stallingdilemma!! Spoed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke Stalling

Poll eindigt op

Stalling 1
3 (6%)
Stalling 2
7 (16%)
Anders
33 (76%)

Totaal aantal stemmen: 43

flaxy

stallingdilemma!! Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 01:29

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem en dat is namelijk mijn stalling, ik zou graag jullie mening en advies willen. Ik zit me namelijk af te vragen wat beter is voor mijn paardje:

STALLING 1

ruime box, karige wei met veel blubber, ´s zomers mag (hoeft niet) dag en nacht buiten, ´s winters mag ik zelf weten of hem buiten zet of niet ( in blubber wei), wel zelf binnen/buiten zetten. Kleine buitenbak met harde bodem, wordt niet getrokken slechte omheining, uitrijmogelijkheden zijn beperkt en met veel tunneltjes. Alleen koud water aanwezig. Bijna altijd iemand thuis met zicht op de paarden.

Nu wordt er na lang aandringen ruwvoer bijgevoerd maar heel onregelmatig en wat weinig. Als ze op stal staan van de winter worden ze 3 maal daags gevoerd vanuit stal maar het is afwachten of de tijden dan wat regelmatiger zijn. We staan met een kleine groep (5 paarden) en het onderlinge contact is redelijk goed (1 met voedselnijd). Mag zoveel kasten neerzetten als ik wil voor mijn spullen.

Kosten 130 euro p/m incl. wei, kuil, hooi, stroo, gebruik bak.

STALLING 2

Kleinere box, redelijke wei met weinig blubber, ´s zomers overdag buiten en ´s nachts verplicht binnen. ´s winters niet naar buiten maar kan wel losgooien in de bak. Mooie buitenbak met verlichting en binnenbak wel zandbodem die vrij zwaar (nog) is. Bak wordt vaak getrokken. Goede omheining van bakken. Goede uitijdmogelijkheden. Alleen koud water aanwezig. Minder vaak toezicht op de paarden.

Er wordt (volgens mensen die daar een paard hebben staan) goed bijgevoerd zomers als dat nodig is. Worden 2 maal daags gevoerd vanuit stal op regelmatige tijden die niet teveel afwijken. Grote groep paarden, zeker 20. Maar 1 kast voor mijn spullen en die staat boven (ik heb reuma dus traplopen is niet mijn hobby)
Dit is een manege waar hij dan zou komen te staan dus veel kinderen die aan je paard zitten en hem wat lekkers geven zonder dat je er zicht op hebt. Bak niet altijd beschikbaar door lessen.

Kosten 200 euro p/m incl. wei, kuil, hooi, stro, 3 x p/w uitmesten, buitenzetten. Gebruik bak ca 90 euro per jaar. Mogelijkheid tot het volgen van lessen in de groep.

Ik heb les van iemand en dat mag bij allebei gewoon zonder extra kosten ofzo.

Ik ben heel erg aan het twijfelen omdat ik nu weet wat ik heb en ik gewoon niet zeker weet wat het beste is voor mijn paard. Want dat vindt ik het belangrijkste.

Ik sta nu bij stalling 1 en vindt het erg vervelend dat er niet regelmatig en goed wordt gevoerd omdat mijn paard best snel terugvalt (hij had al geen reserve toen ik hem kreeg was ie graatmager). Het is regelmatig zo (zeker 2 a 3 keer per week) dat ik aankom en zover ben om hem op te zadelen en dan gaat de eigenaar voeren. Aangezien dit meestal al tegen de middag is heeft mijn paard dan best honger en wordt vervelend als ik hem dan toch meeneem om te rijden, bovendien is het dan op als we terug komen en moet ik hem apart in zijn box voeren (voedselnijd van ander paard) en hierop wachten om hem weer buiten te zetten. Meestal kom ik dan op een ander tijdstip terug omhem te rijden maar ik zit dan regelmatig met mijn werk. Wie kan mij advies geven??

Groetjes en alvast bedankt petra
Laatst bijgewerkt door flaxy op 21-09-07 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Re: stallingdilemma!! Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 01:31

stalling 2 is niet ideaal maar klinkt me beter in de oren. Ik zou zoeken naar stalling 3. En wel snel. Succes.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 01:33

Thanks dat is wel zuper snel! Wat vindt jij de basis van een goede stalling (vanuit het paard).

(moet nog veel leren!)

petra

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 01:35

weidegang zomer en winter (paarden zijn bewegingsdieren). Goed en regelmatig voeren, geen schimmel in het hooi en dat soort dingen.

Een schuilstal in de winter en/of tochtvrije stal voor de nacht. Weidegang waar ze meer dan een uurtje staan, liefst in een groep (paarden zijn kuddedieren).

Al het andere is opsmuk of voor de ruiters. Een paard zit niet te wachten op een kantine, een binnenbak of een kachel. Dat is voor de ruiters.

helaas zijn veel stallen gericht op de ruiters, mooie bak, fraaie kantine, bediening voor hapje en drankje van de ruiters... maar geen weide, paarden staan dag en nacht in een stalletje en mogen er een half uurtje uit als de eigenaar komt, slecht en onregelmatig voeren, veel stof en met een beetje pech ook nog tocht. Niet fijn voor paarden.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 01:42

Oke, klinkt logisch en duidelijk dankjewel. Waarschijnlijk ga ik naar stalling 2 en dan vooral vanwege het voer. Ik ben elke dag wel 2 uur bij hem (ook nu hij op de wei staat doe ik elke dag wat met hem) en dat blijf ik in elk geval doen eventueel met wat uitbreiding in de vorm van even losgooien.

Bedankt voor je mening!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:13

Anya schreef:
stalling 2 is niet ideaal maar klinkt me beter in de oren. Ik zou zoeken naar stalling 3. En wel snel. Succes.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Stal 2 klinkt iig al beter als 1 maar toch ook nog niet je-van-het.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:21

Heb voor anders gekozen en inderdaad is die optie imo op zoek naar stalling 3. Ik vind beide opties niet echt iets voor jou. Je bent niet erg tervreden over stalling 1 waar je nu staat en stalling 2 is ivm je reuma eigenlijk ook al geen optie want je hebt je kast toch eigenlijk wel iedere dag nodig (denk ik?)
Een paard hoort imo zo vaak mogelijk naar buiten te kunnen dus vind het erg jammer dat bij stalling 2 de paarden ook s nachts verplicht moeten staan in de zomer en in de winter eigenlijk helemaal niet naar buiten tenzij ze even losgegooid worden in de bak. Ik zou dus eventjes verder kijken voor een stalling numero 3, succes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:24

Stalling 3

Stalling 1 is fijn dat hij altijd naar buiten kan, ook in de winter
Maar weinig ruwvoer en een slechte omheining is niks.

Stalling 2 daar is alleen luxe voor de ruiter, maar niet voor het paard, daar zou ik dus ook niet voor gaan.
Ik vind ook dat een paard in de winter ook naar buiten moet kunnen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:25

Kan je niet alsnog met stalling 2 overleggen om tóch je kast benen te mogen laten staan? Omdat je reuma hebt. Want verder klinkt het goed!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:29

waar woon je? Misschien weten bokkers wel een anders (betere) stallings plaats.
Ik zou anders voor stalling 2 gaan (en vragen of je ergens anders een kast mag neerzetten ivm je lichamelijke probleem).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:33

Ik zou ook voor stalling 3 gaan.
Er zijn twee dingen van wezenlijk belang en dat zijn:
1) voldoende ruwvoer, en dan bedoel ik niet 2x per dag een toppie hooi. Je paard moet liefst de hele dag beetjes eten daar is zijn spijsvertering ook op ingesteld, omdat het een graasdier is. Te weinig ruwvoer kan funest zijn voor de gezondheid en als ze niks te knabbelen hebben geeft dat veel verveling met alle gevolgen van dien.
2) Voldoende beweging en vrijheid. Een paard HOORT eigenlijk niet in een stal net zo min als een hond de hele dag in een bench hoort (dat doe je immers ook niet). Als hij de hele winter niet naar buiten kan (ik noem een uurtje dollen in de bak geen weidegang) hoe kun je dan van hem verwachten dat hij zich ontspannen normaal gedraagt, b.v. bij het rijden? Dat is hetzelfde als een kind van 6 met ADHD de hele dag in de box stoppen, hem er 'savonds uithalen en zeggen "zo nu gaan we eens goed oefenen met rustig op de stoel zitten". Het is niet fair tegenover je paard. Weidegang vind ik dus super belangrijk, OOK in de winter.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:35

ZoekStalling schreef:
Ik zou ook voor stalling 3 gaan.
Er zijn twee dingen van wezenlijk belang en dat zijn:
1) voldoende ruwvoer, en dan bedoel ik niet 2x per dag een toppie hooi. Je paard moet liefst de hele dag beetjes eten daar is zijn spijsvertering ook op ingesteld, omdat het een graasdier is. Te weinig ruwvoer kan funest zijn voor de gezondheid en als ze niks te knabbelen hebben geeft dat veel verveling met alle gevolgen van dien.
2) Voldoende beweging en vrijheid. Een paard HOORT eigenlijk niet in een stal net zo min als een hond de hele dag in een bench hoort (dat doe je immers ook niet). Als hij de hele winter niet naar buiten kan (ik noem een uurtje dollen in de bak geen weidegang) hoe kun je dan van hem verwachten dat hij zich ontspannen normaal gedraagt, b.v. bij het rijden? Dat is hetzelfde als een kind van 6 met ADHD de hele dag in de box stoppen, hem er 'savonds uithalen en zeggen "zo nu gaan we eens goed oefenen met rustig op de stoel zitten". Het is niet fair tegenover je paard. Weidegang vind ik dus super belangrijk, OOK in de winter.

Niets aan toe te voegen! Lachen

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 16:41

Oke, bedankt voor de reacties.

Ik vindt het een moeilijke keuze omdat ik het hier erg naar mijn zin heb verder, als er eens wat is of gedaan moet worden kan het altijd. Ik heb het er ook nog even met mijn stalgenoten over gehad en hun (staan er al 6 jaar) zeggen dat dit normaal niet zo gaat met het voeren. Ze snappen het ook niet, maar hadden zoiets van we moeten eigenlijk eens met zijn allen om de tafel gaan zitten om het op te lossen. Dat vind ik ook nog wel een mogelijkheid, ik denk dat ik me wel op de wachtlijst laat staan (bij 2) en nog even afwacht. Want ik wil mijn paardje ook niet van hot naar her slepen...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:46

Ik ben onlangs ook naar een andere stal gegaan waar wel goed regelmatig gevoerd wordt met een goede wei waar ze elke dag in komen en 's nachts ook naar binnen gaan, en ik moet zeggen dat, dat prima bevalt (is dus een beetje vergelijkbaar met stal 2)

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:45

stalling 2 klinkt beter, maar ik had toch op zoek gegaan naar iets anders in de buurt, desnoods gewoon op een boerderij met een goede stal + weide en een bak ergens in de buurt

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:58

ik zou ook op zoek gaan naar een optie 3, ik vind bij beide stallingen wat nadelen zitten t.o.v. het paard en dan heb ik het niet eens over die kast boven met jouw aandoening.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:05

stalling 1 vind ik niet ideaal, stalling 2 helemaal niet!
geen weidegang in de winter en 2x daags voeren vind ik helemaal niets, veel te weinig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:17

zoals eerder gezegd, zou ik zoeken naar stalling drie. Een rustige stal met goede box, weidegang zomer en winter in groepsverband of een goede paddock.

Denk niet aan jezelf, maar denk aan wat je zelf zou willen voor je paard Knipoog

Mijn keuze zou zijn: weidegang zomers en winters met inloopstal of vaste stal zodat het paard binnen en buiten kan naar keuze, in de buurt van een manege Haha!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:05

Ik zou ook eens kijken hoe ver beide stallingen zijn.
Als je bevoorbeeld altijd met de fiets moet en het is ver kan je hem misschien ook minder opzoeken.
Ik zou ook gaan voor een 3de stalling Knipoog

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:18

In dit geval zou ik met z'n alle om de tafel gaan zitten, en bespreken of er ook niets aan de omheining kan gedaan worden.

en mijn paard staat ook in de winter binnen, het is hier niet anders in gemeente Waterland, een flinke bui en ongeveer de helft van de weilanden ligt onder water.

Als het niet zou kunnen, zou ik als ik jou was even verder zoeken. Heb je al op marktplaats gekeken?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:27

Ze klinken allebei niet best.
1: een wei met blubber in de zomer betekent in de winter een zwembad. Je kan er niks mee, het is lastig (ook met je reuma, het is echt glibberen dan) en er staat weinig gras in. Onbegaanbare bak met slechte omheining is ook niks.
2: een manege zou ik persoonlijk al nooit op gaan staan. Inderdaad wat je zegt: al die vrolijke kleintes met hun zakken vol snoepjes... niet flexibele baktijden ivm les. En niet de wei opmogen swinters.

Ik zou verder zoeken. Waarom ga je niet rondrijden in je omgeving en op zoek gaan naar een boer die veel weiland heeft? Waar jouw paardje kan staan. Vaak geen bak aanwezig (als ie bv alleen koeien heeft) maar wel goede wei, flexibel, mss dicht bij een bos... you'll never know what you gonna find.
Veel succes.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 02:44

Per 1 november gaan we verhuizen naar stalling 3!!!

Stalling 3:

Kleinere box voorlopig (tot er een nieuwe beschikbaar is)
twee maal daags gevoerd op vaste tijden in de winter (hooi en eventueel pulp)
goed omheinde en verlichte buitenbak
longeercirkel en losgooibak
veel weide
zomers dag en nacht buiten (paard mag alleen naar binnen als ie ziek is)
s´winters naar buiten van 10 tot 5 op een groeppaddock
kast goed bereikbaar
veel goede uitrijmogelijkheden

kosten 128 euro per maand in kleinere box
128 in de zomer en 145 in de winter voor grotere nieuwe box

We staan dan wel met 25 paarden, dat vind ik iets minder, maja alles went.

Ik ben al zo zenuwachtig, gister rolde hij voor het eerst in de bak na het rijden, en dat schijnt een teken te zijn dat ie zich op zijn gemak voelt. En dan ga ik hem verhuizen, heeft er iemand nog tips voor het verhuizen en de direkte periode daarna? Heb er geen ervaring mee, toen hij hier kwam was hij wel rustig, ging na een uurtje bij de anderen op de wei zonder problemen maar ja dat waren er maar 4, nu worden het er wat meer...

Heel erg bedankt voor alle reactie tot nu toe...

pe

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:15

wat fijn dat je stalling drie hebt gevonden Ja
Klinkt goed.

Tips niet echt.. beetje extra in de gaten houden. Vooral of hij makkelijk aanpast in de nieuwe groep.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:00

super dat je toch iets gevonden hebt wat alles heeft wat jij wilt Haha!

Tja tips? in het begin even in de gaten houden hoe hij in de groep is en eens uitvogelen met welk paard hij het goed kan vinden