Wat vinden jullie van een stand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reins

Wat vinden jullie van een stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:12

Hallo allemaal,

Ik heb een paard wat niet graag op stal staat. Helaas moet het 's winters wel ivm natte wei of training. Als mijn paardje op stal staat gaat ze de hele tijd rondjes lopen, waardoor ze veel energie kwijt raakt. Nu is er een optie om haar in een stand te zetten. Ik ben hier niet bekend mee en wil graag van anderen weten hoe en wat. Ook hoe een paard vastgezet moet worden e.d. Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van een stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:13

Ik denk niet dat ze het in een stand beter naar haar zin heeft dan in een box, raar idee. Heb je geen mogelijkheden haar buiten te laten met een inloopstal?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:23

Denk ook niet dat dat verstandig is, bovendien word of is een paard in een stand houden (terecht) verboden. Lijkt me geen goede optie dus

reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:01

Is het verboden? Diverse manege's hebben het en het gaat enkel om de avond/nacht.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:05

[***] schreef:
Heb je geen mogelijkheden haar buiten te laten met een inloopstal?

dat lijkt mij ook beter.

In een stand kan je paard haast niet bewegen... Scheve mond
Ik denk niet dat ie dat fijn vind.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:06

nee het is niet verboden, het wordt ook niet verboden, maar als je het welzijn van je paard voorop stelt zul je het dier dus niet zomaar in een stand zetten. De avond en nacht zijn toch al gauw een uur of 12 en dus alweer een halve dag. Zou jij graag een halve dag niks anders kunnen doen dan je gewicht van je ene been naar je andere verplaatsen en tegen dezelfde muur aankijken?

Pak de oorzaak aan, niet het gevolg!

Paard draait rondjes in de box, dus moet ik hem in een nog kleinere ruimte zetten.

Natuurlijk niet! Je paard geeft aan dat het zich daar niet prettig in voelt, dus ga je naar een betere oplossing kijken. Voor jouw paard is dat dus meer bewegingsruimte.

Overleg dus met de pensioneigenaar of zoek iets anders.

Het welzijn van je paard gaat toch boven alles?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:58

Citaat:
nee het is niet verboden, het wordt ook niet verboden,

Sorry, vergissing Bloos . zal wel wishfull thinking zijn.

Maar zou anders een dubbele stal geen optie kunnen zijn? Dat ie met meer ruimte wat rustiger wordt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:25

Ik zou nooit mijn paard in een stand zetten, en al helemaal niet om de reden vanwege het onrustig rondjes lopen in een box. In een kleinere ruimte zetten waar hij zijn kont niet kan keren, zorg je juist voor meer opgekropte energie die er op een andere manier mogelijk uit komt --> stalondeugden.

Nee, ik zou een paard ECHT niet in een stand zetten om zo'n reden. Je maakt het hele stressvolle gebeuren dan juist van kwaad tot erger.

reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:35

Ik heb een mooie stal van 3,5 bij 4,5. Hier kan ze royaal in staan. Ze wordt er niet rustiger van. Het probleem 's winters is dat de weilanden erg nat worden en dat ze doorweekte hoeven krijgt. Je krijgt dan van die taferelen dat mensen het zielig vinden voor het paard dat ze in het land staat. Ze staar overigens met meerdere paarden in het land en deze staan ook op stal. Helaas niet in dezelfde schuur. We dachten dat dit de oorzaak was, maar als ze bij de rest staat doet ze het ook. Helaas zijn de stallen daar een stuk kleiner, waardoor ze moeilijk kan draaien (smal en lang). Ze staat zo lang mogelijk buiten, maar we hebben geen schuilstal. De eigenaar van het land is dat ook niet van plan, want daar heeft hij diverse paardeboxen voor. Ik had het gehoord dat het een mogelijkheid was om een paard in een stand te laten staan, maar ben hier verder niet bekend mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:38

Ik zou ze absoluut niet in een stand zetten, wat mensen ook zeggen.

Ik zou eerder dan denken aan rustgevende suplemten, bach bloesem (oid) of wat anders om wat meer innerlijke rust op stal te creeeren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:49

miss is het een idee om je paardje samen met een ander in de box te zetten aangezien de box best groot is, miss heeft ze behoefte aan meer dan de andere paarden alleen te horen en te ruiken miss wil ze ook voelen. Ach gut
ik zou iig niet voor een stand kiezen. Boos!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:13

Stands worden volgens mij wel verboden hoor, ik meen vanaf 2008. Maargoed dat is hier niet echt van belang, ik zou mijn paardje nooit in een stand zetten. Paarden moeten kunnen bewegen, is ook echt niet goed voor het lichaam (om nog maar niet te spreken van de geest). Mijn advies: NIET DOEN.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:17

per 2008 mogen er geen nieuwe stands meer gebouwd worden .. de oude mogen nog gewoon gebruikt worden Knipoog

ik denk inderdaad neit dat je pony rustiger word als hij in een stand staat.. is een stal met groepsverband of iets als een loopstal geen optie?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:23

misschien mag er een stuk land worden opgehoogd met wit zand, zodat de paarden wel buiten kunnen blijven. staat ze echt constant te draaien of alleen als er iemand bij is? rustig opbouwen? kan ze de andere paarden ook aanraken. heeft ze afleiding in de stal, is het de ondegrond,deed ze dit altijd of sinds kort.... Ik zou echt zoveel mogelijk andere alternatieven bedenken en de oorzaakproberen te achterhalen,want in een stand??? NIET DOEN

succes

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:29

celticpony schreef:
misschien mag er een stuk land worden opgehoogd met wit zand, zodat de paarden wel buiten kunnen blijven. staat ze echt constant te draaien of alleen als er iemand bij is? rustig opbouwen? kan ze de andere paarden ook aanraken. heeft ze afleiding in de stal, is het de ondegrond,deed ze dit altijd of sinds kort.... Ik zou echt zoveel mogelijk andere alternatieven bedenken en de oorzaakproberen te achterhalen,want in een stand??? NIET DOEN

succes

Daar ga ik helemaal in mee.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 00:15

Ik vind een stand dus ook helemaal niks voor paarden of andere dieren

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 00:32

Nooit in een stand zetten, daar zal ze in paniek raken als ze niet vrij kan bewegen. Hoe zijn de tussenwanden van de boxen? Als deze dicht zijn en ze heeft niet direct contact met de buren, of kan ze niet zien, dan is dit misschien wel de oorzaak.

reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:07

Fijn om te horen dat mijn gevoel toch klopte Lachen. Ze vertelde mij dat het gewoon kan, deden we vroeger ook..... Ik ben er niet bekend mee, maar het trok mij niet zo aan.
Rondjes lopen heeft ze altijd gedaan, als er niemand in de buurt is is ze rustiger, maar ze blijft rondjes lopen. Ze staat altijd met andere paarden. Dit is het tweede jaar dat ze op stal komt. Voorheen was ze nog niet zadelmak. In de ruimte stal kan ze prima een rondje lopen, maar de vloer (geruwde beton) wordt glad, waardoor ik bang ben dat ze uitglijdt en de stal kan je onmogelijk schoon houden. Soms zit ik te denken om rubbermatten op de vloer te doen, waardoor de kans op uitglijden minder is en het voelt zachter aan. Ik kan haar natuurlijk buiten laten staan, maar voor een paard in training is dat niet alles. 's winters zweet ze heel veel en je kunt haar niet droog stappen, dat duurdt uren.. Het is ook niet goed voor het paard om te scheren en dan dag en nacht naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:10

Het is ook niet goed als je paard dag en nacht in een box loopt te stressen. Dan scheer je toch een jachtmodel? Dan kan het wel. Of een andere stal/andere buurpaarden waarnaast ze het wel naar de zin heeft. Ik zou gewoon wat uitproberen, ze geeft het zo te horen zelf goed aan als het haar niet zint.

reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 15:49

Ze staat echt enkel alleen 's nachts op stal. Een jachtmodel heb ik ook al aan gedacht. Haar gedrag doet ze ook als andere paarden op stal staan, maar wel wat minder. De stal is helaas niet zo breed (en heb een lang/groot paard). Ze kunnen elkaar zien en besnuffelen. Lijkt mij super diervriendelijk. Tja, het zou wel iets uit haar jeugd komen, want ik weet dat ze gespeend is van haar moeder. Ze is toen alleen op stal gezet voor een paar maand. Echt heel zielig, dus dat zal haar gedrag wel veroorzaken.

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:59

Ik sluit me aan bij merendeels van de meningen hier. Ik zou je paard niet in een stand zetten omdat ze alleen maar rondjes loopt. Heb je al eens gedacht om wat 'speeltjes' in stal te zetten? Een bal, een pion waaronder een appeltje zit (oid). Verder zoals al is gevraagd, kan ze contact maken met andere paarden? Een inloopstal zou denk ik de oplossing zijn..kan het paard zelf kiezen wat het doet...maar helaas heb je die keus natuurlijk niet altijd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:08

Dan creeer je een keus, als dat het [naam] voor je paard is.

Sommige paarden houden nou eenmaal niet van op stal staan. Ik heb ook een grote merrie van 1.74 die op zich wel rustig staat en ook ligt in de stal, maar toen 't voorjaar in de lucht hing begon ze s'morgens ook te beuken op stal. Door het mooie weer stond ze half maart alweer dag en nacht buiten, ik heb nog gras genoeg dus als het een beetje droog weer blijft laat ik haar het liefst tot december buiten(vorig jaar bij haar ook een jachtmodel geschoren) Mijn rijpaard en oude merrie gaan wel op stal, maar die vinden het ook prima. Als je paard iets heel duidelijk aangeeft en je gaat daar aan voorbij krijg je een gestressed of nog erger, een inzichzelf gekeerd paard.

reins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 19:25

Bedankt allemaal. Ik ben in iedergeval nu zeer bewust van mijn keus dat ik het niet ga doen. Ik probeer met diverse dingen die hierboven zijn omschreven te kijken of het werkt. En voor het scheren ga ik over tot het jachtmodel.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:38

Topic is misschien al wel een paar weken oud maar toch nog even een reactie.

Ik heb ook zo'n paard.
Ik heb hem zelf gefokt, normaal afgespeend, geen rare dingen mee gedaan.
Nu loopt mijn paard ook de hele tijd rond in zn stal.
Als je hem zn gang laat gaan zie je sochtens echt een cirkel in zn stal.
Ik heb mijn paard nu een halsband om (met halsters is het net houdini) met daaraan een lijn van ± 3 meter.
In de muur een ring en daar de band doorheen en een houten blok er onderaan.
(Als band heb ik een soort koeband welke ze ook op stal gebruiken om de koeien vast te zetten)
Mijn paard is niet meer zo druk maar loopt nog wel.
Als 2 jarige heb ik hem op ijzers laten zetten omdat hij zn hoeven van het rondlopen zo scheef af had gesleten dat hij last kreeg van zn spronggewrichten.

Ik heb al van alles geprobeerd....
loden plaatjes om aardstralen weg te halen....
drankjes....

Verder loopt mijn paard dagelijks in de wei of op zandplaat (± 12 -14 uur bij normaal weer) met anderen, heeft op stal ook contact met andere paarden.

Ik ben nu nog van plan om zoals hier boven ook al is genoemd iets bij de drogist te proberen voor mensen... homeopatisch vsm of zo....

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:43

nee lijkt me ook niet beter om haar in een stand te zetten, dan toch maar in de stal denk ik zo