bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:10

ik heb altijd geleerd dat je een bezweet paard als het koud is een deken op moet doen.
nu ken ik een meisje dat dierverzorging studeert, en daar leert ze dat je een bezweet paard geen deken op mag doen, omdat de haren dan plat gaan liggen.
zo gaat dus de isolerende luchtlaag weg, en het paard krijgt het koud.
als je het paard zonder deken laat staan, gaan de haren rechtstaan, heb je weer een isolerende luchtlaag, en krijgt het paard het niet koud.

mij lijkt het wel sterk dat die natte haren zomaar recht gaan staan Blond
benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben!

Born2BCrazy

Re: bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:15

misschien een beetje bezwete wel..

maar zeiknatte haren lijkt me stug.
Plus als het een beetje tocht of koud is..laat ik m echt niet zonder deken staan! Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:17

Misschien is ze in de war met een nat paard? Is wel wat anders dan zweet, dat plakt itt water. Ben geen dierenarts maar het lijkt me niet gezond. Ben ook geen deken mens maar als mijn paardje swinters bezweet thuis komt krijgt het echt wel een zweetdek op!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:23

nee, het ging wel degelijk over een bezweet paard.
ze vond het verhaal zelf ook nogal vaag.

bij nat van de regen vind ik het ook logisch, dan valt de regen op de haren en worden die oppervlakkig nat.
de huid blijft dan droog, dus lijkt het mij logisch dat er geen deken op hoeft.
bij zweten komt het vocht net vanuit de huid, dus is de huid nat...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:26

Op de site van paardnatuurlijk word het toch ook zo uitgelegd?
Ik zou ook geneigd zijn om een erg bezweet paard een zweetdeken (of fleecekleed) op te leggen, maar het zou me niks verbazen als het niet echt nodig blijkt te zijn.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:55

ik ben even gaan kijken op paardnatuurlijk.
als je het zo hoort, zit er wel logica in ...
al zou ik graag nog wat andere meningen horen

doe ik mijn paardje nu eigenlijk tekort door hem in de winter een deken op te leggen?
nee, hij heeft dit niet nodig, hij zal zelf wel voldoende winterhaar aanmaken, en als je de natuurlijke beschermlaag niet wegpoetst of -wast, hebben ze de beste winterjas die je kan bedenken, veel beter dan een deken.
maar ik ben niet zo'n fan van dat winterhaar, ik vind hem er met zijn zomervacht mooier uitzien, en als al dat haar er in de lente dan ook weer uitkomt...
nogal egoïstisch als ik er eens goed over nadenk Bloos

iemand geïnteresseerd in een 2dehands deken Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:59

fojoe schreef:
doe ik mijn paardje nu eigenlijk tekort door hem in de winter een deken op te leggen?
nee, hij heeft dit niet nodig, hij zal zelf wel voldoende winterhaar aanmaken, en als je de natuurlijke beschermlaag niet wegpoetst of -wast, hebben ze de beste winterjas die je kan bedenken, veel beter dan een deken.
maar ik ben niet zo'n fan van dat winterhaar, ik vind hem er met zijn zomervacht mooier uitzien, en als al dat haar er in de lente dan ook weer uitkomt...
nogal egoïstisch als ik er eens goed over nadenk Bloos

iemand geïnteresseerd in een 2dehands deken Haha!

Maar wij vragen geen 'natuurlijk' werk van een paard. Als je flink met je paard traint en hij gaat zweten en je zet hem dan zonder deken op stal kunnen de spieren kou vatten (ga zelf maar eens in natte kleren stil zitten, dan verkleum je ook). Ik zet die van mij altijd met zweetdeken op in de stapmolen om weer 'op temperatuur' te komen. Dan kan hij zonder deken weer op stal (ik laat hem wel gewoon winterhaar kweken).

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:02

Een goede zweetdeken opleggen lijkt mij niet verkeerd als je paard nat is van het zweet. Want een goede zweetdeken laat het vocht door waardoor je paard niet te lang nat blijft, dus ik zou zeggen dat, dat beter is...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:09

supertinkie schreef:
Een goede zweetdeken opleggen lijkt mij niet verkeerd als je paard nat is van het zweet. Want een goede zweetdeken laat het vocht door waardoor je paard niet te lang nat blijft, dus ik zou zeggen dat, dat beter is...

Inderdaad. ik leg na het rijden altijd een wollen deken over en het vocht komt dan buiten op de deken te liggen. Als het paard droog is doe ik ('s winters) de gewone deken op. Ik heb ze nog nooit zien bibberen van de kou hoor Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 21:14

Kaat18 schreef:
Maar wij vragen geen 'natuurlijk' werk van een paard. Als je flink met je paard traint en hij gaat zweten en je zet hem dan zonder deken op stal kunnen de spieren kou vatten (ga zelf maar eens in natte kleren stil zitten, dan verkleum je ook).

die van mij woont in luilekkerland, hoor!
rustig buitenritje, een kwartiertje basistraining in de bak, ...
het is trouwens een typje dat het niet nodig vindt om hard te werken Clown

Zammie schreef:
Inderdaad. ik leg na het rijden altijd een wollen deken over en het vocht komt dan buiten op de deken te liggen.

en dat is volgens paardnatuurlijk nou net de reden om er géén deken op te leggen, dat de vacht van je paard net hetzelfde doet als die wollen deken...
maar wol heeft toch een heel andere structuur dan paardenhaar?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:17

de werking is wel precies hetzelfde, het vocht wordt naar buiten 'gezogen' door de cappilaire werking van de haren/vacht.

Een deken kan voor onderkoeling zorgen, maar ook voor oververhitting (bij inspanning blijft de warmte die vrijkomt bij de spieren gevangen onder de deken)

Nog een site met info www.horsemanship.org en dan onder 'welzijn'

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:18

Als je paard niet zweet hoef je ook niet te zorgen dat zijn spieren niet te snel afkoelen, een deken zou dan ook niet nodig zijn. Met een deken help je denk ik alleen de natuurlijke gang van weer op temperatuur komen.

Wol heeft dezelfde eigenschap als paardenhaar en dat is vocht erop laten liggen (anders zouden de schaapjes lopen vochthoudende figuurtjes worden als het regent).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:20

overigens kan ik je mededelen dat wij onze paarden in het zweet rijden, ze vijf minuten uitstappen en nat (maar niet meer warm) gewoon op de wei zetten. Er is niets zo perfect ontworpen als de deken die het paard zelf maakt: zijn vacht.

En wintervacht lelijk? Ach vanaf 10 meter zie je het al niet eens meer en zo'n bollie wollie is ook wel gezellig, heeft een hoog knuffelgehalte Knipoog

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:21

ik doe ook dierverzorging en een bezweet paard moet bij ons altijd een deken op om geen kou te vatten of op de tocht te staan

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 21:26

Mrietje schreef:
ik doe ook dierverzorging en een bezweet paard moet bij ons altijd een deken op om geen kou te vatten of op de tocht te staan

de ene dierverzorging is dus de andere niet Haha!
hoe moet een mens hier nog wijs uit kunnen? Verward

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:28

Arabesk schreef:
overigens kan ik je mededelen dat wij onze paarden in het zweet rijden, ze vijf minuten uitstappen en nat (maar niet meer warm) gewoon op de wei zetten. Er is niets zo perfect ontworpen als de deken die het paard zelf maakt: zijn vacht.

En wintervacht lelijk? Ach vanaf 10 meter zie je het al niet eens meer en zo'n bollie wollie is ook wel gezellig, heeft een hoog knuffelgehalte Knipoog

ik vind dat je ze best een handje mag helpen door een deken op te doen !!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:29

Vreselijk hè, al die verschillende meningen Haha!
Ik denk dat ik die van mij lekker zonder deken laat staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:29

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:34

Als ik een paard in het zweet heb door het werken doe ik absoluut geen deken op. Ik geef ze wel altijd de gelegenheid om even te rollen in het zand. dan raken ze al een hoop vocht en zout kwijt en bovendien is de vacht dan weer lekker 'los'.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:35

Arabesk schreef:
Mrietje schreef:
ik vind dat je ze best een handje mag helpen door een deken op te doen !!

daar help je ze echt niet mee
je werkt ze er alleen maar mee tégen, hoe goed jouw bedoelingen ook zijn:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html
en
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Krijgen we weer een welles nietes? Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Hetzelfde geldt toch ook voor naturrlijk bekappen, heb je ook voor en tegenstanders. ik vind niet dat je onze sportpaarden kunt vergelijken met een tinker of shet. Hebben een heel andere haarstructuur en die rijpaarden van mij zijn wel blij als het weer kouder en natter wordt dat ze een regendeken opkrijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:38

ik heb een arabier Cool die heeft ook een hele andere vacht dan een shet en toch kan hij dekenloos door het leven, en na het werk gewoon nat de wei op. Ik ken ook genoeg kwpners die zonder deken op de wei staan en een prima vacht krijgen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:41

Ben het met Zammie eens. Als je meer van je paard vraagt in de vorm van sport moet je ook wel helpen, je kan niet van sportpaarden verwachten dat ze nog zo functioneren als oerpaarden. Met dank aan het domenistiseren van het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:43

Kaat18 schreef:
Ben het met Zammie eens. Als je meer van je paard vraagt in de vorm van sport moet je ook wel helpen, je kan niet van sportpaarden verwachten dat ze nog zo functioneren als oerpaarden. Met dank aan het domenistiseren van het paard.

dat is echt onzin, het paard van nu heeft nog steeds dezelfde eigenschappen, het is nog steeds een paard met dezelfde behoeftes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:44

Dat is jouw mening. Die respecteer ik, respecteer dan ook de mijne.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:45

Arabesk schreef:
Kaat18 schreef:

dat is echt onzin, het paard van nu heeft nog steeds dezelfde eigenschappen, het is nog steeds een paard met dezelfde behoeftes

Mag een ander nou echt geen eigen mening hebben? Je blijf maar doorgaan. Laat iedereen toch lekker zelf weten wat ie doet.