Tips 3jarige merrie houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Tips 3jarige merrie houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:20

Hallo,
Ik rijd al jaren paard. En ik heb ook zelf altijd paarden gehad. Maar meestal tussen de 6 en ouder ...
Nu heb ik een merrie van 12 jaar oud.
Nu is mijn vraag of er iemand tips heeft voor me ivm het houden van een 3jarige merrie ...
Het zit namelijk zo dat ik wel op de manege 3jarigen heb moeten inrijden (dit is dus geen probleem) maar heb zelf nog nooit een 3jaige gehad. En nu krijg ik een merrie van 3 jaar en half erbij ...
Ik zou wat tips willen vragen over:
weide: -zet je een 3jarige het best dag & nacht op de wei of alleen overdag en s' nachts op stal ? (dit wel met andere paarden bij op de wei)
-In de dag omdat 3jarigen hun nogal willen uitleven in de wei om peesblessures te voorkomen enzo: doe je getten aan tegen het aanttikken of bandages voor meer steun ? Of liever niets ?
- Hoeveel kg krachtvoer heeft een 3jarige nodig als ze 3x in de week gereden word ?
- Hoeveel mag ze eigenlijk rijden / week ? In de manege werden 3jarige bijna altijd 6op7 dagen gereden maar dit is toch te veel voor een 3jarige ?
- Nog tips ?

Sommige vinden dit misschien domme vragen en zeggen een paard is een paard. Maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn en zo goed mogelijk zorgen voor mijn paardjes.

Groetjes,

Anaïs

fjordnina

Re: Tips 3jarige merrie houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:42

ik zie ze het liefst zoveel mogelijk in de weide zonder "bescherming" wat veelal alleen maar hinderlijk is voor de dieren al zullen sommigen het echt nodig hebben.

krachtvoer is geheel en al van het dier zelf afhankelijk en de manier waarop het gehouden wordt. Een stalpaard heeft vaak zelf genoeg energie die hij alleen tijdens het rijden kwijt kan dus die zou je wat minder kunnen geven.

Ik zou een 3 jarige een keer of 3 in de week pakken (opbouwend dan) en vanaf het 4e jaar een keertje extra.

Andere tips: kijk naar het welzijn van je paard, niet naar de gemakkelijkste manier voor jou als eigenaar, maar daar lijk je al aardig mee op weg te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:37

Lekker hele dagen op de wei als dat mogelijk is. 2 of hooguit 3 keer in de week een hooguit 20 minuutjes is meer als genoeg voor zo'n paard. Hoe minder rijden in het begin, hoe langer het paard in veel gevallen meegaat, en je er later dus plezier van hebt.

Bescherming maakt meestal meer kapot als dat het heel houd.... (oververhitting van pezen, blijven hangen aan bescherming die half losraakt enz)

Krachtvoer is niet echt te zeggen. Begin met en goed voer een halve kilo, is dat te weinig dan langzaam opbouwen tot 1 kilo. Dat moet genoeg zijn voor de energie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:42

lekker veel op de wei, zo min mogelijk bescherming tenzij het beestje zen eigen aantikt...
en het voer zoals fjordnina heeft omschreven.
mijn paard kan ik bij wijze van wel 5 kg geven en zal daardoor niet echt pittig worden, terwijl mijn pony met 1 kg het dak van de stal er zowat uitspringt Clown gewoon naar het paard kijken en het voer bijstellen als dat nodig is! gewoon rustig aan beginnen en kijken hoe het beestje het oppakt is het beste! zowel met werk als met voer!

Succes! Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:46

TAO-->VSW

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:46

Ok bedankt allemaal !
Ik denk dat ik haar dan dag & nacht op de weide laat met mijn andere merrie ...
Ik ga ook maar 3x / in de week rijden met haar ...vind dat ook meer dan genoeg.
Qua krachtvoer ga ik 1kg geven om te beginnen want ze is rustig voor een 3jarige. Heeft ze te weinig daarmee zal ik meer geven ...
Bescherming doe ik dan maar niet aan. Als ze zich ermee kan bezeren doe ik het niet ! Ik zal wel eerst kijken of ze zichzelf aantikt ja ...
En verder ...
Zou ik haar een regendekentje opleggen ?
Mijn 12jarige heeft nu een regendekentje 0 gram op ...Nu mijn 12jarige merrie heeft wel neiging om mager te worden dus als het flinkt regent staat ze te bibberen omdat ze zo mager is ...daarom dat ik een regendeken had opgelegd ...Ik weet niet of de merrie van 3 jaar dat nodig heeft ? Ze is niet mager of zo ...Ze is perfect van gewicht ...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:19

in principe kan het paard zonder deken... alleen is het zo makkelijk met uitstappen/zweten als ze een korter vachtje hebben.... Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:14

ik heb een 2 jarige ruin en die staat bij mij 24/7 buiten bij mijn merrie van 7 jaar, totaal geen probleem. Hij begint al een lekker beertje te worden, dus koud gaat hij het echt niet krijgen hoor

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:53

Mijn driejarige merrie staat overdag op het land en s'nachts op stal. Ik doe haar deze winter nog geen dek op. Ik ga er in januari pas op rijden en tot die tijd lekker mak maken en alles laten zien en beleven! Ik voer haar een halve kilo biks per dag en ruim kuilgras en hooi erbij. Ze doet het er goed op.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:57

Hier kan ik je niet veel advies mee geven.. maar iniedergeval veel plezier met je 3 jarige. Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 22:18

Hehe bedankt Lunaa ! Haha!
Hé nog een vraagje ...
Leggen jullie zo'n horseball in de wei ? Zo kan ze toch lekker spelen ? Of zou ze dan eerder haar bezeren ? In elk geval haal ik de bal weg als ik er niet bij ben ...
En heeft er iemand ervaring met zo'n horseball in de wei ?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:29

ik heb geen ervaring met een horsebal, Exel gebruikt Vera gewoon als speelbal Haha! Nee ff serieus, die twee van mij kunnen samen goed spelen, doen graag tikkertje enzo, dus ik denk dat hij zich genoeg kan amuseren met Veertje

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:47

je moet dr niet met bescherming in de wei zetten hoor,, als je een paard zonder bescherming laat lopen worden die spieren en pezen veel sterker, eigenlijk moet je je paard alleen met peesbeschermers/bandages laten lopen als ze tikken Vork

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:46

Verafjord schreef:
ik heb geen ervaring met een horsebal, Exel gebruikt Vera gewoon als speelbal Haha! Nee ff serieus, die twee van mij kunnen samen goed spelen, doen graag tikkertje enzo, dus ik denk dat hij zich genoeg kan amuseren met Veertje

Haha Haha! Ja ze zal dan wel bij mijn ander ook vrij speelse paardje te komen staan dus mss spelen ze dan ook samen tikkertje ofzo Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:53

Ik doe mijn paarden nooit met beenbescherming om in de wei (alleen als ze een blessure hebben, en het me aangeraden wordt door de DA). Toen mijn paard nog 3 jaar was reed ik eerst 3x per week, langzaam opgebouwd naar 5x in de week, en dan 30min per keer. Voor de afwisseling 1x in de week iets anders (longeren, springen, of bosrit). Ze kreeg per dag toen 2kg brok, 1/2muesli, en 2 plakken hooi.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:56

tijdens het rijden zou ik wel bescherming om doen. (peeskapjes)
Want een 3 jarige heeft vaak vel meer moeite met z'n balans als er een ruiter op zit. De kans dat ie zichzelf aantikt is dus veel groter.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:02

ja idd, helemaal mee eens! de mijne had eerst veel moeite met d'r balans, en tikte vaak aan dan zijn peesbeschermers wel belangrijk. Nu is ze inmiddels 6 jaar en rijdt ik regelmatig zonder peesbeschermers.