopen. Meestal word het onder het dekje dan snel droog en kan ik gewoon een zadel erop doen.

Saron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:11

Mmh ben eigenlijk ook wel benieuwd Clown.
Als ik ze een fleece deken omdoe zijn ze vaak in no time droog Bloos

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:14

Miryamk schreef:
Volgens mij kan het wel als je de plek waar het zadel komt te liggen (en de singel) maar eerst borsteld. De rest van het paard niet borstelen als hij nat is!

weet niet wat het uit maakt als je het borsteld bij het lopen beweegt het altijd wel dus gaan de haren weer door de war.

Wat gebeurd er als je de rest borsteld dan? Want als dat zo niet mag waarom onder het zadel dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:16

Persoonlijk vind ik waar het paard nat is je hem niet schoon geborsteld krijgt.
Dus heeft hij gerold je het zand niet weg krijgt. En juist het zand schuurt.

Ik spuit mijn paard dan juist waar het zadel heeft gezeten ff af. (nat is hij toch al.)
Dan is hij iig zuiver.

Maar als het kan zet ik hem liever even een uurtje binnen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:16

Tijdens het rijden zweet het paard toch ook onder het zadel? Bij mij toch. Dan zijn ze ook nat onder het zadel. Denk dus niet dat het kwaad kan...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:21

lindake schreef:
Tijdens het rijden zweet het paard toch ook onder het zadel? Bij mij toch. Dan zijn ze ook nat onder het zadel. Denk dus niet dat het kwaad kan...

Ja maar nat van het zweet is wel minder nat dan een flink regenbuitje. En meestal is hij niet onder het hele zadel nat als hij gezweet heeft.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:25

Volgens mij kan het niet echt kwaad dat je paard nat is onder het zadel, als het maar wel schoon is. Als er zand of zoiets zit, dan zou ik het niet doen of idd eerst schoonspuiten (als dat mogelijk is), want zand schuurt wel en dan krijg je schuurplekken. Mijn paard zweet ook altijd flink onder het zadel en dan is het dus net zo nat als dat is natgeregend, dus volgens mij maakt het echt niets uit. Denk ook niet dat water schuurt.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:26

runningkawa schreef:
Dus heeft hij gerold je het zand niet weg krijgt. En juist het zand schuurt.

Ik spuit mijn paard dan juist waar het zadel heeft gezeten ff af. (nat is hij toch al.)
Dan is hij iig zuiver.

Maar als het kan zet ik hem liever even een uurtje binnen.

Tsja dat is ook een optie, jammer genoeg word hij al helemaal gek als er een spettertje water uit de slang komt. Maar als het uit de lucht komt vallen interesseert het hem niet en op het strandje ook niet.

Maar niemand weet echt met zekerheid of het nou erg is of niet begrijp ik?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:30

ik heb regelmatig een nat paard opgezadeld een nooit problemen gehad, zolang er idd maar geen zand zit en het alleen maar nat is is het niet erg. wat betreft het borstelen van een nat paard. regenwater ligt op de vacht, maar de huid blijft als het goed is droog, wanneer je gaat borstelen borstel je door de bescherming heen en wordt hij dus nat en koud op zijn huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:33

Maar heb jij dan eens schoon buitenpaard?
Of heb ik alleen van die viezerikken die juist gaan rollen als het regent? Lachen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:33

Jojet schreef:
Volgens mij kan het niet echt kwaad dat je paard nat is onder het zadel, als het maar wel schoon is. Als er zand of zoiets zit, dan zou ik het niet doen of idd eerst schoonspuiten (als dat mogelijk is), want zand schuurt wel en dan krijg je schuurplekken. Mijn paard zweet ook altijd flink onder het zadel en dan is het dus net zo nat als dat is natgeregend, dus volgens mij maakt het echt niets uit. Denk ook niet dat water schuurt.

Het zand zit meestal wel in de vacht omdat hij in een bak staat dus ik zou hem steeds moeten afspoelen of ff droog laten stappen als het regent heeft. Maar ik had zo'n idee omdat nat haar toch best wel ruw is het bij beweging niet soepel zal glijden onder het zadel en dus er plekjes misschien zouden komen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:34

ik heb een redelijk schoon buitenpaard, en anders gaat er een spons of een spuit over, nat is ze dan toch al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:35

Dat doe ik dus ook Ja
Omdat zand dus wel schuurt Lachen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:35

runningkawa schreef:
Of heb ik alleen van die viezerikken die juist gaan rollen als het regent? Lachen

Hijs de grootste viezerik die er is, haha. Hij gaat nog languit liggen rollen in de modder als hij daar zin in heeft. Dus het zand zit er zeker in.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:17

Niet.. Ik heb het idee dat ik haar nooit schoon krijg en de kans dat het gaat schuren vind ik niks. In de winter heb ik er geen last van omdat ze met een dek staat. En als ze in de zomer echt nat is dan is het meestal ook geen lekker weer om te rijden.

Het rollen in plassen is idd iets wat vaker voorkomt. Op een of andere manier is het leuker om te rollen als het nat is en ze dus extra vies wordt. Schoonmaken met een spons/slang en dan droogwrijven, of even geduld hebben.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:20

Ik zorg gewoon dat het onder het zadel schoon is, kan ook met een handdoek oid. en hup rijden maar, ze drogen juist van het rijden zelfs! Daarna even goed poetsen en klaar!
Maar ja misschien denk ik er wel te makkelijk over!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:51

Tja, dat schuren met zand moet je voor uitkijken, alleen nat is inderdaad niet zo'n probleem, alleen zie je (zeker bij langere nate vachten) niet altijd hoe vies of schoon ze zijn.
Zelf heb ik een dikke fleece(zweet)deken met hals, die leg ik er dan een uurtje op en droog is meneer en dan kan ik hem wel gewoon poetsen en dus ook rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:01

runningkawa schreef:
Dus heeft hij gerold je het zand niet weg krijgt. En juist het zand schuurt

Inderdaad, dat ook nog ja. Wij hadden afgelopen winter gastles en mijn merrie kwam zwart van de prut het land uit, dan begin je met een borstel niks. Kan je maar 1 ding doen en dat is de slang erop, wollen deken erover en een uurtje wachten.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:40

Miryamk schreef:

Een nat paard moet je juist niet bostelen.. dan wordt de vacht op een gegeven moment niet meer waterdicht. En ja, je kan op een nat paard volgens mij gewoon rijden. Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:02

Dat zeg ik toch Knipoog alleen wel even de plek waar het zadel komt te liggen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 15:31

Oké bij deze weet ik het dan nat kan wel alleen uitkijken voor zand. Maar ik denk dat ik het hou bij droog stappen en wachten aangezien hij meestal onder het zand zit Tong uitsteken

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:39

runningkawa schreef:

Ja Clown

Nee, hoor Knipoog , mijn bijrijdpaard kan zich ook heerlijk in het natte zand wentelen, hoewel hij dat maar zelden echt in de modder en tijdens of na een regenbui doet, nu je het zegt *LOL* .

Als het niet hoeft zadel ik een nat paard niet, maar als dat wel moet (ze staan nu eenmaal op de wei en het regent wel eens voordat hij op wedstrijd of les moet) spoel ik hem op de plek van het zadel+singel het liefst ook even af met lauwwarm water en leg ik er als dat kan nog even een deken over. Het paard zal niet accuut ziek worden, hoor, als je een zadel op zijn natte vacht legt, maar ik vind het zelf meestal niet zo'n fijn idee dat ik het vocht (en het vuil) zo op zijn huid druk als ik er op ga zitten.