2 A welshjes samen in de stal? Kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

2 A welshjes samen in de stal? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:48

Hallo,

Graag zou ik jullie advies even inroepen voor het volgende.
Wij willen stallen gaan bouwen voor mijn 2 lipizzaners en 2 A Welshjes. Nu is de plaats die we voorzien hadden eigenlijk geschikt om 3 stallen te maken van 3,5 meter breed en bijna 5 meter diep. Echter heb ik dus 4 paardjes. Nu denk ik er over om de 2 Welshjes samen in een stal te zetten.
Kan dit? Is de stal dan groot genoeg? Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja hoe bevalt dit dan?

Alvast bedankt voor het advies

Marigold

Re: 2 A welshjes samen in de stal? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:49

kunnen de pony's goed met elkaar opschieten?
ik heb mijn shet wel een tijd bij een b pony in de stal gehad, dat ging goed.
met voeren moet je ze wel even apart zetten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:50

ik vind dit heel goed kunnen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:52

Waarom zou dat niet kunnen? Ruimte zat hoor. Ik ga er dan wel vanuit dat ze elke dag ook een paar uur buiten komen maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Op de manege waar ik heb leren rijden stonden alle b-ponytjes met z'n 2en in een stalletje en dat vonden ze volgens mij alleen maar gezellig.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:53

Kan makkelijk, vind ik.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:59

zie zo vaak shetlanders of kleine pony's in 1 stal... als ze het maar goed kunnen vinden... ruzie zullen ze wel eens hebben... maar ach stop 2 meiden in 1 kamer, gaat ook niet altijd goed...

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:05

inderdaad lijkt me geen probleem!
alleen even zorgen dat je de voerbakken aan 2 verschillende kanten plaats met het oog op voernijd

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 00:21

Als de stal groot genoeg is en ze kunnen het goed met elkaar worden is het geen probleem lijkt mij

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 01:08

Mijn 2 paarden staan altijd samen. Ik vind mijn ruin zelfs veel rustiger geworden (bijt nu niet zomaar meer voorbijgangers), ook naar mij toe lijkt hij wel 'aardiger'.
Alleen met voeren is het lastig, dan moet je ze even apart zetten en ook goed in de gaten houden dat ze allebei genoeg ruwvoer eten, niet dat de ene de ander telkens wegjaagt.
Het gaat ook weleens 'mis', dan hebben ze ruzie en kan het er ruw aan toe gaan. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat de 1 een hengst is.
En ja, ook dat gaat goed Nagelbijten / Gniffelen die ruin is de baas en de hengst is een stuk minder gefrustreerd dat ie niet alleen staat.
Sowieso zijn ze minder gefrustreerd in de winter, als ze niet naar buiten kunnen bijv.

Mijn stal is trouwens wel iets groter, maarja de paarden zijn ook groter Lachen (voordat ik commentaar krijg ofzo)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 01:18

Ik heb mijn pony van 1,42m en de shet van mijn zoontje van 95 cm in een gewone 3x3 box staan. Gaat al jaren heel goed. De d krijgt eten in de bak en de shet wat brokjes op de grond. Nooit ruzie. Ze eten samen van het hooi. Wat op de shet valt eet die van mij van hem af. En ze eten zelfs van hetzelfde plukje heel schattig a la Lady en de vagebond. Ik heb in alle jaren nog nooit een wondje gehad bij 1 van beiden of dat ze tekeer gingen. Ze zijn echt stapel op elkaar. ze kunnen buiten prima met andere erbij. Maar ze zijn wel gehecht aan elkaar. Dus ze zijn graag bij elkaar en houden elkaar in de gaten. De shet kan ik ook los laten meelopen, die blijft toch wel bij mijn d, maar dat is niet mijn gewoonte. Ik maak me alleen niet zo druk als ik ze moet pakken in mijn eentje bijv. Ik weet dat ze allebei komen en de shet later kan vastmaken bijv.
Ik heb weleens gezien dat het niet goed gaat en dan staat er eentje achterin of dan maken ze ruzie om het eten.
Die van mij liggen ook gewoon in de box. En ze maken elkaars dekens niet stuk verder. Ik denk zelfs dat als het erg slecht weer is en ze moeilijk eruit komen het beter hebben samen dan een paard wat naast de training bijv nog 23 uur in zijn uppie staat.
Het enige is dat de shet niet bij de drinkbak kan en er dus een emmer staat. Dat vindt die van mij ook lekkerder, dus is veel bijvullen helaas. Maar voor de rest...........Ik rij trouwens ook met de shet ernaast. Je moet het even aankijken, maar het kan wel. Alleen het gaat niet altijd goed natuurlijk. Ik heb doetjes!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 07:05

Fijn om te horen dat het bij jullie allemaal zo goed gaat. Deze twee zijn ook echt aan elkaar verknocht. Ik rij er samen mee in de tweespan en ook nu eten ze al vaak samen uit één emmer of uit één bak. Als ze in de wei staan dan staan ze ook bijna altijd bij elkaar.
Dus ik denk ook wel dat het goed gaat.
In ieder geval bedankt voor al jullie reacties.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:14

Mijn haf en mini staan ook samen, weliswaar in een schuilstal, maar toen ik ze vorig winter vanwege een hoefzweer in een box moest zetten en in eerste instantie apart zette, probeerde de mini uit de box te klimmen, dus hebben ze 2 weken in een box van 3x3 gestaan en dat ging prima. Dus bij mij geldt ook beter samen dan alleen. Waarschijnlijk komt er zaterdag nog een mini bij, jippie. Van de zomer hebben ze er ook al met 2 haffies en de mini gestaan, alleen de andere haf is voedernijdig dus dat gaat niet goed, maar die van mij eten ook rustig samen in de stal. Voer zelfs vaak uit een bak.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:56

ja hoor, dat kan prima. Voor het voeren maak je 1 voerbak in de ene hoek, en 1 in de andere. De dominanste het eerste voeren, dus die het dichtste bij de deur voeren.

Mijn paard (1,72) en pony (grote D) hebben samen een loopstal van zo'n 3,5 bij 7 meter. Daar staan ze ook wel eens samen een nacht in, en ze eten er ook altijd samen in. Dat gaat helemaal oke Ja

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:39

Ik heb hier 2 stallen van 3 bij 3. Een 8 jarige Fjordenruin, zijn jaarling (half)zusje, een Shetlandermerrie
van 7 jaar en haar veulen van 4 maanden. Wat denk je dat ze doen als het gaat regenen? Juist, met
zijn vieren in één stal Haha! De kleine ligt vaak zelfs nog in het midden op de grond Nagelbijten / Gniffelen

Een stal van 3,5 bij 5 lijkt me ruim genoeg voor 2 Welsh A'tjes als ze goed met elkaar op kunnen schieten Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:12

Als ze goed met elkaar overweg kunnen is dit geen probleem. Mijn shet en welsh van 136 stonden ook vroeger samen in een stal van 3x5. Voeren deed ik ze wel apart, iedereen aan een kant. De stal was altijd open, dus als er even ruzie kwam kon de shet naar buiten rennen. Zij werd ook altijd bij de deur gevoerd.

Nu staat de welsh met een andere shet in een stal van 3x3. Deze is ook altijd open en ze slapen er dus vrijwillig samen in (ze lopen namelijk altijd buiten) Zolang er geen aandacht of eten te halen valt, gaat dit ook prima.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:15

Onze welshjes stonden ook samen in een stal!
Wel even met eten op letten Ja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:51

Dan gaat het wel ged hoor! En ik heb nooit problemen. Ook niet met voeren. Als je met een pluk hooi komt nemen ze samen een hap. De d kan bij de voerbak en de shet eet van de grond wat brokjes, maar ze doen nooit moeilijk. Er staan paarden in hun eentje met meer voernijd dan die van mij samen. Echt nooit ruzie om eten, dus het kan best! Succes

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:10

Ik zou dat alleen doen als ze echt dikke vriendjes zijn.. heb het ook wel eens geprobeerd, maar dat was niet echt een succes..
kon s'morgens direct naar DA om hechtingen en AB..