wanneer naar binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_

wanneer naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:15

hallo!

onze welsh pony's staan nog steeds dag en nacht lekker in het land, het is absoluut geen modderpoel en er is genoeg te eten, ook hebben ze beschutting van de boerderij en een paar grote bomen, en dragen ze allebeide een waterdichte regen deken.

toch vroeg ik me net af; wannneer is het slim om ze binnen te halen? ik had zelf eind oktober in mn hoofd. wat vinden jullie?

groetjes

Up_to_Date

Re: wanneer naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:19

Je kunt niet echt zeggen; ik haal ze op deze of deze datum naar binnen.
Dat is toch afhankelijk van de temperatuur.
Ik zou ze 's nachts naar binnen doen als de temperatuur onder de 7-10 graden blijft.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:27

ja idd maar eind oktober is dan ook echt een uiterste!
hoe koud is het 's nachts? een graad of 11-12???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:40

vorige week was het een keer 5 graden s'nachts. Knipoog

je kunt geen datum prikken.
gewoon als het land te nat word, de paarden vervelend worden en het echt te koud is dan gaat de mijne s'nachts naar binnen Haha!

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:11

ik ben net buiten geweest en t is idd niet echt warm meer... maar ze waren nog lekker aan het eten en keken niet op of om.. zal het deze week toch maar even goed in de gaten houden.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:24

Die van mij gaat weer naar binnen als hij geschoren is, als de wei behoorlijk nat wordt en wanneer de temperatuur (geregeld) onder de 10 graden komt. Ik heb dus geen datum wanneer hij naar binnen gaat, maar het zal zo rond oktober/november worden denk ik.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:24

Hij blijft lekker buiten Ja Haha!

ilsecarolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:32

Euhm.... Idd, het hangt er van af hoe de temperatuur is!
ik heb 2 paarden,
ik heb een weiland, maar als het regent dan is het HELE weiland net een zwembad :S
maar ik heb ook buren, en die hebben een weiland, en die is gwn goed!
maar ik heb ze altijd in de stal s''nachts ik laat ze nooit in het weiland staat Tong uitsteken
misschien klinkt het vreemd, maar ik doe het gwn als het kan, dus als het regent zitten er heel veel eiwitten in het gras, en daar kunnen ze ziek van worden, dus ik let gewoon een beetje op het gras hoe het is, en als het niet SUPER koud is dan doe ik ze natuurlijk in de weiland, maar dat is s'ochtends, smiddags en s'avonds, en niet s''nachts!!
trouwens ik heb ook een stal, en daar heb je van die twee deurtjes, en dan kun je de bovenste ding open maken, en dan hebben ze hun hoofd buiten Tong uitsteken
maar dat is van gwn hout gemaakt Tong uitsteken maja boeiend, ik zou ze wel binnen laten, en als jij denkt van ach het kan wel, dan moet je dat gwn doen!!
trouwens wat deed je vorig jaar met je welshjes ?
dat kan je dan nu toch ook doen Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:34

Die van mij gaan eind oktober binnen, anders wordt de wei echt een modderpoel. Met nat weer komen ze toch niet uit de inloopstal Clown Paarden zijn panisch voor water Tong uitsteken Als het tussendoor mooi weer is mogen ze wel eens terug op de wei.

Stepahnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:11

Die van mij gaat lekker volgende week naar binnen.
Het begint koud te worden en hij heeft er ook niet zo veel zin meer in.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:04

Ik weet nog niet wanneer de paarden bij ons op stal weer naar binnen moeten.
Als het aan mij zou liggen zou ze gewoon hele winter buiten blijven staan Knipoog

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:13

die van mij staat al 2 weken binnen hij was het zat Lachen hij stond er al vanaf 30 april nu gaat hij 3 tot 4 uur naar buiten Lachen hij komt weer helemaal

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:13

hé was ik weer eens.. nou die van mij staan nog steeds buiten, de wei is nog lekker droog alleen bij het hek een beetje modder, voor de rest zijn ze nog steeds vrolijk en zien ze er goed uit! ik denk dat ik ze nog even buiten laat tot ze vervelend worden en het land te nat wordt.. ze kunnen schuilen voor de regen en ik vind het buiten toch beter voor ze, ook omdat er met nikita (2jaar) nog niks wordt gedaan en ze dan toch haar beweging krijgt! opzich zou ik ze de hele winter wel buiten willen laten maar dat vind ik toch niet zo'n lekker idee... helemaal als er straks een lading sneeuw etc. ligt.toch gaan ze er iedere dag uit weer of geen weer! en dan ook een paar uren achterelkaar hoe zit dat met jullie? gaan jullie paarden met slecht weer ook een hele middag het land op of de bak in? of blijven ze op stal en worden ze een uurtje gereden?

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:15

Die van ons lopen ook nog dag en nacht buiten, meestal gaan ze half Oktober naar binnen, maar dat kun je idd niet van te voren voorspellen met het weer. Denk dat het niet zo lang meer duurt voor ze naar binnen gaan, want het koelt erg snel af 's nachts.
Mijn paard loopt nog apart van die andere en die zet ik 's nachts wel al op stal, overdag loopt ze wel gewoon lekker buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:47

Die van ons zijn gisteren naar binnen gegaan. Mijn oudje geeft het altijd aan, ze wilde niet meer bij het hek vandaan, normaal loopt ze gelijk weg. Het land is hier zeiknat, ze staan tot hun enkels in de blubber en hebben geen droge plekken meer. Dus naar binnen, ze lagen allemaal plat in de stal gisteravond. Van de week gaan ze overdag weer naar buiten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:54

We hebben ze vandaag lekker naar huis gehaald en ze lopen nu in de rijbak. Vandaag alles in orde en schoon gemaakt, morgen weer lekker op stal, het was nu ook nog lekker buiten.
Het land is echt zeiknat, ze waren ook erg tevreden aan het hooi in een droge bak vandaag.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:40

Die van ons mogen vanaf vandaag het land niet meer op. Het land is te nat en de voorspellingen te slecht. Het winterseizoen begint weer. Af en toe in het bakje los en molen. Baal er wel van maar ja kan niet anders. Hopen dat het snel dat het weer mei is dan mogen ze weer;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:09

Wij kijken naar de staat van bak en land. Droog genoeg? Dan buiten blijven 's nachts. Kou kunnen ze zich prima tegen wapenen met wintervacht of deken. Nattigheid aan de voeten en geen droge plekken is een probleem.
Paarden hebben hier dud de afgelopen 3 nachten binnengestaan.
Als het vandaag droog blijft zouden ze vannacht buiten kunnen blijven omdat de bak nu weer bijna helemaal droog is. Zo bekijken we het elke keer.

Je hbt geluk als je een goed, droog weiland hebt. Lekker buitenlaten dan!
Bij ons lopen ze nu op het lage/natte deel zodat ze van de winter hopelijk nog lang op het hogere deel kunnen lopen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:24

jacqueline_ schreef:
hé was ik weer eens.. nou die van mij staan nog steeds buiten, de wei is nog lekker droog alleen bij het hek een beetje modder, voor de rest zijn ze nog steeds vrolijk en zien ze er goed uit! ik denk dat ik ze nog even buiten laat tot ze vervelend worden en het land te nat wordt.. ze kunnen schuilen voor de regen en ik vind het buiten toch beter voor ze, ook omdat er met nikita (2jaar) nog niks wordt gedaan en ze dan toch haar beweging krijgt! opzich zou ik ze de hele winter wel buiten willen laten maar dat vind ik toch niet zo'n lekker idee... helemaal als er straks een lading sneeuw etc. ligt.toch gaan ze er iedere dag uit weer of geen weer! en dan ook een paar uren achterelkaar hoe zit dat met jullie? gaan jullie paarden met slecht weer ook een hele middag het land op of de bak in? of blijven ze op stal en worden ze een uurtje gereden?

Lekker buitenlaten toch? Ook sneeuw hoeft echt geen probleem te zijn: mijn Welsh (Cob) ligt gewoon te slapen in de sneeuw (ook als ze een schuilstal tot haar beschikking heeft). Ze heeft ook geen dek op. Zoals al eerder is gezegd: paarden kunnen prima tegen de kou; de optimale temperatuur voor een paard shcijnt zelfs op 10 graden te liggen, dus koude nachten hoeven echt geen reden te zijn om ze op stal te zetten (ik heb het hier wel over gezonde, niet hoog-bejaarde paarden). Regen en wind is vervelender, maar als de bodem droog is, er beschutting van bomen is (en helemaal als ze een regenjas aan hebben), kunnen ze ook daar prima tegen!