Moet ik straks wel of geen deken op doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Moet ik straks wel of geen deken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:28

Heej,

Als eerst sorry als het verkeerd staat

Ik heb een vraagje, ik heb een nrps ruintje. En van de winter wanneer het echt koud word snachts staat hij binnen op stal. Daar is het best warm vergeleken met buiten omdat hij met nog een stuk of 25 andere staat. Hij gaat rond 18:00 uur op stal en rond 05:00 gaat hij weer naar buiten. Maar nu vraag ik me dus of ik hem straks een deken op moet doen wanneer ik hem buiten zet vanwege het temperatuurverschil.

Alvast bedankt.
Groeten.

ilsecarolina

Re: Moet ik straks wel of geen deken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:42

Euhmm... ik weet het eigelijks ook niet echt Sigaar
ik zou een deken op doen, ik zet mijn 2 paarden niet zo vroeg in de wei Tong uitsteken
dus kan niet echt oordelen Tong uitsteken

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:51

Nee hoor dat hoeft niet een paard kan het temperatuur verschil met zijn eigen vacht regelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:53

Dat ligt eraan wat je wil. Hij kan zichzelf prima warm houden als je hem nu een vacht laat ontwikkelen (dus geen deken opdoen).
Wil je echter niet dat hij een mega-vacht ontwikkelt dan kun je hem het beste wel een deken opdoen. Ik denk niet dat hij het snel te warm zal hebben op stal, dan staan ze toch stil. Overdag buiten kunnen ze zichzelf nog warm lopen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:21

Wanneer hij een dikke vacht maakt is geen probleem, hij word nog niet bereden. Dus dan hoeft hij niet persee een deken op als ik het goed begrijp?

Bedankt voor de antwoordjes Lachen

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:37

ik zou heb wel een dekentje opgeven ik denk dat je dat zelf even aan moet kijken hoe het paard reageert enzo:)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:40

Ik zou hem pas een keer een dekentje op doen als je met hem aan het werk gaat als hij dus ongeveer 3,5 is en dan zou ik er nog niet teveel op leggen. In Nl leggen ze al snel een hele hoop er op, dat is niet per definitie noodzakelijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:55

Een paard heeft in principe geen deken nodig, zoals gezegd. Een goede schuilplaats is natuurlijk wel belangrijk.

Dekens worden vaak gebruikt bij sportpaarden, omdat zij dan niet zo'n dikke vacht ontwikkelen en/of die paarden dragen een deken omdat ze na de vachtontwikkeling worden geschoren. Oftewel: ze dragen alleen een deken wanneer een korte vacht gewenst is. Deze vacht bij sportpaarden willen ze vaak hebben, omdat met een dikke vacht een paard in de winter erg snel erg nat wordt en na de training dan sneller ziek kan worden. Als je wel gaat rijden en je paard is bezweet kan je het beste je paard lang een cooling down geven (niet alleen stappen, maar ook in draf kan je een paar lekker laag en lang uit laten draven) en daarna kan je kiezen voor of je paard helemaal droogstappen, zodat het paard niet verkouden kan worden. Of je kan je paard tijdelijk een zweetdekentje op doen totdat hij weer droog is.
Daarnaast vinden veel ruiters/amazones een paard met een dikke vacht niet mooi en voor sommigen is dat dan ook de reden dat ze een dunne vacht willen.