Wat kost een paard in onderhoud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Wat kost een paard in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 12:17

Ik vraag me wel eens af wat een paard kost in onderhoud. Laten we zeggen per maand?

Ik heb zelf een paard en daar koop je gewoon voor wat nodig is. Ik heb nog nooit uitgerekend wat een paard zo verbruikt. Is er iemand die dat al wel eens heeft gedaan? Anders moet ik toch echt zelf gaan tellen.

Olikea

Re: Wat kost een paard in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:22

je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
het hangt van heel veel factoren af..
gaat het paard op stal of 24/7 in de wei.
wat voor paard is het.. hoog in het bloed, betekent vaak meer krachtvoer, terwijl heel veel koudbloeden het prima doen op hooi en gras.
verder maakt het veel uit wat je er mee gaat doen, een sportpaard heeft meer krachtvoer nodig dan een recreatiepaard.
Ook in stalling zitten grote verschillen, wil je alles (voeren mesten, buiten zetten) zelf doen, of laten doen..
ik zou eerst eens bij wat stallingen informeren, kijken wat er bij jou in de buurt allemaal mogelijk is.

ik was per maand 180.00 kwijt voor weidegang en stalling, buitenbak. hooi en stro was inbegrepen.
verder moest ik wel zelf mesten.. voeren werd gedaan.
op verzoek kon het paard binnen of buiten worden gezet..
en dan nog de kosten van de hoefsmid, DA, wormkuren enz.

succes met je sommetje

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:26

Ik was per maand 150 euro kwijt aan vaste lasten. Moest niets doen op stal behalve bezig zijn met mijn pony. Verder natuurlijk hoefsmid om de paar maanden, dierenartsbezoekjes, wormenkuur maar dat reken ik er niet bij per maand. En natuurlijk wat je zelf allemaal voor je paard koopt etc. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt maar ik hou het liever toch wat simpeler.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:42

Die van mij verbruikt:
40 tot 50 euro hooi per maand
5 euro brok/muesli p/m (2 handjes per dag)
6 euro voor de smid p/m (komt eens in de 4 maanden)
5 euro wormkuur p/m (om de 3 maanden een kuur)
Dat is dus rond de 60 euro per maand.

We betalen 90 euro stalling, dat is inclusief hooi.
Stro gebruiken we niet.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:19

ik zit ong aan de 250 euro pm (met hoefsmid, wormenkuur, da etc erbij in) 3 jaar terug zat ik aan de 400. Het ligt er maar aan wat voor stal, faciliteiten, bijv een solarium kost weer extra geld en als hij er is gebruik je hem toch, mijn merrie vond dat namelijk heerlijk. Ook wat je er zelf aan uitgeeft aan suplementen ed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:21

MysticTinker schreef:
Die van mij verbruikt:

Stro gebruiken we niet.

waar staat jouw paard op dan?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:58

Het gaat hier om 1 paard en een pony. De kosten zijn bij mij even hoog en hieronder worden die per paard/pony genoemd. Ze staan bij mij overdag op de wei en 's nachts op stal.
Brok: 20 euro per maand
Vlas: 5,50 per week, dus 22 per maand
Wormenkuur: 20 per 2 maand, dus 10 euro per maand;
Hoefsmid: 25 euro per 3 maand (vijl ze zelf vaak bij), dus ruim 8 euro per maand
Totaal dus 60 euro per maand

Naast deze kosten haal ik nog regelmatig lijnzaadolie (9,95 euro), maar hoe lang ik daar mee doe weet ik niet precies. En mijn paarden krijgen elke avond 2 'a 3 wortels en dat doe ik nog niet zo lang, dus wat dat op den duur kost ben ik nog niet helemaal uit.

Hierbij komen dan nog de kosten voor de entingen (1 x per jaar of per 9 maand iets van 40 euro) en daarbij kan je het natuurlijk zo duur maken als je wilt. Maar de basisonderhoud van de paarden hoeft niet veel te kosten.
Heb je ze aan huis? Of wil je ze aan huis? Verkijk je dan niet op de kosten voor de aanleg van stal, paddock, bak en wei! Wil je dat op een goede wijze en ook nog dat je geen ruzie krijgt met de buren over hoe het eruit ziet: dan ben je wel wat kwijt...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:51

Ladygiroc schreef:
MysticTinker schreef:
Die van mij verbruikt:

Stro gebruiken we niet.

waar staat jouw paard op dan?

Hij heeft een uitloopstal. 's Nachts loopt hij in de paddock, en eet hooi in zn stal, en overdag kunnen ze de wei op, en ook binnen hooi eten. Hij mest nooit binnen, dus we hebben gewoon rubberen matten zonder iets erop. Af en toe veeg ik wat stof en vies hooi eruit, en that's it, lekker makkelijk Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:25

ja da's inderdaad makkelijk. Eigenlijk niet bij nagedacht dat er natuurlijk ook paarden 24\7 buiten staan of een uitloop hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:53

Judje schreef:
Het gaat hier om 1 paard en een pony. De kosten zijn bij mij even hoog en hieronder worden die per paard/pony genoemd. Ze staan bij mij overdag op de wei en 's nachts op stal.
Brok: 20 euro per maand
Vlas: 5,50 per week, dus 22 per maand
Wormenkuur: 20 per 2 maand, dus 10 euro per maand;
Hoefsmid: 25 euro per 3 maand (vijl ze zelf vaak bij), dus ruim 8 euro per maand
Totaal dus 60 euro per maand

Naast deze kosten haal ik nog regelmatig lijnzaadolie (9,95 euro), maar hoe lang ik daar mee doe weet ik niet precies. En mijn paarden krijgen elke avond 2 'a 3 wortels en dat doe ik nog niet zo lang, dus wat dat op den duur kost ben ik nog niet helemaal uit.

Hierbij komen dan nog de kosten voor de entingen (1 x per jaar of per 9 maand iets van 40 euro) en daarbij kan je het natuurlijk zo duur maken als je wilt. Maar de basisonderhoud van de paarden hoeft niet veel te kosten.
Heb je ze aan huis? Of wil je ze aan huis? Verkijk je dan niet op de kosten voor de aanleg van stal, paddock, bak en wei! Wil je dat op een goede wijze en ook nog dat je geen ruzie krijgt met de buren over hoe het eruit ziet: dan ben je wel wat kwijt...

Staan ze bij jou aan huis?